Zoeken

Nader bekeken: Hesketh Valiant Supercharged

250 pk jonguh

8 maart 2017

 

De naam Valiant voor de nieuwe Hesketh is afgeleid van de Britse RAF V-Bomber vliegtuigen uit de periode van de nucleaire wapenwedloop in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. De namen van de drie Bomber Command Main Force vliegtuigen begonnen allen met de letter V, en begon met de Vickers Valiant die voor het eerst in 1951 vloog en in 1955 in dienst werd genomen, gevolgd door de Avro Vulcan (eerste vlucht 1952, in dienst genomen in 1956) en de Handley Page Victor (eerste vlucht 1952, in dienst in 1958).
Nu 210 pk, maar over 12 maanden zullen dat er 250 zijn

Tegen die tijd zal dat cijfer rechtsonder zijn vervangen door 200

Zoveel mogelijk Britse makelij, dat is het uitgangspunt geweest
De V-Bomber strijdkracht had z’n hoogtepunt in juni 1964, met 50 Valiants, 70 Vulcans en 39 Victors. “Hesketh heeft eerder de naam Vulcan gebruikt voor de nieuwe versie van de V1000 motor die in de jaren ’90 door Mick Broom was ontwikkeld, en Vauxhall gebruikte de naam Victor in de jaren ’50,” zegt Paul Sleeman. “Dus werd het Valiant!” Sorry, Chrysler…

 

Met de creatie van de nieuwe motor had Sleeman zich ten doel gesteld om zoveel mogelijk Britse toeleveranciers en partners te zoeken, buiten het Amerikaanse motorblok. Het twin-loop stalen buizenframe is gelijk aan dat van de 24 en de Sonnet en wordt geproduceerd door GIA Engineering uit Nottingham, dat in 2007 door Gavin Goddard is opgericht. Goddard had daarvoor twintig jaar lang bij het nabij Derby gelegen Spondon Engineering gewerkt en sinds de overname van Spondon door Norton hebben meer oud-collega’s de overstap naar GIA Engineering gemaakt. De van geëxtrudeerd aluminium gemaakte achterbrug is tevens door GIA gemaakt en huist een 4,5 liter olietank voor het dry-dump motorblok, waarmee het ruimtegebrek voor het plaatsen van de supercharger in een klap is opgelost. De eveneens Britse volledig instelbare K-Tech KTR-2 50 mm upside down voorvork staat onder een hoek van 25° en heeft een naloop van 96 mm, terwijl het achterwiel middels twee K-Tech Razor shocks wordt afgeveerd. De wielbasis is 1.550 mm lang.

De in eigen huis ontworpen Astralite-stijl wielen bestaan uit drie, uit massief aluminium CNC gefreesde onderdelen die aan elkaar zijn geklonken en voorzien van – hoe Brits wil  je het hebben – Avon Storm 3D banden. Om het 4 inch voorwiel een 120/70 17” AV65, terwijl een 190/55 17” AV66 om het 7 inch brede achterwiel is gemonteerd. De keuze voor de brede achtervelg is waarschijnlijk om de band zo breed mogelijk te maken, teneinde zo veel mogelijk grip te genereren wanneer onder acceleratie het immense koppel van de superchargernaar het achterwiel wordt gezet. De dubbele 320 mm remschijven zijn voorzien van door Hesketh zelf ontworpen eendelige zeszuiger remklauwen die door Pretech in Reading zijn gefabriceerd, terwijl een van de weinig niet Britse onderdelen het achterwiel tot stilstand brengt: een vierzuiger remklauw van het Franse Beringer voor een 250 mm remschijf. Het gewicht van de Valiant is 239 kilo, met een lege 17 liter benzinetank.

De beschermplaat voor de primaire aandrijving, de kleppendeksels, omhulling van de compressor en de kroonplaten zijn allemaal uit massief aluminium gefreesd door Billet World in Derby volgens Hesketh ontwerp, terwijl het carbonfiber plaatwerk is geproduceerd door ACT Performance in Surrey, inclusief het 790 mm hoge eenpersoons zitje met pluche vulling. Duopassagiers hebben niets te zoeken op een krachtige motor als deze Valiant. Het eendelige taps gevormde Rizoma stuur heeft een Domino snelgas en Motogadget armaturen, maar Paul Sleeman geeft toe dat de 240 km/u snelheidsmeter een tikkie pessimistisch is. “Als de ontwikkeling zich op dezelfde manier voortzet als in het begin denk ik dat een 320 km/u teller nodig is,” zegt hij. “Het hangt allemaal af van welke overbrenging we gaan kiezen.” Wheelie bars zouden best wel eens een zinvolle optie kunnen zijn.

Als de Valiant in 2018 in productie gaat zal het voor het eerst in de 36-jarige geschiedenis van het Britse merk zijn dat de Hesketh range uit vijf modellen bestaat.