Zoeken

Ducati 1198: engineered by the stopwatch

4: Superbike elektronica

13 januari 2009
Inhoudsopgave
Ducati 1198: engineered by the stopwatch
2: Terug in de tijd
3: Sterker, lichter, veiliger
4: Superbike elektronica
5: Technische gegevens

Superbike elektronica

1198S_rood_01.jpg
Kost een paar centen meer, maar dan heb je ook wat: de 1198S.

Meest indrukwekkende nieuws van de 1198 en 1198S is echter de toegepaste elektronica, waarmee de Italianen absoluut een wereldprimeur in huis hebben gehaald. Niet eerder was een standaard motorfiets uitgerust met een – notabene instelbaar – traction control systeem. Waarmee Ducati duidelijk zijn leidende positie op dat gebied versterkt. Met de toepassing van traction control op zich zijn de Italianen al uniek, laat staan een instelbaar traction control. 1198_display.jpg Elektronica beginnen een steeds belangrijkere rol in te nemen. Je DS inpluggen is helaas nog niet mogelijk. Niet eerder dat engineers zich aan deze gevoelige materie durfden te wagen en bij straatfietsen met succes wisten toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan Kawasaki’s nieuwste ZX-10R, die een traction control systeem kreeg aangemeten wat uiteindelijk geen traction control mocht heten.

Het Ducati Traction Control (DTC) maakt gebruik van dezelfde software die door de Ducati Corse raceafdeling werd ontwikkeld voor de succesvolle MotoGP en World Superbike racefietsen. Snelle processors monitoren de wielsnelheid van voor- en achterwiel, is het snelheidsverschil te groot (wielspin) dan past de high speed software de mapping van de injectie aan, wordt voor een fractie van een seconde de vermogensafgifte overgenomen en krijgt de achterband de ‘tijd’ om zijn grip te hervinden. Zodra de computer weer gelijke snelheden (van voor- en achterwiel) registreert wordt weer het volle (gevraagde) vermogen geleverd. Het systeem is voorzien van 8 presets welke in te stellen zijn middels een schakelaar op de linker stuurhelft. Elke setting heeft zijn eigen niveau van toelaatbare wielspin, waardoor de fiets snel kan worden aangepast op basis van rijervaring en weersomstandigheden. De gekozen setting is daarbij in het digitale display af te lezen. Tevens is het display voorzien van een waarschuwingslicht dat flikkert zodra het DTC wordt geactiveerd.

1198_zwart_01.jpg
Mooi zwart is niet lelijk, maar qua trend al wel passé.

Alsof dát nog niet genoeg is, is de nieuwe 1198S standaard voorzien van een data analyser die – hoe vreemd – onder de naam Ducati Data Analyser (DDA) de boeken in is gegaan, terwijl de DDA voor de standaard 1198 als accessoire kan worden geleverd. De analyser is compleet met PC software, een USB-card én – niet geheel onbelangrijk – een gebruiksaanwijzing. De DDA is voorzien van een aantal kanalen die elk hun eigen data registreren waaronder stand van de gasklep, snelheid, toerental, motor temperatuur, gereden afstand, aantal ronden en rondetijden. Door een continu meten van snelheid en toerental kan daarbij op een extra kanaal de gear-selection (gekozen versnelling en schakelmoment) worden afgelezen. Uiteraard wordt ook het DTC door de DDA geregistreerd, waarbij in een prachtige grafiek de hoeveelheid DTC is af te lezen, zowel in tijdsduur als in intensiteit. Al met al genoeg speelgoed om je tussen twee rijsessies in achter je laptop volop mee te vermaken.