Zoeken

Winterbanden in opmars

Mud and Snow

12 januari 2010
Inhoudsopgave
Winterbanden in opmars
Mud and Snow
Heidenau

winterbanden_MG_7347.jpg 

Leverbaar?
Natuurlijk is dat snel geroepen, maar dan moet de dealer wel wintersloffen in de aanbieding hebben. En daar gaat het mis, want in de praktijk zijn er haast geen winterbanden voor motorfietsen te koop. Dat heeft twee redenen. De eerste is dat het lastig is om een goede winterband voor motorfietsen te maken. Auto-winterbanden hebben een zeer open structuur, die water weg moet werken. Bovendien zijn er insnijdingen in de rubberblokken aangebracht, die voor extra beweeglijkheid van het rubber zorgen, zodat extra wrijvingswarmte wordt opgewekt. Dat maakt dat de banden sneller opwarmen en de compound eerder op die temperatuur komt, waarbij ze grip kan bieden.  Maar bij motorfietsen werkt dat niet. Omdat een motor in de bocht overhelt moeten de banden een bolle contour hebben, waardoor het contactvlak tussen band en wegdek maar klein is. Beweging in het loopvlak zou voor instabiliteit zorgen. .gewone_band_sneeuw.jpg Geen winterband betekent geen grip in de sneeuw. Leuk voor als je even wilt stunten, maar minder als je dat vooral niet wilt doen.Een open structuur kan nog wel, maar alleen als de motorvermogens niet te groot worden. Op lichte allroads wordt immers ook met blokprofielen gereden, terwijl er zelfs voor zware allroads met 100 pk en meer offroad banden met M&S codering te koop zijn. Dat staat voor “Mud & Snow”, maar die kreet is misleidend. Deze banden mogen die codering voeren omdat het profiel een bepaalde “land-zee” verhouding heeft, een bepaald percentage “open” profiel dus.

Maar dat maakt een M&S-band nog altijd niet tot een winterband, De rubberblokken van deze open offroad profielen zijn namelijk vrij hard, juist om de stabiliteit niet in gevaar te brengen en om de levensduur enigszins acceptabel te houden. Door het geringe contactvlak en de harde rubbersamenstelling hebben dit soort banden bij koud en nat weer echter vaak juist dramatisch weinig grip. Dat zou beter worden als er – net als bij autobanden – zachtere rubbersamenstellingen en lamellen gebruikt zouden worden. Maar dat gaat ten koste van de stabiliteit, zeker op pk-kanonnen als de Yamaha R1 en de Suzuk GSX-R1000, die meer dan 180 pk op het asfalt moeten zien te krijgen. Voor deze motoren wordt vaak geadviseerd om een SuperSoft sportcompound te monteren. Die hebben door de zachte compound ook meer grip, maar deze banden hebben een groot nadeel: ze zijn gemaakt om die grip te leveren bij de bandentemperaturen, die bij circuitgebruik op zomerse dagen voorkomen. In de winter komen ze niet op temperatuur en leveren ze zelfs nog minder grip dan een gewone band, terwijl het profiel is berekend op maximale grip bij droog weer. Voor zware regenval zijn ze helemaal ongeschikt.

winterbanden_CRW_1679.jpgwinterbanden_CRW_1680.jpg
Da's dus rubber wat aan de straat wordt gelegd. En rubber aan de straat betekent grip.

Kleine aantallen
Toch is het niet onmogelijk om banden te ontwikkelen, waarmee ’s winters in elk geval meer grip voorhanden is. De grote bandenmerken doen dat echter niet. Natuurlijk zou dat wel anders zijn als er bakken met geld te verdienen waren, zoals met de verkoop van winterbanden voor auto’s. Maar de motorbranche is in vergelijking maar klein. Er reden in 2008 in ons land bijvoorbeeld maar 560.000 motorfietsen rond tegen 7.230.000 personenauto’s. Het jaarkilometrage van de gemiddelde motorrijder ligt net boven de 4.000 kilometer. De gemiddelde achterband gaat 8.000 kilometer mee, een voorband meestal het dubbele. Een snelle rekensom leert dan dat de motorbandenbranche per jaar in totaal hoogstens 320.000 motorbanden kan slijten, terwijl je voor auto’s 9.600.000 banden kwijt kunt. En al die auto’s rijden ’s winters door, dus als je die allemaal een extra setje banden kunt slijten is dat leuk verdiend. De meeste motorrijders zetten hun motor echter ’s winters binnen, zodat er in de praktijk maar een marginaal deel van die 560.000 motorfietsen daadwerkelijk voor winterrubbers in aanmerking komt, als je de rijders al van het nut kunt overtuigen. Maar ook dit zou in de toekomst kunnen veranderen, omdat steeds meer automobilisten de tweewieler ontdekken als het middel om de files te omzeilen. Met name de scooterverkopen groeien, ondanks de crisis.