Zoeken

Nader bekeken: V2X Communicatie tussen voertuigen

Meer veiligheid

24 oktober 2017

De connectie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de infrastructuur, kortweg V2X (Vehicle to X) genoemd, moet niet alleen bij autonoom rijden helpen, maar ook meer veiligheidsfuncties dienen. Zo kunnen voertuigen elkaar waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Een auto kan bijvoorbeeld een melding verzenden als het ESP voor een olieplas of ijzel moet ingrijpen, waardoor andere voertuigen in de buurt tijdig kunnen reageren. Of een voertuig kan bij een onoverzichtelijke kruising al een signaal krijgen dat er een ander voertuig van rechts komt, terwijl de bestuurder dat voertuig nog niet kan zien. Tijdig waarschuwen voor mogelijk gevaarlijke situaties Tegenliggers kunnen gewaarschuwd worden dat de tegemoetkomende motorrijder linksaf wil slaan en hun pad gaat kruisen, terwijl automobilisten zelf de kleine knipperlichten van de motor anders vaak over het hoofd zien.

Services

V2X kan ook worden gebruikt voor betaalsystemen als kilometerheffing of voor comfort-systemen. In de autowereld zijn die er al legio. Neem bijvoorbeeld Opel “On Star”, dat over het hele leveringsprogramma te koop is en in de VS al 19 jaar werkt. Het is in feite een communicatiesysteem, dat de auto en zijn bestuurder verbindt met het internet en/of een callcenter. Hier kan een Opel-rijder informatie opvragen, bijvoorbeeld het adres van een restaurant of een parkeerplaats. De medewerker van het callcenter kan het adres daarvan direct in het navigatiesysteem programmeren, zodat je zelf je aandacht op de weg kunt blijven richten. Uiteraard kan het systeem ook snel recent kaartmateriaal downloaden. Verder bevat OnStar bevat ook E-call systeem, waarbij de auto na een aanrijding zelf de OnStar assistent belt. De assistent neemt contact opneemt met de rijder of inzittenden en stuurt desgewenst hulpdiensten. Voordeel is dat de hulpdiensten uit de gegevens van de voertuigsensoren al heel veel weten, bijvoorbeeld over de zwaarte van de crash, een vorm van communicatie die nu al wordt toegepast de remvertraging, of het voertuig over de kop is geslagen en waar het voertuig zich bevindt. Bovendien kunnen medewerkers van het callcenter advies geven aan inzittenden van een auto of aan omstanders die bij een gecrashte motor komen. Via de luidsprekers van het systeem kunnen ze vertellen wat ze moeten doen totdat de nooddiensten er zijn. Een minder voor de hand liggend voordeel is dat het callcenter ook de omgeving kan horen via de microfoon. Zo is het voorgekomen dat ze de ambulance voorbij hoorden rijden en konden waarschuwen dat ze er voorbij waren."

Gegevens doorgeven

Het OnStar systeem heeft meer functies, waarvan je je moet afvragen of je er blij van wordt. Zo download het de diagnostische voertuiggegevens eenmaal per maand naar de fabriek. Daarbij gaat het om gewone rijvariabelen en om foutcodes van het EOBD-systeem (European On Board Diagnose). Met behulp van deze gegevens weet de dealer wanneer er onderhoud nodig is en kan hij het onderhoud op de gebruiksomstandigheden aanpassen. Hij kan ook de klant bellen om hem eraan te herinneren dat er onderhoud nodig is, terwijl hij er ook voor kan zorgen dat de benodigde onderdelen klaarliggen, zodat het onderhoud effectief kan verlopen. Dat houdt wel in dat er je bijna niet meer om de officiële dealer heen kunt Maar er gebeurt nog meer.
Communiceren met het overige verkeer

Honda, Yamaha en BMW hebben hiertoe het Connected Motorcycle Consortium opgericht

Waarschuwen voor naderend verkeer verhoogt de veiligheid
Via V2X worden gegevens doorgegeven, waarmee kaartmateriaal van navigatiesystemen preciezer gemaakt kan. Dat is nodig voor autonoom rijden. Verder verandert OnStar de auto in een Wifi- hotspot, waaraan tot zeven mobiele apparaten kunnen worden gekoppeld. Mobiele apparaten kunnen ook via een smartphone-app contact maken met de auto, waarna ze bijvoorbeeld contact op kunnen nemen met het OnStar servicecenter, voertuiggegevens kunnen raadplegen, de portieren op afstand kunnen ontgrendelen en vergrendelen. Het is ook mogelijk met de smartphone te bepalen waar de auto zich bevindt, handig om hem terug te vinden in een vreemde stad of na diefstal. Ook kan OnStar bij pech diagnosegegevens van het voertuig doorgeven aan de fabrikant en het dealernetwerk. V2X biedt dus vele mogelijkheden, die met het BMW Connected Ride systeem ook naar de motorfietsen toekomen. En dat gaat snel, omdat BMW hierbij via het nieuw opgerichte Connected Motorcycle Consortium samenwerkt met Honda en Yamaha.

Zuiniger

V2X moet er ook voor zorgen dat er zuiniger wordt gereden, doordat je auto of motor bijvoorbeeld al een signaal van een verkeerslicht krijgt (de infrastructuur), dat het rood of groen wordt. Daar kun je je snelheid op aanpassen, zodat je niet hoeft te stoppen. Dat spaart brandstof. Sterker nog, in de toekomst zal je voertuig de snelheid er automatisch op aan kunnen passen, omdat computers nu eenmaal sneller en preciezer kunnen rekenen dan mensen. Maar ook op de snelweg zorgt V2X voor zuinigheid door “Platooning”. Een soort treintje rijden dankzij “Coöperatieve Adaptieve cruise controle”, waarbij het voertuig niet alleen zijn voorganger met radar in de gaten houdt, maar ook via V2X contact heeft met de voertuigen voor hem en de voertuigen daarvoor. Voertuigen kunnen daardoor dichter op elkaar rijden, omdat jouw voertuig al weet dat er tien auto’s verderop geremd wordt. De remkracht wordt ook automatisch op elkaar afgestemd, zodat er geen aanrijdingen kunnen plaatsvinden. Dichter op elkaar rijden zorgt - vooral bij auto’s en vrachtwagens – dat de luchtweerstand lager wordt en er minder brandstof wordt verbruikt. CACC zal in de toekomst ook in staat zijn om te assisteren bij het invoegen op samenvoegende rijbanen.