Zoeken

Weinig actie, veel teleurstelling in Oss

18 mei 2005
Inhoudsopgave
Weinig actie, veel teleurstelling in Oss
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

voor het begin van de races. Vanwege de vele en forse regenbuien was het terrein waarop het paddock was bedacht ondergelopen. Het terrein was onbegaanbaar, waardoor teams moesten uitwijken naar verschillende plekken om hun trailers, tenten en campers op te slaan. Deze terreinen waren wel droog, maar daar stond het gras wel meer dan twee kontjes hoog. Hovenier en Supersport 600 coureur Michel van Kleef had daar als een van de weinigen een goede oplossing voor. Van Kleef had namelijk een grasmaaier in zijn trailer staan, zorgde voor een vlak, gemaaid plekje op het paddock en zette vervolgens zijn tentenkamp op. Een echte Nederlandse coureur is op alles voorbereid, zo blijkt!

125cc coureur Raymond Grob zag de lol van het gras er wel van in

Als gevolg van het verplaatsen van het paddock kostte het meer tijd dan normaal om alle coureurs klaar te zetten voor een training. Ook werd de positie van de pitstraat gewijzigd, om dichter bij het paddock te zijn. Dit gaf ook weer problemen toen enkele coureurs door hadden dat hier geen controle was en ze zo"n veertig seconden per ronde konden winnen door binnendoor te steken. Tijdens de races gaf het weer de nodige problemen omdat monteurs en ander personeel met bezemwagens van paddock naar de startopstelling moesten worden gebracht en daarna weer terug naar de pitstraat...

Tijdschema zondags grote puinhoop

Dit, samen met de slechte sanitaire voorzieningen, zorgde al voor de nodige ergenissen, maar een nog groter probleem werd op zaterdagavond door voorzitter van de organiserende MC Grand Prix Team, Piet Verhagen uitgelegd. Tijdens een zeer emotionele toespraak van Verhagen aan enkele aanwezigen vertelde hij over de problemen op de zaterdag, veroorzaakt door zowel de KNMV als enkele coureurs. Beide groepen hadden nogal wat moeilijkheden met de chicanes op het circuit. Een samenvatting van het verloop van de keuring: Zaterdagavond, 19:00 uur, drie uur nadat de KNMV had afgesproken om het circuit te keuren, liepen de heren van de bond over het circuit voor de keuring. Ze gaven enkele punten aan als verbeterpunten, deze zouden op zondagochtend worden doorgevoerd. Zondagochtend waren deze wijzigingen inderdaad aangebracht, maar enkele coureurs wilden liever nog een paar aanpassingen aan de chicanes. Ook deze werden doorgevoerd, zodat het uiteindelijk ongeveer dezelfde positie en samenstelling hadden als op zaterdagavond. Wijzigen om te wijzigen, een vreemde bezigheid. Met enige vertraging begon de zaterdag en stond de zaterdag ook snel weer stil, omdat enkele Supersport 600 coureurs besloten elke rotonde te omzeilen door simpelweg rechtdoor te blijven rijden. Op deze manier toonden ze hun onvrede over de chicane"s en liepen de wedstrijdleiding te provoceren. Een vreemde en kinderachtige opstelling van deze mannen. Als gevolg van deze provocatie besloot de wedstrijdleiding samen met enkele rijdersvertegenwoordigers van zowel de Dutch Superbikes als de Supersport 600 nogmaals naar de chicane"s te kijken. Deze werden wederom aangepast aan de wensen van de coureurs. Ook zouden "s avonds nog enkele lantaarnpalen worden verwijderd. Inmiddels liep het programma uren achter op schema, dit tot grote ontevredenheid van alle aanwezigen.

Het 125cc veld bleef liever zo ver mogelijk van de lantaarnpalen weg

De middagsessie"s zouden kwalificatie"s zijn, maar vanwege de vele aanpassingen werd besloten enkel vrije trainingen te houden. Op maandagochtend zouden de kwalificatie"s worden verreden. Dit werd echter niet aan alle klassen doorgegeven, deze hoorden dat pas aan het einde van de dag. Ook dit zorgde natuurlijk voor de nodige frustraties. Opmerkelijk detail is dat de coureurs die veiligheidsmaatregelen aan de chicane"s eisten, tijdens de middagsessie weigerden in actie te komen. Dit alles zorgde voor een nogal vreemd gevoel aan het eind van dag 1.

Race-day wordt unieke sof

Dag 2 begon geheel volgens schema. Alles liep op rolletjes, totdat de zijspannen hun kwalificatie verreden. Het duo Mike Salmon en Jermaine van Middelgaal kwam met volle vaart op de laatste bocht voor Start/Finish af, toen waarschijnlijk het motorblok vastliep. Het span sloeg zo goed als haaks rechts af, richting de Polikliniek waar op dat moment Rene Winkel zat te wachten voor een medische keuring. Het span ontweek de Polikliniek op een zeer kleine afstand, op nog minder afstand van Rene Winkel, raakte diverse objecten die aan de binnenkant van de baan stonden en sloeg vervolgens over de kop. Om het zeker voor het onzekere te nemen werden beide coureurs zorgvuldig gestabiliseerd door ambulance personeel en vervoerd naar het ziekenhuis. Daar werd Mike Salmon geopereerd aan een beenbreuk, Jermaine van Middelgaal keerde in de loop van de middag weer terug in het paddock, hij had geen verdere verwondingen over gehouden aan dit zware ongeval. Als gevolg van dit ongeval liep het programma ruim een uur vertraging op. Deze vertraging liep enkel uit vanwege de problemen met de verschillende paddocks.

Ook logistieke problemen zorgden voor ergenissen

Na drie races verreden te hebben was het de beurt aan de Supersport 600. Na twee probleemloze Warm-Up ronden zou het veld van start gaan. Tijdens deze start ging het verkeerd voor Bas Winkel. De jonge Suzuki-coureur sloeg over de kop in de eerste chicane en moest de strijd staken. Het grote probleem was dat de Suzuki fors olie lekte wat voor een plas olie zorgde in de chicane. De olie was, mede door de samenstelling van het asfalt en de grote hoeveelheid, niet te bestrijden. De chicane was zodoende niet te gebruiken. Wedstrijdleiding, coureurs, KNMV, organisatie, medische staf en vele anderen hebben urenlang gekeken naar andere oplossingen als een alternatieve chicane voor de eerste bocht, het weg laten van de chicane etcetera. Probleem was echter dat de uitloop van de eerste bocht onvoldoende was om daar met hoge snelheid op af te komen. Het risico zou op die manier te groot worden. De enige oplossing die nog werd getest, was een bandenstapel op de plas olie zetten. Het grootste deel van de coureurs was toen al afgehaakt en zelfs de dienstdoende arts zei zijn vertrouwen in de veiligheid op. Hij vond het medisch onverantwoord om op deze manier de chicane te nemen. Ook de coureurs die de nieuwe opzet van de chicane probeerden vonden dit niks. Na nog meer beraad en toespraken van diverse coureurs om toch te gaan racen, werd besloten de races af te blazen.

Ook de fans van Adri den Bekker moesten lang wachten op het besluit

Dit tot groot ongenoegen van het aanwezige publiek, dat uren lang vergeefs had gewacht op de gehoopte actie. Begrijpelijk. Minder begrijpelijk was echter de agressieve houding van sommige bezoekers. Baancommissarissen werden uitgescholden, de VIP-tent werd bestormd en de race-organisatie moest zichzelf opsluiten in een keet en onder politiebegeleiding het circuit verlaten. In de VIP tent vonden zelfs enkele opstootjes plaats. Natuurlijk is het zonde dat de races geen doorgang konden vinden, maar dit soort taferelen horen in de motorsport absoluut niet thuis!

Samenvattend

Dit is niet de manier waarop het Vacansoleil ONK Wegrace professioneler wordt. Met de huidige organisatiestructuur zal Oss geen toekomst hebben. Een nood-scenario leek niet aanwezig, te zien aan de slecht begaanbare rennerskwartieren en de slechte sanitaire voorzieningen. Ook de KNMV moet eens goed nadenken waar ze mee bezig zijn met betrekking tot circuit keuring. Zou het niet verstandig zijn om samen met een rijdersvertegenwoordiging het circuit rond te gaan? Zo is het niet nodig om in een weekend het circuit een keer of vijf aan te passen. Wat de wedstrijdleiding verweten mag worden is een gebrek aan daadkracht. Is het handig om de broer van de voorzitter van MC Grand Prix Team aan te stellen als wedstrijdleider? Had het uren moeten duren voor werd besloten de races stop te zetten? Allemaal vragen waar de verschillende groepen nog wel eens een paar nachten over mogen slapen. Vast staat dat de faciliteiten in Oss voldoende zijn voor een volwaardige ONK-race, maar er heel wat moet gebeuren voor Oss 2006 een succes kan worden.

Tekst: Bas Prins Foto"s: Mariska Grob