Zoeken

Nader bekekend: Ariel Ace R

Exclusief in het kwadraat

22 november 2016

Tijdens dezelfde NEC Motorcycle Show waar Norton zijn exclusieve V4-SS en V4-RR Superbikes presenteerde maakte tevens de door een Honda V4 aangedreven Ariel Ace R z’n debuut, een nog exclusievere en met nog meer highspec onderdelen omhangen versie van de reeds bestaande Ace, die


in Engeland voor het luttele bedrag van £ 49.995 over de toonbank zal gaan. De in de Somerset naast de Atom sportauto gebouwde Ace wordt aangedreven door het 1.237cc V4 motorblok van de cardan aangedreven VFR1200, met als optie de DCT semiautomatische transmissie zoals die ook op de VFR1200 leverbaar is. Meer dan 50 productie units van de motor, die is gekarakteriseerd als de ‘agressieve mier’ vanwege z’n unieke looks met exoskeletal frame dat uit massief aluminium CNC is bewerkt, zijn inmiddels uitgeleverd aan klanten wereldwijd sinds z’n lancering in 2014. Waarbij te kiezen viel tussen een conventionele Öhlins voorvork of Ariel’s eigen unieke Girder voorvork ontwerp. De nieuwe Ace R die op 19 november in Birmingham is onthuld belooft extra performance en zelfs nog hogere specificaties ten opzichte van het al exotische standaard model.

Slechts 10 units zullen er in totaal van de Ace R worden gebouwd, waarmee de fiets tegelijkertijd super-exclusief en zeldzaam is. “Elke Ace is uniek voor z’n eigenaar, maar we wilden een echt speciale fiets maken waarbij de kennis en ervaring van onze vierwieler Ariel Limited Editions als de Atom V8 en Mugen konden toepassen,” legt Ariel’s algemeen directeur Tom Siebert uit. “Na 17 jaar Ariel langzaam opbouwen tot waar het nu staat, begrijpen we kleine productie voertuigen, evenals de klanten die ze kopen, en weten we dat de extra performance en onze gebruikelijke ongenadige aandacht voor detail op deze speciale motor zeer tot de verbeelding zal spreken.” De productie van de Ace R zal in het voorjaar van 2017 worden opgestart, met de eerste fietsen begin mei uitgeleverd aan de klanten.

De Ace R bevat een vernieuwde lichtgewicht evolutie van Ariel’s opmerkelijke aluminium frame, nu met een instelbare excentrische balhoofdlagers voor een nog radicalere balhoofdshoek van 21,4° voor een scherper en sneller stuurgedrag via de volledig instelbare Öhlins 43 mm Road and Track voorvork die van verbeterde veren en unieke cartridges is voorzien. Vijfspaaks BST carbon wielen zijn standaard gemonteerd op de Ace R, wat volgens Ariel een gewichtsbesparing van 50% ten opzichte van de standaard wielen van de gewone Ace heeft opgeleverd. Met als resultaat een betere acceleratie door gereduceerde roterende massa, een beter aanspreken van de vering vanwege de verlaging van het onafgeveerd gewicht, en sneller sturen dankzij het lagere gyroscopische effect van het voorwiel.

Het verbeterde Nissin remmenpakket van de Ace R omvat twee zwevende 320 mm remschijven voor met zeszuiger remklauwen en een enkele 276 mm schijf met tweezuiger remklauw achter, en Goodridge stalen remleidingen rondom voor zowel de remmen als de koppeling. ABS is nu standaard voorzien, evenals schakelbare tractie controle.