Zoeken

Presentatie Suzuki 2008 Rome

Pagina 2

3 juli 2007
Inhoudsopgave
Presentatie Suzuki 2008 Rome
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Big Bores

hayabusa_2008-02-l.jpg
Bijna een jaar na lancering nu eindelijk productieklaar: De B-King.

Het was niet een kwestie óf er een nieuwe Hayabusa zou komen, maar wanneer. Dat nog voor de tradionele `september´ show in Parijs het model aan de aanwezige pers zou worden voorgesteld was daarbij niet heel erg vreemd. Met nog een maand te gaan tot de officiële introductie van de B-King zal het de Japanners er waarschijnlijk alles aan gelegen zijn geweest om de nieuwe Hayabusa in datzelfde spotlight te zetten. Naar nu bekend zal de Hayabusa dan ook vrij snel ná de introductie van de B-King worden gelanceerd.

 hayabusa_2008-03-l.jpg
Nog steeds mooi van lelijkheid, het stylicoon van Suzuki. Meeste aandacht ging trouwens uit naar deze oranje kleurstelling 

Waren tot op heden geen specificaties van beide fietsen bekend gemaakt, daar werd in Rome voor het eerst openheid van zaken gegeven. En dat was niet misselijk, de nieuwe Hayabusa zal naar verluid een topvermogen van 194 Pk gaan produceren, en dat zijn er maar liefst 19 meer dan zijn voorganger.

hayabusa_2008-04-l.jpg
...terwijl naar onze bescheiden mening deze blauwe versie met goudkleurige wielen ab-so-luut hot was.

Ondanks zijn drooggewicht van 220 kg komt dat toch nog neer op een Pk/gewichtsverhouding van 0,88 Pk per kilo, zondermeer indrukwekkende cijfers. Om dit te realiseren onderging het motorblok een arsenaal aan veranderingen. Om te beginnen de cilinderinhoud, die is gegroeid naar 1340cc, dit door de slaglengte met 2mm te verlengen. Verder werd de krukas versterkt, werd de zuiger ietwat lichter, kreeg het motorblok nu titanium kleppen en werden ietwat hetere nokkenassen gemonteerd. Hiermee heeft Suzuki zondermeer de strijd om de sterkste big-bike weer naar zich toegetrokken.

b-king-01-l.jpg

Hetzelfde motorblok dat dus dienst doet in die Hayabusa zien we - zoals reeds was bekend - ook terug in de B-King. Om die fiets echter een stuk gebruiksvriendelijker te maken werd daarbij het vermogen flink teruggeschroefd. Maar liefst 10 paarden werden ingeruild voor meer koppel onderin, waardoor de fiets ineens een stuk meer geschikt is voor beginnende motorrijders. Of toch niet... Mijn God, een FZ1 is al indrukwekkend om mee te rijden, laat staan een 1300cc Naked die maar liefst 184 Pk zal weten te produceren. Naar eigen zeggen zal deze B-King dan ook de eerste naked zijn die 300 km/u zal weten te bereiken. Onvoorstelbaar...

b-king-02-l.jpg
Erg fraai vormgegeven display. In tegenstelling tot de Busa heb je bij de B-King 'slechts' twee mappings ter beschikking: Sterk en belachelijk sterk.

De Hayabusa zal in alle vier kleuren naar Nederland worden gehaald, en gaat naar verluid ergens tussen de € 15.500,00 en € 15.990,00 kosten, de B-King zal voor € 14.990,00 verkocht gaan worden.

presentatie-04-l.jpg
Om het feest wat op te leuken had Suzuki een of andere Romein bereid gevonden bij de lancering aanwezig te zijn.