Zoeken

Nader bekeken: Hesketh Valiant Supercharged

Made in Britain

8 maart 2017

Voor wie bij Hesketh geen belletjes gaan rinkelen, het merk werd in 1980 opgericht door Lord Alexander Hesketh die het plan had om vervallen de Britse motorindustrie een nieuw leven in te blazen. Hesketh had geen weliswaar geen ervaring met motoren, maar wel in de Formule 1 waar Hesketh Racing de geschiedenisboeken in is gegaan als het laatste privé team dat een Formule 1 Grand Prix heeft gewonnen, met niemand minder dan James Hunt achter het stuur. Na twee jaar ontwikkeling was het eerste model, de V1000 een feit, die in een speciaal daarvoor gebouwde moderne fabriek zou worden geproduceerd. Er waren echter talloze problemen. De fietsen waren zwaar, wat door de forse bouw nog eens werd versterkt, en waren bovendien onbetrouwbaar. De Hesketh V1000 werd slecht ontvangen in de pers en werd door technische problemen geplaagdMet name de achterste cilinder raakte vanwege koelingsproblemen oververhit. Slechte pers, een niet uitontwikkelde fiets, gebrek aan geld en een teruglopende markt luiden na een productie van slechts 139 stuks het einde van Hesketh Motorcycles in. In 2010 werd het merk door Lord Alexander Hesketh aan de Britse ondernemer Paul Sleeman verkocht.

De nu op de London Motorcycle Show gepresenteerde Hesketh Valiant supercharger is een high-performance versie van de Limited Edition Hesketh 24 V-Twin streetfighter, waarvan alle 24 stuks voor het luttele prijskaartje van £ 35.000 zijn verkocht sinds het merk door de Britse aristocraat in 2014 weer terug op de kaart is gezet. Afgelopen zomer volgde een tweede model, de meer retro jaren ’60 gestylde Hesketh Sonnet café racer, die voor slechts £ 25.000 (een ‘koopje”) de deur uit ging. Voor de nieuwe Valiant supercharger moet echter twee keer dat bedrag op tafel worden gelegd. Voor die £ 50.000 heb je in de zomer van 2018, wanneer de fiets wordt verwacht, dan wel de sterkste Britse motorfiets uit de geschiedenis. Sleeman verwacht dat de 210 pk bij 5.500 toeren per minuut die de Valiant momenteel produceert in de komende twaalf maanden ontwikkelingstijd in het Hesketh R&D Center op het eiland Man naar 250 pk zal worden opgeschroefd.


Het historische moment in 2010: Paul Sleeman (links) koopt Hesketh van Lord Alexander Hesketh (midden), onder het toeziend oog van diens advocaat (rechts)

Net als z’n zusjes 24 en Sonnet wordt ook de Valiant aangedreven door een getunede versie van de welbekende S&S X-Wedge olie/luchtgekoelde pushrod 56,25° V-Twin, voorzien van een S&S gesloten digitaal motormanagement. Het grote verschil zit ‘m in een klein onderdeel van Deense makelij, een door de krukas aangedreven Rotrex centrifugaal compressor die in staat is om 150.000 toeren per minuut te draaien. Met als resultaat een enorme boost van het vermogen, dat bij een standaard Sonnet ‘maar 145 pk en 210 Nm koppel is. Omdat het kan...Wat heet, volgens Sleeman is het X-Wedge motorblok met supercharger goed voor een momentum van 295 Nm koppel bij slechts 3.000 toeren per minuut, dat via een Baker zesversnellingsbak met primaire tandriemaandrijving en een King Kong meerplaten hydraulische koppeling naar het achterwiel wordt overgebracht.

Voor de ontwikkeling van de Valiant hebben Hesketh engineers Iain Miles en Nick Arlett samengewerkt met de Britse tuning specialisten TTS Performance, die op het Grand Prix circuit van Silverstone zijn gevestigd en de Britse distributeur van Rotrex zijn. “Ons doel was een compleet compromisloze motor te ontwerpen die op alle vlakken van ontwerp en engineering zo extreem mogelijk is, zonder inbreuk te doen op de rijdbaarheid” zegt Paul Sleeman. “Zoals altijd bij Hesketh was engineering en functie belangrijker dan styling. Door ’s werelds grootste gehomologeerde V-Twin te gebruiken stonden we voor veel uitdagingen, zoals het plaatsen van de compressor, de benzine-injectie en het uitlaatsysteem, en niet te vergeten de warmtehuishouding. TTS Performance heeft ongelofelijk goed werk verricht door dit binnen het gestelde tijdspad aan te leveren, en binnen budget. Het idee om de motor van een supercharger te voorzien ontstond omdat ik graag net iets verder met dingen wil gaan om te zien hoe extreem veel vermogen we uit het X-Wedge motorblok zouden kunnen halen. Met hun performance achtergrond waarmee op de zoutvlaktes van Bonneville records zijn gezet was S&S er tevens op gebrand om ons te helpen.” En dat is geen verrassing, want dit is nu voor het eerst dat een van hun klanten een de X-Wedge V-Twin met supercharger toe gaat passen in een productiemotor.