Zoeken

Nader bekeken: 2018 Honda GL1800 Gold Wing

Flat-six

25 oktober 2017

Net als de vorige GL1800 wordt ook deze zesde generatie Gold Wing (je zou ook kunnen spreken van een derde generatie GL1800) aangedreven door een flat-six boxermotor, dat echter compleet nieuw ontworpen is. Volgens Honda is het nieuwe motorblok niet alleen veel lichter (6,2 kg om precies te zijn), het moet ook veel compacter en krachtiger zijn. Het topvermogen is nu naar 124,5 pk bij 5.500 toeren per minuut gegroeid (was 118 pk bij eenzelfde toerental voor het huidige model), terwijl de nieuwe 1.833 cc flat-six nu goed is voor een maximum koppel van 170 Nm bij 4.500 toeren per minuut (was 167 Nm bij 4.000 tpm). Trouwens, nu de cilinderinhoud toch even de revue passeert, het verschil met de huidige 1.832 cc zescilinder boxermotor lijkt minimaal, maar om dat te realiseren is alles aangepast.
Hadden we een paar jaar geleden verwacht zulke remmen op een toerfiets te vinden?

Bekende voorkant. Moet goed gaan, dat doet het op andere motoren ook

Over massacentralisatie hoef je Honda weinig meer te leren
De 1.833 boxermotor haalt z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 73 x 73 mm, waar dat bij het oude blok 74 x 71 mm was. Ofwel: een iets kleinere boring bij een iets langere slag, wat zich in de praktijk vertaalt naar meer koppel onderin. En dat is precies wat de engineers bij Honda voor ogen hebben gehad. Wat de verbrandingskamer betreft heeft Honda nu een Unicam design met 4 kleppen per cilinder toegepast.

Door toepassing van ride-by-wire gaskleptechniek kon Honda nu ook verschillende rijmodi gaan toepassen, en heeft dat uiteraard ook gegaan. Big Red is nog een stap verder gegaan om ook de dempingskarakteristiek van de vering op de rijmodus aan te passen, net als bijvoorbeeld Ducati dat bij de Multistrada doet. De TOUR-modus heeft een directe gasrespons, met standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen de voor- en achterrem. In de SPORT-modus wordt de snelheid van de gasklephuizen na het openen van het gas naar het hoogste punt verhoogd, waardoor een snellere acceleratie ontstaat. Daarnaast heeft de vering een stuggere dempingskarakteristiek en is er extra druk op de achterrem. Dan zijn er nog de ECON en RAIN modi. ECON biedt volgens Honda een zo laag mogelijk gebruik en staat voor relaxt cruisen met een zo laag mogelijke openingsratio van de gaskleppen, met standaard vering en gelijkmatig verdeelde remdruk, terwijl de RAIN-modus zich richt op natte omstandigheden door een zo laag mogelijke opening van de gaskleppen, bij normale remverdeling en een zachtere dempingskarakteristiek.

Een enkel gasklephuis heeft het dubbele vervangen, met aanpassingen voor de diameter en dikte van de inlaat, om gewicht te besparen. Het volume van het inlaatkanaal is verminderd met 10%. Hierdoor is er betere luchtgeleiding en gasrespons. Er zijn twee inlaatkanalen, een linksvoor en een rechtsachter. Deze structuur zorgt voor meer wervelende luchtstroom, waardoor er beter gebruik wordt gemaakt van de totale oppervlakte van het luchtfilter. De vorm van beide kanalen is aangepast, om beter te passen bij de inlaatpulsen van het blok bij lage omwentelingssnelheden. Hierdoor is er een betere respons en wordt er meer koppel vrijgegeven al vanaf de kleinste opening van het gas. Het geluid en het gevoel van de Flat Six is altijd het Het logo is terug! Na vijftien jaar..... hopelijk zien we dat nog veel vaker terugvisitekaartje van de Gold Wing geweest. De uitlaatdempers behouden de bestaande structuur, maar de glaswol werd vervangen door resonantiekamers, zodat er ook hier gewicht bespaard is. De vernieuwde uitlaten produceren een mooie, diepe grom. De gekruiste secties van de uitlaten werden (voor 2 van de 6 cilinders) met 20% verminderd, waardoor een dieper geluid geproduceerd wordt.

Standaard is de 2018 Gold Wing van Hill Start Assist (HSA) is voorzien, dat het wegrijden op een helling een stuk gemakkelijker moet maken, zeker wanneer je bij het uitdelen van lichaamslengtes ergens achter in de rij hebt gestaan net als ons opperhoofd. Door bij het stoppen op een helling het remhendel ingeknepen te houden wordt er druk naar de remklauw van het achterwiel opgebouwd. Na het lossen van het remhendel wordt de druk op de achterste remklauw nog ongeveer drie seconden aangehouden, zodat je enkel met het gas kunt wegrijden. Bij gebruik van HSA licht er in het display een waarschuwingslampje op. Een mechanisch geassisteerde antihopkoppeling vervangt de hydraulisch ondersteunde versie van het vorige model (hierbij worden minder koppelingsplaten Keyless. Uiteraard.gebruikt en is er minder oliedruk nodig). Hierdoor is de bediening van de koppeling nu 20% makkelijker geworden en gaat het terugschakelen nog sneller. Het achteruitrij mechanisme is identiek aan dat van de vorige generatie.

Waar de standaard Gold Wing nu een zesversnellingsbak heeft (was vijf, inclusief overdrive), heeft Honda de DCT versie zelfs met een zevenversnellingsbak uitgerust. De derde generatie Dual Clutch Transmission is volgens Honda speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Het systeem moet zachter en sneller schakelen en is bovendien lichter dan de vijfbak van de huidige Gold Wing. Schakelgeluid en abrupte reacties zijn grote aandachtspunten geweest tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe Gold Wing DCT. Dempende rubbers op beide einde van de schakelvorken verminderen het schakelgeluid drastisch. Een veerdemper tussen de koppeling en de hoofdas zorgt er verder voor dat het schakelgedrag bijzonder vlot verloopt. Het nieuwe Gold Wing DCT biedt een 1,8 km/uur ‘Wandel modus’ en een 1,2 km/uur achteruit. Is dit een demonstratie van de grondspeling? Wendbaarheid? De vorige hebben we KD mee gescoord, dus dat moet met deze ook kunnenBeide eenvoudig te bedienen vanop het stuur. Het achteruit rij systeem is bijzonder licht. Wanneer je de ‘Wandel modus’ activeert, worden beide koppelingen gebruikt; om achteruit te rijden met koppeling 1 en om vooruit te rijden met koppeling 2. Je hoeft niet te schakelen en het ride-by-wire systeem controleert de snelheid en het toerental, zodat je eenvoudig kunt manoeuvreren.

Daarnaast heeft Honda de DCT-versie ook van een Idle Stop Systeem voorzien, in de volksmond beter bekend als start-stop. Bij stilstand slaat de motor automatisch na 3 seconden af, waarna een draai aan het gas voldoende is om het blok te doen starten en er weer vandoor te gaan. Honda heeft dit systeem al met succes op enkele scooters toegepast, waaronder de SH125/150 die we dit jaar nog in Florence hebben getest, en daarvan weten we al dat het vlekkeloos werkt. Het ISS zorgt ervoor dat op voorhand oliedruk wordt opgebouwd voor het DCT systeem – zodat zodra de motor start meteen de koppeling wordt geactiveerd en de bekende wacht periode van het huidige DCT is komen te vervallen. Mocht er al een mogelijke abrupte gasreactie zijn, dan moet dit door ride-by-wire worden opgevangen. Het Idle Stop systeem kan op verschillende manieren worden uitgeschakeld.