Zoeken

Horex VR6: 200 pk aan Deutsche Grundlichkeit

Wederopstanding

16 juni 2010
Inhoudsopgave
Horex VR6: 200 pk aan Deutsche Grundlichkeit
Wederopstanding
VR6
Technische gegevens

Horex_design.jpg

De geruchten gingen al langer, dat in het grootste geheim zou worden gewerkt aan de hergeboorte van een van de vele kleine motormerken die onze Oosterburen een kleine eeuw geleden rijk was. Horex_1926.jpg Horex 248cc ééncilinder uit 1928 Horex was een Duitse motormerknaam van de 'Horex Farzeugbau AG', die in in 1923 door Fritz Kleemann in Bad Homburg werd opgericht. De merknaam Horex ontstond uit een samenvoeging van HOmburg en het moederbedrijf 'REX-Konservenglasgesellschaft Bad Homburg'.

In 1956 kwam de productie van motorfietsen tot een eind, waarna het restbestand door de Amerikaanse importeur onder de naam Zündapp op de markt werd gebracht. In 1960 werd de bedrijfsruimte overgenomen door Daimler-Benz, terwijl het merknaamrecht in handen van Friedel Münch, oprichter van Münch Motorradfabrik GmbH kwam. Münch bouwde onder de naam Horex 1400TI een enkelstuks vervaardigde liefhebbersmotor, waarna de rechten aan de Zwitserse tweewielimporteur Firtz Röth werden verkocht. Röth liet in de jaren '80 snorfietsen, brommers en lichte enduro's onder de merknaam Horex bouwen, die bestonden uit Italiaanse rijwielgedeeltes waar motoren van divers fabrikaat in werden geplaatst.

In 1990 werd de merknaam verkocht aan de Berlijnse afvaardiging van het Indiase Bajaj, de 'Bajaj Motorfahrzeug Vertriebsgesellschaft', die tot 1998 onder de naam MZ-B Horex kleinschalig motorfietsen met de namen Regent en Imperator uitbracht. In feite waren dit motorfietsen die voornamelijk uit MZ en Jawa onderdelen waren samengesteld. Na 1998 kwamen de merknaamrechten in handen van het in het voormalig Oost-Duitse Chemnitz gevestigde Hörmann-Rawema GmbH, die historische Horex motorfietsen ging restaureren en vervaardigen.

Horex_Imperator.jpg
De Horex Imperator, een motor die in 1951 werd gepresenteerd als 30 pk sterke 500cc, maar uiteindelijk in 1954 als 26 pk sterke 392cc ééncilinder in productie werd genomen. 

Het afgelopen jaar kwam de merknaam in handen van het nieuw opgerichte in München gevestigde Horex GmbH, waarbij al snel in het geruchtencircuit de link met het eveneens Duitse Volkswagen werd gelegd. Tijdens de persconferentie op 15 juni 2010 werd de nieuwe VR6 gepresenteerd en werden de plannen van de nieuwe onderneming, die in 2011 de motor op de markt hoopt te gaan zetten, ontvouwd. Drijvende kracht achter het kernteam dat verantwoordelijk is voor de nieuwe Horex is Clemens Neese, die samen met een zorgvuldig samengesteld netwerk van specialisten en partners het project heeft uitgewerkt. Bedrijven als Bing, Bosch, Hörmann-Rawema, Mahle, Weber Motor en... VW werden gepresenteerd als partners die nauw betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe VR6.

Clemens Neese:
Wat ons allen verbindt is de passie voor onze nieuwe motor en de overtuiging dat we daarmee succes zullen boeken. Wij maken gebruik van het ERP startprogramma van de KfW middenstandsbank en krijgen financiëring van het ministerie van financiën, en worden daarnaast ondersteund door privé investeerders.

Voor de ontwikkeling van de VR6 is een tweecijferig miljoenenbedrag ingepland, waarmee alles tot aan de verkoopstart is afgezekerd. Ook het opzetten van een Duitse fabrikant, die vanaf het vierde kwartaal 2011 de motorfietsen zal gaan produceren, is daarbij inbegrepen. Wie dat uiteindelijk zal gaan doen en waar is vooralsnog geen beslissing over genomen, maar men hoopt daar de komende maand(en) duidelijkheid in te kunnen verschaffen. Het merk zal via een geselecteerd netwerk van handelspartners in eerste instantie in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gepland, waarna stapsgewijs Europa, Amerika en Japan zullen volgen.

HOREX-Kick-Off-PK_21.jpg