Zoeken

Suzuki Track Days per Rizla GSX-R

Suzuki Track Days per Rizla GSX-R

22 augustus 2007
Inhoudsopgave
Suzuki Track Days per Rizla GSX-R
Pagina 2
Pagina 3

Suzuki Track Days

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_05.jpg 

Waren de afgelopen jaren buitenlandse circuits als Francorchamps en Nürburgring toneel voor de Suzuki Riders Day, dit jaar was de keuze gevallen in eigen land, het prachtig in de duinen gelegen circuitpark Zandvoort om precies te zijn. En niet een (zoals bij de meeste merken cq. importeurs gebruikelijk  is), maar twee dagen achter elkaar kon Suzuki rijdend Nederland zich uitleven op dit prachtige circuit. Onder leiding van Motorsport Lifestyle,  die met regelmaat rijvaardigheidstrainingen organiseren op dat circuit,  had Suzuki importeur BV Nimag op 21 en 22 juli dit jaar van alles uit de kast getrokken. Zo was in de pitbox een big screen vanwaar de SBK wedstrijd van Brno live kon worden gevolgd, was er gelegenheid om de Suzuki op de vermogenstestbank te zetten, kon je in het pauzeprogramma achterop bij Barry Venemen op de GSX-R750 (hoewel deze pret helaas van korte duur was) en kon je als bijrijder meerijden in een Suzuki Swift raceauto. Mocht je ooit die kans krijgen, doen. Man-oh-man wat kan er met zo'n Swift belachelijk laat geremd worden, maar dat even terzijde.

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_12.jpgMaar er was meer. Zo was er een zeer fraai gespoten GSX-R1000 te bewonderen. Gespoten in exact dezelfde kleurtstelling als John Hopkins GSV-R Rizla MotoGP racer en hoofdprijs van Motor Magazine’s GP manager spel. Met name dat laatste was dat wij met meer dan gewone interesse richting de Zandvoortse duinen waren getrokken. Ons verzoek om deze prachtige replica tijdens die Suzuki Track Days over het circuit te jagen werd door BV Nimag namelijk gehonoreerd.

Kijk, da’s niet mis...
Natuurlijk, we hadden met de GSX-R1000 al op het Australische Phillip Island kennis gemaakt maar hadden (hoe gek het ook klinkt) nog geen tijd gehad om Suzuki’s nieuwste vlaggenschip in Nederland aan de tand te voelen. Daarbij was ik persoonlijk heel erg benieuwd naar deze K7 versie, en dat de fiets daarbij als echte MotoGP replica was omgebouwd cq gespoten was daarbij de spreekwoordelijke slagroom op het toetje.

Terug even naar het evenement, want wij kunnen dit soort initiatieven alleen maar toejuichen. Niet vreemd dat steeds meer importeurs ervoor kiezen om voor kun klanten circuitdagen te organiseren. De een kiest daarbij voor een circuitdag ‘gratis bij een nieuwe Supersport’, een ander heeft als opzet: ‘zolang het maar ons merk is dat op de tank staat.’  Zo ook deze Suzuki Track Days, die voor een ieder met een Suzuki open stond. Zo kon het dus zijn dat je een Bandit, GSX1400 of zelfs een V-Strom over het Zandvoortse asfalt voorbij zag boenderen, maar – uiteraard – was het overgrote merendeel van de motoren er eentje uit de GSX-R familie. Rijders die voor deze ene (of twee, je kon natuurlijk ook beide dagen inschrijven) dag op veilige wijze hun fiets de sporen konden geven. Want zeg nou eerlijk, tegenwoordig is het op straat rijden met je snelle supersport 600, 750 of 1000cc een ware overlevingsslag geworden. Je bent net Rambo in een leren pak, gewapend met pk’s, stapels koppel en een enorme wegligging, met constant de vijand (lees: Koos Spee) op de loer. We bedoelen maar, geef je machtige supersport even flink de sporen en heden ten dage is de eerste versnelling al voldoende om je rijbewijs kwijt te raken. Iets waar die vermaledijde Karim ons ondertussen alles over heeft weten te vertellen (eigen schuld, had ie ons maar niet moeten verlaten), maar dat even terzijde.

Tekst: Leon Nap
Foto's: Vincent Burger, Ed Smits