Zoeken

Nader bekeken: Aurora Hellfire V8

417 pk

8 februari 2018

 Na met 397 pk te zijn begonnen in 2,4 liter trim moet de 2,6 liter productie Aurora V8 goed zijn voor een topvermogen van maar liefst 417 pk aan de krukas. Een meting naar het achterwiel is onmogelijk gebleken, omdat het achterwiel maar blijft spinnen zonder tractie controle. Messina zegt dat de vermogensafgifte behoorlijk vlak is vanaf 9.000 toeren tot 11.500 toeren per minuut, maar het blok zal op 9.500 toeren worden begrensd. De transmissie gaat via een Nova 5-bak die speciaal voor de motor is gebouwd, maar de vorm van de originele Kawasaki unit heeft behouden, hoewel de Sigma oliebad slipperclutch tegengesteld
Van welke kant je 'm ook bekijkt

het blijft een unieke verschijning

kost een paar centen, maar dan heb je ook echt iets unieks 
roteert en daarmee het gyroscopisch effect heeft gereduceerd. “We begonnen met de 6-bak van de Kawa omdat we die over hadden nadat we de cilinderbanken voor de V8 hadden gebruikt,” zegt Messina. “Maar we hebben de 6e versnelling verwijderd omdat we niet zoveel overbrengingen nodig hadden en hebben het in plaats daarvoor gebruikt voor de cardanaandrijving.” Drooggewicht is geclaimd op 265 kg met een gewichtsverdeling van 50/50%, gelijk aan een afgetankte Hayabusa, maar dan zonder benzine.

De Aurora ultralichte Fior/Hossack voorvork die we al kennen van de Brough Superior SS100 en BMW Duolever bestaat uit een carbon fiber wishbone voorvork, met dubbele triangels links en rechts uit massief aluminium gefreesd. Dit is in principe aan de voorkant van het blok geschroefd en wordt afgeveerd door hetzelfde type Öhlins elektronisch geregelde TTX shock die ook het achterwiel afveert en volledig instelbaar is voor wat betreft veervoorspanning en demping met 160 mm veerweg. De geometrie is relatief conventioneel, met een balhoofdhoek van 25° met 100 mm naloop en een nog geeneens zo massieve wielbasis van 1.600 mm. De zithoogte is momenteel 820 mm, het bizarre design komt voor rekening van de Australische ontwerpr Tim Cameron.

De originele aluminium Marchesini wielen kunnen op verzoek van de klant worden vervangen door BST carbon wielen in de overmaat van 6,5” achter speciaal voor Aurora gemaakt. Hetzelfde geldt voor de remmen, waar de keuze is tussen 330mm Brembo schrijven of dezelfde diameter maar veel lichtere Brake Tech CMC ceramische remschijven, beide afgeremd door Brembo GP4RX remklauwen en een Brembo RCS rempomp. Stuurt als de brandweer, zeggen ze...Bij de achterrem is een gelijksoortige keuze aan materialen en ofwel Bosch of Continental ABS zal worden gebruikt – Messina zegt dat hij dat nog steeds aan het evalueren is en dat momenteel de Continental wordt getest. Wat banden betreft gaat de voorkeur naar Michelin uit, maar dat mogen de klanten zelf bepalen.

De grote vraag voor nu is echter – hoeveel moet het kosten om aan te mogen sluiten bij de exclusieve club van eigenaren van ’s werelds krachtigste straatlegale motoren? Denk aan ergens tussen de $120-140.000 zegt Vincent, die claimt al bestellingen te hebben ontvangen. “Ik moet 10 motoren verkopen om de eerste productie rendabel te maken en ik heb nu 4 orders, misschien 5,” zegt hij. “Maar de motor is nog steeds in ontwikkeling. We testen de motor constant en ik moet nu beslissingen nemen zodat ik er op elk moment op kan rijden en overal naar toe kan gaan waar ik ook met mijn Diavel kom. Anders houd ik mezelf voor de gek dat er niets fout kan gaan, en ik een slechte naam zou krijgen. Dat wil ik niet – ik wil onze motoren als investering zien, maar dan een waarop je rijden kunt. Er is ontzettend veel interesse hier in Thailand en ik ben van plan om wat publiciteit te genereren door bijvoorbeeld naar het vliegveld Hoewel, alleen al rechtuit is een vette ervaring als je het gas vol opendraait hier in Pattaya te gaan en ‘m tegenover een Bugatti Veyron en Kawasaki H2R te zetten. Zet dat op YouTube en het worden grote hits met meer dan 15 miljoen views. Mijn assistent nam een kleine 15-seconden video op toen ik de V8 aan het opwarmen was voor kantoor en postte dat op Facebook. Binnen 5 dagen had hij 550.000 hits. Snap je wat ik bedoel?”

“De motor in Thailand ontwikkelen heeft me meer tijd gegeven om aan het concept te werken, en de issues. Gewoon dingen als de versnellingsbak namen 2 jaar in beslag – het heeft een eigen oliepomp apart van blok, dus er wordt geen olie verspild. De koppeling tegengesteld te laten draaien om de gyroscopische krachten van het blok te compenseren nam behoorlijk wat tijd in beslag, hetzelfde geldt voor de carbon koppeling, de multilink achtervering en de carbon fiber cardan behuizing. Plus, je kunt geen motor verkopen als ‘ie niet mooi klinkt – en geluid is altijd belangrijk geweest. Ik wilden een V8 die klinkt als een Ferrari en met de 80° V klinkt ‘ie als een agressieve Ferrari, dus dat is geweldig! Dat is waarom de uitlaatpijpen allen aan dezelfde kant zitten, wat een nachtmerrie is voor elke ontwerper. Maar het geluid is werkelijk uniek, mechanische muziek!”