Zoeken

Nader bekeken: 2018 Honda GL1800 Gold Wing

Zesde generatie

25 oktober 2017

Waar volgens het schema van de eerdere generaties een nieuwe Gold Wing in 2014 logisch zou zijn geweest, hebben we tot vandaag moeten wachten voor de onthulling van de zesde generatie Gold Wing, die in januari volgend jaar officieel aan de wereldpers zal worden gepresenteerd.  De volledig nieuw ontworpen 2018 GL1800 is volgens Honda lichter, scherper en compacter dan ooit en bovendien overgoten met alle elektronische luxe die je maar bedenken kunt. In een notendop? Ride-by-wire gasklepbediening, 4 rijmodi met daaraan gekoppeld de elektronisch geregelde vering, Honda Selectable Torque Control en Lekker toeren moet nog nooit zo comfortabel zijn geweestHill Start Assist, evenals een elektrisch verstelbaar windscherm, Smart Key en Apple Car Play standaard. En, in de meest luxe versie met de derde generatie DCT – met zevenversnellingsbak – en de welbekende airbag. De 2018 GL1800 Gold Wing wordt in drie verschillende versies op de markt gezet; als basiseditie, als Tour-uitvoering met topkoffer en als Tour-uitvoering met DCT en airbag.

Het meest in het oog springend is het compleet nieuwe ontwerp, dat Honda flink onder de loep heeft genomen. De standaardversie zonder topkoffer en met een lagere ruit kan als opvolger van de huidige F6B Bagger worden gezien (hoewel Honda het in z’n officiële persuitingen niet vermeldt), de opvolger van de huidige Gold Wing heet vanaf nu dus eigenlijk Gold Wing Tour, als in de Tour-versie met topkoffer en een iets hogere ruit. Het nieuwe windscherm is trouwens zowel qua hoek als
De neus is typisch Honda, beetje VFR, vleugje Fireblade enzovoort. Het display is uitgebreider dan 

ooit. De knoppen op de tank zijn gelukkig behouden. En het opbergvakje ook, de tank zit veel lager

Standaard nog steeds plenty laaduimte, niks te klagen. Of misschien met een integraal?
hoogte in te stellen. Het grotere scherm kan ook als accessoire worden gekocht, evenals windgeleiders voor de armen, het bovenlichaam, de onderbenen en de voeten. Net als het huidige model is het zadel tweedelig, waardoor je als passagier mooi boven de rijder uitkijkt.

We hadden het niet anders verwacht, maar het is toch even het vermelden waard dat alle verlichting rondom in LED is uitgevoerd. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolijste optische lenzen aan beide kanten, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt. Met grootlicht krijg je een stereoscopische indruk. De richtingaanwijzers zijn zelf uitschakelend en bevinden zich vooraan in de spiegels. Het systeem controleert de snelheid van het voor- en achterwiel en beslist wanneer de aanwijzers uit mogen.

Ook de cruise control is verder ontwikkeld. Het ride-by-wire systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met de cruise controle, met name voor het bergop rijden. Op de manuele versie wordt bij het gebruik van de koppeling, rem of gashendel de cruise control uitgeschakeld. In de AT mode met het DCT systeem zal de Gold Wing na een vertraging terug keren naar de ingestelde cruise control snelheid, met een bijbehorend schakelpatroon. De snelheid die je kiest is afleesbaar links onderaan op de snelheidsmeter.