Zoeken

Eindelijk: Aprilia RSV4 Factory

4: Frame technologie

22 april 2009
Inhoudsopgave
Eindelijk: Aprilia RSV4 Factory
2: Een nieuw begin
3: De 65 graden V4
4: Frame technologie
5: Technische gegevens

Aprilia_RSV4_Factory_15.JPG

Met het motorblok al in een vroeg stadium op de dyno kon het ontwikkelingsteam van Aprilia zich gaan toeleggen op het rijwielgedeelte, waarbij de Italianen konden terugvallen op jarenlange ervaring uit de Grand Prix motorsport. Net als bij het motorblok werd ook het rijwielgedeelte met het oog op het circuit, of beter gezegd het World Superbikes, ontworpen. Uitgangspunt voor dit nieuwe rijwielgedeelte was zoals gezegd een perfecte massa centralisatie, te beginnen bij de brandstoftank waarvan het grootste gedeelte onder het zadel terug te vinden is. Dit om de balans van de fiets te optimaliseren én daarbij een verschil tussen volle en nagenoeg lege tank te elimineren.

Aprilia_RSV4_Factory_29.jpgAprilia_RSV4_Factory_29a.jpg
Het compleet nieuw ontworpen frame van de RSV4, dat bestaat uit gegoten en geperste aluminium delen die aan elkaar werden gelast. De donkere delen zijn gegoten, de lichte delen geperst. Op de foto rechts is de hoogteinstelling van het motorblok zichtbaar.

Aprilia_RSV4_Factory_33.JPGGeheel in traditie met Aprilia’s raceafdeling werden het frame samengesteld uit geperste en gegoten aluminium delen die vervolgens aan elkaar werden gelast. Ondanks dat het frame aanzienlijk stijver is dan de RSV1000R, bleef het gewicht met 10,1 kg nagenoeg hetzelfde. Ook de achterbrug werd uit diverse aluminium delen samengesteld en aan elkaar gelast, ditmaal gegoten delen zoals het scharnierpunt en de inwendige verstijving en gebogen aluminium plaatwerk voor het uitwendige deel. Resultaat was een lichte en stijve constructie. Door de 5,1 kg zware achterbrug asymmetrisch uit te voeren werd ruimte gecreëerd voor het forse uitlaatsysteem zonder dat dit ten koste ging van de stijfheid van het geheel. Aprilia’s wens een échte raceklare Superbike te ontwerpen is verder terug te vinden in de instelmogelijkheden van het rijwielgedeelte. Naast een instelbare balhoofdshoek (die al geruime tijd door Aprilia_RSV4_Factory_25.JPGDucati wordt toegepast) en een instelbaar scharnierpunt van de achterbrug (wat 15 jaar geleden al op Kawasaki’s ZXR750RR racer werd toegepast) heeft Aprilia extra ophangpunten voor het motorblok meegenomen, waardoor de positie van het motorblok in het frame kan worden aangepast.

Vering

Zo vooruitstrevend als de Italianen motorisch en rijwieltechnisch te werk waren gegaan, zo conventioneel was de keuze van de veerelementen, waarvoor Aprilia een beroep op het ‘bekende’ werk van Öhlins racedevisie had gedaan. Aan de voorzijde dus geen BPF (Big Piston Fork) zoals Kawasaki’s ZX-6R en Suzuki’s GSX-R1000, maar een ‘ gewone’ TiN gecoate 43mm upside down voorvork die qua veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar is, echter zonder separate instelmogelijkheden voor high- en lowspeed Aprilia_RSV4_Factory_23.JPGdemping. Aan de achterzijde werd een Öhlins achterveer met separaat stikstof piggyback reservoir toegepast, die net als de voorvork instelbaar is qua veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping. Ook bij de gekozen veerwegen (120mm voor, 130mm achter) konden we geen revolutionaire dingen ontdekken. Als laatste werd voor het balhoofd een Öhlins instelbare stuurdemper geplaatst, wederom conventioneel en niet – zoals Honda en Suzuki al jaren toepassen – snelheidsgestuurde stuurdempers.

Remmen

Voor wat betreft de remmen van de RSV4 heeft Aprilia een beroep gedaan op Brembo’s inmiddels beroemde en beruchte Radiaal gemonteerde Monoblocs, dé hedendaagse norm op remmengebied. Misschien té extreem voor op straat, maar op het circuit absoluut een must.  Extreme vertraging bij minimale remkracht én een erg precies gevoel in de remhandle, zo kunnen we ons nog van Ducati’s 1098S vorig jaar op Albacete herinneren. De dubbele zwevend opgehangen 320mm remschijven zijn volledig nieuw en werden door Aprilia zelf speciaal voor de RSV4 ontwikkeld. Een smallere rotor en asymmetrische perforatie werd toegepast om remkracht te vergroten, en de remschijf zelf werd met slechts zes floaters aan het binnenwerk bevestigd voor minder massatraagheid en lager onafgeveerd gewicht. Uiteraard mocht een radiale rempomp in dit geheel niet ontbreken. Aan het achterwiel is daarentegen weinig spannends te ontdekken: een 220mm remschijf met Brembo ‘Gold’ tweezuiger remklauw moet daar het werk doen. In de zoektocht naar zo min mogelijk onafgeveerd gewicht werden ook de wielen aan een nieuwe studie onderworpen. Het nieuwe design van de gesmede aluminium velgen leverde ook nog eens een gewichtsbesparing van 1 kg ten opzichte van het RSV1000R ontwerp op.

Aprilia_RSV4_Factory_34.JPG

Race Ready

Zoals het een echte Italiaan betaamd moest ook deze Aprilia RSV4 niet alleen technisch gezien ‘race-ready’ zijn, maar moest het uiteindelijke ontwerp vooral ook oogstrelend zijn. Voor het designteam dan ook de moeilijke taak om een geheel te creëren waarvan toch elk onderdeel goed doordacht was voor wat betreft functionaliteit, gewicht, productkwaliteit en afwerking. Aprilia_RSV4_Factory_26.JPGDiverse windtunneltesten lagen ten grondslag aan het uiteindelijke ontwerp dat met zijn triple koplampen een ode moest zijn aan de tien jaar geleden geïntroduceerde RSV Mille, de motor die een nieuw tijdperk voor Aprilia in had geluid.

Net als eerder Ducati en BMW heeft Aprilia met de RSV4 ook gebruik gemaakt van CAN technologie, waarbij alle informatie via één kabel wordt verspreidt. Het instrumentarium bestaat ogenschijnlijk uit een analoge toerenteller in combinatie met een digitaal matrix display waaruit de nodige informatie afleesbaar is, maar Aprilia ging nog een stap verder. Het instrumentarium werd namelijk volledig geïntegreerd als cruciaal onderdeel van het zelfdiagnose systeem en daarmee in feite een onboard computer geworden. Een schakellamp, versnellingsindicator, mapping indicator en een laptimer mocht uiteraard in het geheel niet ontbreken.

Aprilia_RSV4_Factory_14.JPG