Zoeken

Nader bekeken: Honda 2018 CB1000R

Retro-industrieel minimalisme

6 november 2017

Het begint bij Honda steeds meer traditie te worden om vooruitlopend op een compleet nieuw model – of een update van een bestaand model – er eerst een conceptmodel tegenaan te gooien. Niet alleen bij recente modellen als de X-ADV en Africa Twin, enkele jaren voor de komst van de CB1000R hadden de Japanners al volop de meningen van het publiek gepolst met een nog veel extremer conceptmodel. Dat Honda met een nieuwe sports-naked zou gaan komen lag na de presentatie van het Neo Sports Café Neo Sports Café ten voeten uitconcept enkele weken geleden op de Tokyo Motor Show dus in de lijn der verwachtingen, maar we hadden niet gedacht dat het ditmaal zó snel zou gaan. Leg de beelden van deze 2018 CB1000R maar eens naast die van de Neo Sports Café: je zult verdomd goed moeten kijken om de verschillen te ontdekken. Tuurlijk, ze zijn er wel, maar het styling concept is overduidelijk een op een naar de CB1000R overgezet.

De 2018 CB1000R, die trouwens ook als extremere CB1000R+ leverbaar wordt, is het eindresultaat van wat volgens Honda de motorrijder anno 2018 van een sportieve naked verwacht. De afgelopen 10 jaar is er namelijk veel gebeurd, waardoor motorrijders de verwachtingen ten aanzien van hun motoren – wat ze doen, hoe ze kijken en wat voor een gevoel ze erbij krijgen – hebben bijgesteld. De nieuwe CB1000R oogt, voelt en presteert volgens Honda dan ook totaal anders dan z’n voorganger. Honda spreekt zelfs van een nieuwe identiteit, die het hardcore Sport Naked Streetfighter Mr S. Uchida, Large Project Leader (LPL) 18YM CB1000R:

 “Als Honda is het altijd onze intentie om in de toekomst te kijken en er klaar voor te zijn om te leiden. Vandaar dat met het volwassen worden van vereisten voor het Naked segment, we wisten dat we veel meer moesten doen dan de CB1000R alleen een kwak meer vermogen geven. Klantenverwachting en interesse gaat veel verder dan alleen ‘hoe hard kan ‘ie?’ We wilden niet alleen fun en emotie bij elke ervaring met de CB1000R, maar ook echt plezier om te bezitten en ermee pronken als individuele machine. Dus zijn we een nieuwe richting opgegaan en zijn erg trots op het resultaat – zowel buiten op straat als binnen in de garage om te bewonderen.”
uiterlijk van de oude CB1000R heeft gecombineerd met sterk betere prestaties, en daar nog het onverwachte aan toegevoegd. Geïnspireerd door retro-industrieel minimalisme is de motor tot de essentie teruggebracht, ver weg van de RR inspiratie en in plaats daarvan flink wat gepolijste metalen afwerkingen en een ultra-minimalistische look volgens het designthema “Neo Sport Café”.

Van de grond af aan opnieuw opgebouwd is de 2018 CB1000R ontworpen voor een opwindende rit en volgens Honda daarbij meer dan in staat om de nog meer gefocuste (lees: nog sportievere, als in de 1290 Super Duke R en Aprilia Tuono V4 1100) het verdomd lastig te maken op een bochtige weg. Hoe je de CB1000R ook benadert – esthetiek, emotie, performance, technologie – het is een fiets die moeilijk te negeren is. Tenminste, als we Big Red mogen geloven.