Zoeken

Nader bekeken: Spirit Motorcycles, super exclusieve Britse Triples

Britse samenwerking

28 november 2016

Spirit Motorcycles is een nieuwe fabrikant die is ontstaan uit een samenwerking tussen twee bestaande Britse bedrijven, de Custom bike shop Spirit of the Seventies (www.spiritoftheseventies.com) die het chassis zal fabriceren en de motoren assembleren en de toonaangevende Triumph performance tuners T3 Racing (www.tt3racing.com) die verantwoordelijk is voor het opbouwen van het driecilinder motorblok.

T3 grote baas Tony Scott heeft nauwe banden met de Triumph fabriek, hij bedacht en organiseerde de Triumph Triple Challenge raceserie acht jaar lang in samenwerking met de Britse fabrikant, als instapklasse van het British Superbike BSB. Meer dan 200 rijders namen stonden in die periode aan de start van de Triple Challenge. Gevestigd nabij Brands Hatch is T3 Racing de officiële distributeur van originele en raceonderdelen van Triumph, daarnaast runde hij een Triumph Supersport en Superstock team en behaalde drie Britse titels in vier jaar tijd, zonder ook maar een mechanische DNF.

De afgelopen twee jaar heeft Spirit gewerkt aan de ontwikkeling van wat in Scott termen is een ‘Moto2 machine voor op straat’ en het eindresultaat is nu klaar om te worden verkocht. Er is een keuze uit vier verschillende varianten die zijn gebaseerd op een modulair platform met de volledig gestroomlijnde GP Sport en z’n Naked afgeleide GP Street als series productiemodellen. Daarnaast is er van beide modellen een high performance Limited Edition R-versie, met krachtiger motorblok en nog geavanceerdere elektronica die in een oplage van slechts 50 stuks zullen worden geproduceerd. Om het potentiaal van de GP Sport te illustreren heeft Spirit een speciale dispensatie gekregen om in 2017 aan het Brits Supersport kampioenschap deel te nemen – wat door de tijdens de launch aanwezige BSB directeur Stuart Higgs werd bevestigd.

Alle vier de modellen worden aangedreven door een vloeistofgekoelde 12-kleps DOHC driecilinder die is afgeleid van de Triumph Daytona 675R. De boring is met 76mm gelijk aan de standaard Daytona, maar Tony Scott heeft de slag verlengd naar 55mm (49,6mm standaard), waardoor een cilinderinhoud van 749cc is verkregen. De compressieverhouding is tevens verhoogd van 13,1:1 voor de 675R naar 13,5:1 voor de Spirit. Dit, samen met nog een waslijst aan aanpassingen, heeft tot een flinke toename in het vermogen geresulteerd, van 126 pk aan bij 11.900 toeren aan de krukas voor de 675R naar een geclaimde 156 pk bij 14.200 toeren voor de Spirit…aan het achterwiel welteverstaan. De twee R modellen doen daar nog een vette kolenschep bovenop met een indrukwekkende 180 pk bij hetzelfde toerental. Het koppel is niet vermeld, maar dat zal er net zoveel boven liggen als het vermogen. Spirit claimt dat het blok zo uitvoerig is gemodificeerd dat alleen de carters onaangepast zijn – sommige aanwezigen speculeerden echter dat de carters anders ogen dan de huidige 675R en in feite gelijk zijn aan de carters in spionagefoto’s van Triumph’s ophanden zijnde nieuwe Street Triple generatie, die naar verluid uit 4 modellen bestaat die nog moeten worden onthuld, met een cilinderinhoud van naar verluid 750-800cc.