Zoeken

Suzuki Track Days per Rizla GSX-R

Pagina 2

22 augustus 2007
Inhoudsopgave
Suzuki Track Days per Rizla GSX-R
Pagina 2
Pagina 3

Motorsport Lifestyle

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_01.jpg

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_13.jpgEen kleine tweehonderd Suzuki rijders waren dat weekend dan ook richting circuitpark Zandvoort getogen om onder leiding van Motorsport Lifestyle op dit prachtige circuit te knallen. Na het gebruikelijke inschrijven en de technische keuring was er door Motorsport Lifestyle een indeling in vijf niveaus gemaakt, waarbij elke groep telkens twintig minuten lang over het 5,5 km lange circuit kon beuken. Nu is Circuitpark Zandvoort van origine een autocircuit, maar als sinds jaar en dag wordt er ook met motoren op gereden. Een baan die voor iedereen een uitdaging is, of je nu deelneemt met een circuitdag voor auto’s of een circuitdag voor motorfietsen: hoogteverschillen, lange doordraaiers en korte knikken wisselen elkaar in een rap tempo af en maken de baan tot een heerlijke uitdaging. Bochten als de Tarzan bocht, Hugenholtz of het Scheivlak zijn bochten waar je moet leren rijden. Vandaar dat Suzuki, om dit voor iedereen zo goed mogelijk in te vullen, had gekozen voor vijf verschillende niveaus waarin men kon rijden, van beginnend rijder tot gevorderde. Wat Suzuki (en Motorsport Lifestyle) goed hadden geregeld was de persoonlijke begeleiding die dit soort evenementen net dat beetje extra geven. De instructeurs gaven na elke sessie aanwijzingen wat er fout of juist goed was gegaan en kreeg je huiswerk mee voor de volgende sessie.

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_09.jpg

Goede organisatie

Op de Zaterdag was het behoorlijk warm en verzorgde het Suzuki team onder begeleiding van een aantal dames gratis versnaperingen in vorm van frisdrank, koffie, thee en natuurlijk lekker belegde broodjes. Kortom, aan alles was gedacht. Het enige waar je druk om hoefde te maken was dat je op tijd klaar moest staan voor de volgende sessie om er weer volgas tegen aan te gaan.

De Zondag verliep niet geheel vlekkeloos, met dank aan Pluvius die voor de verandering weer eens alle hemelsluizen had opengetrokken. Regen, regen en nog eens regen. Zelfs zoveel dat veel ‘coureurs’  (want dat ben je als je meedoet aan zo’n evenement, toch?) er voor kozen om niet te starten de eerste twee sessies. Een enkeling die zich voordeed als “echte” Rambo op regenbanden met zijn circuit-Suzuki reed een paar rondjes en hield het daarna voor gezien. En natuurlijk was er ook die enkeling die nog even het wereldrecord op een zeiknatte baan wilde neerzetten, hetgeen echter resulteerde in een wereldrecord “diep grindduiken in de Tarzanbocht”. Nadat Pluvius er weer van tussen was gegaan droogde de baan in no-time op, waardoor het feest weer van start kon gaan. Zeker de beginnende ‘ Suzuki-racers’  boekten de meest zichtbare progressie, hetgeen zich in de pits tijdens de vele rookpauzes vertaalde in heerlijk (sterke) verhalen, van “kijk m’n glimranden zijn weg” tot “ik heb schade aan me motorfiets. Oh ja wat dan? M’n steppies heb ik ff flink ingekort…”

Suzuki_GSX-R1000_Rizla_06.jpgMaar, we zeiden het al, er was nog een reden dat we naar het circuitpark Zandvoort waren afgekomen. Suzuki had namelijk een wel heel erg bijzondere GSX-R1000 meegenomen naar dit evenement: de GSX-R1000 Rizla MotoGP #21 replica, hoofdprijs van het GP manager spel van blad Motor Magazine. En daar mochten zowel Karim als ondergetekende ons dit weekend flink op uitleven. Dan istie tenminste goed ingereden… Hmmm, eens kijken of die #21 op de kuip zijn nummer eer aan zal doen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: zeker met John Hopkins’ handtekening op de tank voel je op het moment dat je op deze prachtige replica plaats neemt je automatisch al Hopper!