Zoeken

Winterbanden in opmars

Heidenau

12 januari 2010
Inhoudsopgave
Winterbanden in opmars
Mud and Snow
Heidenau

winterbanden_MG_7347.jpg

Sinds mei 2006 schrijft de Duitse wegenverkeerswet voor dat voertuigen op bij de weersomstandigheden passende banden moeten rijden. Oftewel, als het koud en glad is, moet je met winterbanden rijden. Dat geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor motorfietsen. Dat was voor bandenfabrikant Heidenau reden om toch eens een poging te wagen, temeer daar het merk uit het gelijknamige dorp bij Dresden nogal wat ervaring op dit gebied had. Heidenau was ooit deel van het Pneumant concern, dat na de val het communistische regime werd overgenomen door Dunlop. De vestiging in Heidenau werd afgestoten en ging zelfstandig verder, in eerste instantie met de fabricage van banden voor aanhangwagens en binnenbanden, maar ook met de productie van scooterbanden. Vanwege het hoge draagvermogen en de lange levensduur werden deze banden zeer populair bij de posterijen van België, Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië. En aangezien die ook ’s winters post rond brengen maakt Heidenau daarvoor al jaren banden met een speciale wintercompound. Die compound is niet alleen zachter, maar ook voorzien van een grote hoeveelheid silica, hetgeen de grip op nat wegdek sterk verbetert. Overigens is Heidenau niet het enige merk dat winterbanden voor scooters maakt, ook IRC heeft “Urban Snow” banden in het gamma, terwijl Metzeler inmiddels “Feelfree Wintec” banden voor deze scooters produceert.

winterbanden_CRW_1623.jpgwinterbanden_CRW_1656.jpg
Winterbanden? Geen probleem, da's gewoon een iets andere rubbersamenstelling draaien.

Allroadbanden
Metzeler en IRC maken echter geen banden voor “echte” motorfietsen, dit in tegenstelling tot Heidenau, Mitas en Trelleborg. Die winterbanden van die laatste twee merken worden echter niet in ons land geleverd. Heidenau wel, dat wordt door Hoco Parts uit Barneveld naar Nederland gehaald. Als kleine fabriek kan Heidenau gemakkelijk kleinere series banden maken. Zodoende besloot het merk eind 2006 om haar lichte allroadband, de K60, ook in een “Snowtex” winterversie te produceren. Deze band bleek bij de testen op koud en nat asfalt inderdaad over beduidend meer grip te beschikken dan de standaard K60 en een “gewone” M&S offroadband. De grip was echter niet zo heel veel hoger dan bij een weggerichte, standaard allroadband, zoals de Bridgestone TrailWing. Maar trek daaruit niet de conclusie dat een wintercompound nutteloos is! Deze vergelijking toont namelijk niet alleen het verschil in compound, maar vooral ook het verschil in profiel. De Bridgestone is een op asfaltgebruik gerichte band, met een minder open profiel dan de Heidenau K60, die ook nog offroadcapaciteiten heeft. De Bridgestone band heeft dus veel meer rubber op het asfalt. En meer rubber geeft meer grip, zolang er maar asfalt onder de wielen doorrolt. De Heidenau band heeft dus evenveel grip, ondanks het feit dat hij een open profiel heeft, dat in staat is om modder en sneeuw weg te werken. Ook dat kwam in de testen duidelijk naar voren. Wanneer je echter daadwerkelijk in de sneeuw terecht komt, heb je met de Heidenau K60 nog grip, zodat je “gewoon” door kunt rijden. De Bridgestone “zomerbanden” staan dan in de sneeuw door te malen omdat ze totaal geen grip meer hebben. 

winterbanden_072.jpg
 
Alleen diagonaal
Voor echte winterse omstandigheden heb je dus het open profiel nodig, met een zachte compound. Dat is tot nu toe dus alleen weggelegd voor rijders van lichte allroads en scooters, want daarvoor heeft Heidenau haar “Snowtex” banden in huis. Voor de volgende winter wordt er een 110/80-19 en een 150/70-17 band verwacht, een maat die op zware allroads vaak voorkomt. Radiaalbanden maakt Heidenau echter niet, zodat rijders van gewone toermotoren toch moeten wachten tot een andere bandenfabrikant aan zijn morele verplichting voldoet.