Zoeken

Nader bekeken: Suzuki GSR750

Art meets technology

11 oktober 2010
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Suzuki GSR750
Art meets technology
Technische gegevens

Suzuki_GSR750_0.jpg

Bij de ontwikkeling van de GSR750 heeft Suzuki, net als vijf jaar geleden met de GSR600, een naakt design met technologie willen combineren. Niet voor niets was het credo van de GSR600 destijds 'when modern art meets technology'. Dat Suzuki met de ontwikkeling van de GSR750 de essentie van een sportieve naked heeft nagestreeft staat buiten kijf, de strakke lijnen geven de motor een agressieve uitstraling die essentieel is voor dit soort motoren en waarmee de motor qua looks zich zeer zeker kan meten met Kawasaki's Z750 en Yamaha's FZ8. Een motor die dankzij het uit de GSX-R750 afkomstige motorblok die twee motoren het nakijken moet geven, om nog maar te zwijgen van alle andere modellen in dit sterk vertegenwoordigde segment van zevenenhalf nakeds.

Zijn agressieve looks krijgt de GSR750 voornamelijk dankzij zijn futuristische koplamp met dubbele blauwe stadslichten. Volgens Suzuki is de motor dan ook een sportieven naked pur sang. De sportieve lijnen van de motor worden doorgezet in de vanuit de tank doorlopende zijpanelen en het strakke kontje, Suzuki GSR750
Suzuki GSR750
Suzuki GSR750
Suzuki GSR750
Suzuki GSR750
Suzuki GSR750
dat van LED verlichting is voorzien. Het dashboard werd compleet nieuw ontwikkeld en is uitgerust met een - geheel volgens de hedendaagse trends - analoge toerenteller in combinatie met een digitaal display met ondermeer een versnellingsindicator en brandstofmeter.

We zeiden het al, de basis van de nieuwe machine wordt gevormd door het uit de inmiddels legendarische GSX-R750 supersport, dat werd gedetuned voor een meer praktische toepassing in deze sportieve naked. Dus minder topvermogen, maar meer koppel bij lagere toerentallen. Om dat te realiseren zijn de nokkenasprofielen en de inlaatkanalen onder handen genomen voor een optimale gasrespons en een volgens Suzuki nagenoeg lineaire koppelkromme. Ook het uitlaatsysteem met servogeregelde uitlaatklep (Suzuki's welbekende SET - Suzuki Exhaust Tuning) en triangelvormige einddemper moeten bijdragen in de bij elk toerental verhoogde koppelkromme.

Hoewel het rijwielgedeelte veel lijkt op dat van de GSX-R750 werd het voor de sportieve naked compleet nieuw ontwikkeld. Zo is de wielbasis verlengd naar 1.450 mm (was 1.400 mm bij de 2008 GSX-R750), werd de balhoofhoek vergroot naar 25,15° (was 23,45° bij de GSX-R750) en kreeg de motor met 102 mm iets meer naloop (was 97 mm bij de GSX-R750), dit alles om de stabiliteit van de naakte machine te vergroten. Ten opzichte van zijn kleinere broer, de GSR600, heeft de motor een iets hogere zithoogte, die met 815 mm trouwens precies hetzelfde is als de Z750 en FZ8, waarbij de voorzijde van het zadel extra smal is te maken om ook de kleinere medemens zijn voeten goed op de grond moet krijgen. Suzuki GSR750Qua veringselementen is gekozen voor een qua veervoorspanning instelbare goudkleurige 41 mm Kayaba upside-down voorvork, terwijl langs achteren een conventionele swingarm met oliegevulde monoshock is toegepast waarvan de veervoorspanning in zeven standen is in te stellen.

Qua remmen is de GSR750 uitgerust met tweezuiger remklauwen uit huize Tokico (een opmerkelijke keuze aangezien bij de GSR600 vierzuiger remklauwen uit datzelfde huis werden toegepast), in combinatie met dubbele 310 mm remschijven. Als extra kan de motor met een compact ABS systeem worden geleverd, daarnaast heeft Suzuki al een scala aan accessoires ontwikkeld om de motor naar eigen smaak nog verder aan te kunnen kleden.

Suzuki GSR750
Suzuki GSR750Suzuki GSR750 

De GSR750 zal vanaf medio maart 2011 in de kleuren Peal Glacier White YWW), Glass Sparkle Black (YVB) en Glass Sparkle Black / Pearl Mira Red (JSP) bij de Suzuki dealer te bezichtigen zijn. Hoeveel de motor moet gaan kosten is vooralsnog niet bekend, maar Suzuki importeur B.V. Nimag wist ons te vertellen dat de motor competitief zal worden geprijst.