Zoeken

Horex VR6: 200 pk aan Deutsche Grundlichkeit

VR6

16 juni 2010
Inhoudsopgave
Horex VR6: 200 pk aan Deutsche Grundlichkeit
Wederopstanding
VR6
Technische gegevens

Horex_VR6_7.jpg

Kloppend hart van de nieuwe Horex is een 1.218 cc grote zescilinder, die een vermogen van 175 tot meer dan 200 pk bij ongeveer 8.500 toeren zal moeten leveren. Niet alleen het vermogen van de zescilinder is indrukwekkend, het koppel van 150 Nm is voldoende om stratenmakers voldoende werk te bezorgen. De motor is met een breedte van 429 mm op de cilinderkop vergelijkbaar met een viercilinder, maar dat is niet het enige wat bijzonder is aan deze VR6. Zo moet een directaangedreven radiaalcompressor, die voor het eerst bij motorfietsen Horex_engine.jpg Het VR motorblok, zoals in de automotive industrie door Volkswagen toegepast in de Golf en Passat. zal worden toegepast, zorgdragen voor een breed uitgesmeerde en constante vermogensafgifte bij lage toeren. De kompressor werkt net als een turbo, maar wordt in tegenstelling tot de turbo niet door uitlaatgassen, maar via een tandriemaandrijving door de krukas aangedreven.

Andere unieke oplossing van de VR6 betreft de opstelling van de zescilinder, waarbij de cilinders onder een hoek van 15 graden ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. Een motoropstelling die al eerder door (daar zijn ze weer...) Volkswagen is toegepast in de Golf en Passat VR. De gepattenteerde cilinderopstelling is vooral ruimtebesparend en moet de voordelen van een V-Twin en lijnmotor (V-Twin en Reihenmotor, vandaar de naam VR) combineren. De 15 graden V-vorm opstelling in combinatie met de gespiegelde offset van de cilinders resulteerde in een extreem smalle bouw van de cilinderkop, en geven de motor de vermogenskarakterstiek van een échte V6 zescilinder. Vijf jaar lang werd gewerkt aan de ontwikkeling van de cilinderopstelling van de VR-zescilinder, waarbij werd gezocht naar de ideale opstelling van de cilinders, hellingshoek en kanaaldoorstroming.

Horex_VR6_4.jpgHorex_VR6_5.jpg

Door de cilinders onder een hoek ten opzichte van elkaar te plaatsen .stond het ontwikkelingsteam voor een uitdaging een passende cilinderkop te ontwikkelen. De oplossing werd gevonden door toepassing van zuigers met een schuine bodem, waardoor de cilinderkop toch horizontaal kon worden gebouwd. Twee inlaatkleppen en één uitlaatklep zijn centraal om de bougie geplaatst en worden door drie parallel geplaatste nokkenassen aangedreven, waarbij Horex_VR6_3.jpgde middelste konisch gevormde nokkenas zowel de uitlaatklep van de achterste cilinderrij alsmede de inlaatkleppen van de voorste cilinderrij bedient. Het is volgens Horex voor het eerst dat deze TOHC (Triple Overhead Cam Shaft) aansturing bij motorfietsen wordt toegepast.

Door de voor de beide cilinderbanken symetrische vorm van de kanalen zijn alle zes de inlaatkanalen rechtlijnig en parallel en konden daardoor het best via een centraal boven de motor geplaatste airbox worden gevoed, waarbij de verse lucht via de achter de cilinders geplaatste compressor en speciale in het brugframe geplaatste kanalen wordt aangevoerd.  Om de lucht daarbij zo koel mogelijk te houden is daarbij een luchtkoeler toegepast die is ondergebracht in de radiateur van de waterkoeling. Andere unieke constructieve oplossingen als de tandriemaandrijving (voor het eerst bij dit soort hoogvermogende motorfietsen), het genoemde koelsysteem en de ergonomisch geconstueerde 'Deltabox-achtige' frame met ingebouwde luchtinlaten moeten het eigenzinnige karakter van de motor onderstrepen.

Horex_VR6_1.jpg

De essentie van de motor gestalte geven, dat was de taak waar het ontwerpteam voor stond bij de ontwikkeling van de VR6. Het motorblok moest daarbij centraal in beeld worden gebracht, en het moest  met een knipoog de link leggen met de historische traditie van het bijna een eeuw oude merk. Duidelijke lijnen, hoogwaardige materialen en liefdevolle merkdetails moeten de VR6 als eigenzinnige, moderne en zelfbewuste Roadster positioneren. Horex_VR6_6.jpgHoewel duidelijk de lijnen van een klassieke motor in de VR6 zijn te herkennen, zijn ook wat V-Max achtige details in de fiets te herkennen, zoals het zijaanzicht van de 3-pijps uitlaatdemper.

Voor het beeld van de nieuwe Horex waren twee wezenlijke optische kenmerken bepalend: de langgestrekte horizontale lijn, die over en door de motor loopt, vooral de lijn die de tank van het rijwielgedeelte scheidt. In een beoogd contrast staan daar de ronde, organische vormen van het markant uitgewerkte lederen zadel tegenover. Centraal voor de ontwikkeling van de Roadster was een ergonomische zitpositie, die garant moet staan voor een optimale controle over de fiets en veel rijplezier met allround kwaliteiten mogelijk moet maken. Door de tank bij het zadel sterk te versmallen ontstond ruimte om voor een optimale aansluiting van de knieën, waardoor een ontspannen zithouding werd gecreërd. Volgens ontwerper Peter Naumann moet het comfortabel vormgegeven zadel een uitnodiging zijn voor rijders en bijrijders in, en niet op de motor plaats te gaan plaatsnemen.

We zeiden het al, niet alleen technisch maar ook optisch is de VR-zescilinder het centrale hart van de nieuwe Horex. Met een bijzonder vormgegeven aluminium dubbel brugframe, dat om de motor werd ontworpen, is het motorblok vanuit alle oogpunten te allen tijde duidelijk zichtbaar. Vanuit dat oogpunt werden ook de zes uitlaatbochten en drie rechtsgeplaatste einddempers ontworpen. De dominantie van het motorblok werd verder over de hele linie van het ontwerp doorgetrokken, van voorspatbord en grote ronde koplamp met instrumentarium (dat volgens Horex naar vliegtuigtraditie moet verwijzen) tot het in het zijaanzicht prominent aanwezige Horex logo en de centraal geplaatste achterschokbreker toe. Ook de kleurstelling moet een link leggen met de geschiedenis van het merk; de zilveren tank en spatborden, het antraciet rijwielgedeelte, het matzwart rondom het motorblok en het bruine zadel geven de VR6 zeer zeker een retro-klassieke uitstraling.

Horex_VR6_2.jpg