Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki Z900RS

Z900, maar dan anders

25 oktober 2017

Het zal je niet verbazen dat de Z900RS een afgeleide is van de eind vorig jaar gepresenteerde Z900. De 948 cc vierinlijn is nu afgestemd op koppel in plaats van vermogen - Kawasaki claimt dat de Z900RS tot 7.000 toeren per minuut sterker is dan de Z900 - door toepassing van andere gasklephuizen, een ander airbox ontwerp, andere nokkenasprofielen en een lagere compressieverhouding.
2018, dus LED verlichting en een digitaal display tussen de tellers

druppelvormige tank à la Z1 en ook de klokken hebben een old-skool vorm

Ken je het nog, het ribbelzadel met kort kontje. Zelfs het achterlicht is van de Z1 afgeleid
Dat en een compleet nieuw uitlaatsysteem dat voor het eerst geheel in het teken van soundengineering heeft gestaan. Nu gold dat in feite ook al voor de laatste generatie Z1000 en de nieuwe Z900, maar volgens de Groene jongens zijn ze nu nog een stapje verder gegaan. In het ontwerp stadium hebben maar liefst 20 variaties de revue gepasseerd voordat men echt tevreden was.

In tegenstelling tot de nieuwe Z900, die het elektronica ontbreekt, is de Z900RS voorzien van in twee standen instelbare tractie controle. Mode 1 geeft je maximale acceleratie, waarbij de geavanceerde software een bepaalde mate van wielspin toestaat. Het systeem kijkt daarbij naar een aantal factoren om realtime te bepalen wat de situatie is: naast voor- en achterwielsnelheid worden verschillende motor, machine en rijder input parameters gemonitord, waaronder bijvoorbeeld ook de hellingshoek en slijtage (en profiel) van de banden. Mode 2 grijpt wat sneller in en is meer voor alledaags gebruik. Het systeem kent ook het verschil tussen koppelwheelies, die soepel zijn, en andere wheelies. In Mode 1 worden koppelwheelies toegelaten zolang er nog een acceptabele acceleratie is, in Mode 2 worden alle wheelies meteen afgekapt. Voor wie écht wil stunten, de tractie controle kan ook worden uitgeschakeld.

 

Ook het rijwielgedeelte is in principe gelijk aan dat van de Z900, maar dan aangepast op het ontwerp van de RS. Zo zijn de bovenste twee framebuizen dichter bij elkaar geplaatst zodat een smallere tankvorm kon worden gerealiseerd. Volgens Kawasaki zijn alle overbodige tierlantijntjes verwijderd, waardoor een extreem lichtgewicht frame moet zijn ontstaan. In tegenstelling tot de supernaked Z familie is het achterframe lager gehouden, om het geheel aan te passen aan de retro-sport styling.
2018, dus ook een 41 mm upside down voorvork en een sportieve horizontale achtershock 

Ook naakt ziet 't er best lekker uit

Moet echt Nigel Kennedy ten voeten uit zijn, het uitlaatgeluid. Radiale remklauwen, want 2018
Net als de gewone Z900 heeft ook deze übercoole retro-RS een upside down voorvork en een centraal geplaatste horizontale achtershock. De voorvork is volledig instelbaar, de achtershock voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping. 

Wat remmen betreft zijn voor twee 300 mm schijven (267 mm effectief) met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen voorzien, het achterwiel wordt door middel van een enkele 250 mm schijf met eenzuiger remklauw afgeremd. In tegenstelling tot de oorspronkelijke Z1 is deze Z900RS niet van spaakwielen maar aluminium gietwielen voorzien, hoewel de vorm van de aluminium spaken wel zo dun mogelijk is gehouden om het beeld van spaakwielen zo dicht mogelijk te benaderen. De Dunlop GPR-300 banden moeten bijdragen aan z’n retro-sport looks. 

Waar je op de Z900 als Bokito klaar voor de aanval zit moet de zit op de Z900RS volgens Kawasaki een stuk meer ontspannen zijn. Het stuur is 30 mm breder, 65 mm hoger en 35 mm verder naar achteren geplaatst, waardoor een meer rechtop zithouding is ontstaan. De tank is naar achteren toe smal gevormd, waardoor ook kleine motorrijders met hun voeten contact met moeder aarde kunnen maken, ondanks z’n best hoge zit van 835 mm. Voor wie dat trouwens te hoog vindt is er een 35 mm lager ERGO-FIT zadel. Vergeleken met de Z900 staan de voetsteunen 20 mm lager en verder naar voren, wat ook aan de meer relaxte zithouding heeft bijgedragen.