Zoeken

Alex Marquez in 2021 naar LCR Honda

13 juli 2020
Het was al een publiek geheim, maar nu is het officieel: Alex Marquez switcht het volgend seizoen naar LCR Honda. De MotoGP rookie heeft hiertoe een nieuw tweejarig contract met HRC getekend en zal bij LCR Honda volledige fabrieksondersteuning krijgen van HRC.

 

Vanaf het moment dat in de wandelgangen bekend werd dat Pol Espargaro het volgend jaar bij Repsol Honda de nieuwe teamgenoot zal zijn van Marc Marquez - een deal die vanwege een clausule in Pols contract met KTM op dat moment nog niet bekend mocht worden gemaakt - was de meest logische stap dat Alex Marquez naar LCR Honda zou gaan. 

HRC tekende eind vorig jaar een eenjarig contract met Alex Marquez, als plaatsvervanger van Jorge Lorenzo die tegen het eind van het afgelopen seizoen Honda had gevraagd het 2-jarig contract op te heffen, om in Valencia zijn carrière te beëindigen. 

De tweede plek binnen het Repsol Honda team kwam daardoor plotsklaps vacant en nog tijdens het laatste raceweekend moest naarstig naar een opvolger worden gezocht. Johann Zarco leek daarvoor de beste papieren in handen te hebben, en ook Cal Crutchlow leek goede kansen te maken, maar HRC koos voor Alex Marquez die - in navolging van z'n broer - zijn debuut in de MotoGP in een fabrieksteam zal maken. 

Nog voordat het vanwege COVID-19 verlaatte seizoen van start is gegaan ging in de wandelgangen al het nieuws dat Pol Espargaro in 2021 naar het Repsol Honda team zou gaan als de nieuwe teamgenoot van Marc Marquez. Nieuws dat niet veel later min of meer werd bevestigd toen KTM z'n line-up voor 2021 bekend maakte, zonder Pol Espargaro. 

Door nu Alex Marquez een nieuw 2-jarig contract aan te bieden als officiële LCR Honda CASTROl rijder in dienst van HRC lijkt het alsof het een vooropgezet plan is geweest. Het ligt ook meer in lijn met de hedendaagse functie van de satellietteams, als junior teams voor de fabrieken, waar de nieuwe fabrieksrijders kunnen worden klaargestoomd. 

Alex Marquez:
Ik ben erg trots om vernieuwing van mijn contract met HRC aan te kondigen. HRC heeft me de kans gegeven om in de MotoGP te racen en ik ben blij aan het eind van het 2020 seizoen naar LCR Honda te gaan en te rijden in een team met enorme ervaring in de MotoGP. Ik wil HRC en LCR Honda danken voor het vertrouwen in mij en om in staat te zijn bij Honda te blijven. Ik zal hard werken om hun vertrouwen te bewijzen met resultaten. Nu kan ik niet wachten tot het seizoen in Jerez van start gaat en ik ben volledig gefocust om dit jaar mijn beste te geven. 


De komst van Alex Marquez luidt bij LCR Honda ook het einde in van het Cal Crutchlow tijdperk, die in 2015 van Ducati naar Honda overstapte en in 6 seizoenen tijd maar liefst 3 overwinningen voor het team wist te realiseren - een record voor een satellietrijder. Teammanager Luco Cecchinello heeft nooit een geheim gemaakt van zijn voorkeur voor de Brit, maar bij Honda hebben Japanners de voorkeur en bovendien heeft Takaaki Nakagami met Idemitsu een belangrijke sponsor.