Zoeken

Q&A met Marc Marquez

17 oktober 2016
Met nog drie wedstrijden te gaan verzekerde Honda’s Marc Marquez zich in Motegi van zijn derde wereldtitel in de MotoGP. Het team deed een interessante Q&A met de kersverse wereldkampioen.

Je hebt drie MotoGP kampioenschappen gewonnen in vier jaar. Wat is je reactie tegen mensen die denken dat het gemakkelijk is geweest?

Als je het zo zegt zou je inderdaad kunnen denken dat het gemakkelijk is geweest, maar dat is het zeker niet, elk jaar is erg moeilijk geweest. Dit is een sport waar niet alles van jezelf afhankelijk is. Er spelen veel factoren mee, van de machine en de fabriek tot het team, en iedereen moet 100% scherp zijn, wat niet gemakkelijk is. Ik heb het afgelopen jaar veel geleerd, omdat ik veel fouten heb gemaakt die me de wereldtitel hebben gekost, maar ik ben er zeker van dat volgend jaar het weer anders zal zijn. Het belangrijkste is om zo constant mogelijk in de top 3 te blijven. 


Dit jaar zagen we enkele spectaculaire saves. Hoeveel hebben we er niet gezien?

Het klopt dat je niet altijd alles ziet wat er op de baan gebeurt. Zelfs tijdens de race op zondag kon ik ‘m in bocht 3 een keer maar net opvangen, wat niet op tv was te zien. Ik dacht dat ik ‘m kwijt was, maar redde het net. Zeker is echter dat wat je op tv ziet meestal de spectaculairste reddingen zijn - die waarvan het haast niet kunt geloven is dat je ‘m hebt gered - maar er zijn veel andere momenten die men niet ziet, maar die wel in een crash hadden kunnen eindigen. Je hart gaat even tekeer, maar dit jaar heb ik er ook veel in de trainingen gehad, omdat ik in die sessies vaak de grens opzocht om in de race veiliger te kunnen rijden.


Zes 0-scores afgelopen jaar, dit jaar niet een. Wat heb je aan jezelf veranderd om de kroon nu weer te bemachtigen?

Ik probeerde te leren van afgelopen seizoen en die ervaring te gebruiken, maar het is allemaal relatief omdat het ook afhankelijk is van hoe je seizoen begint. Als je het seizoen goed start, dan is het veel gemakkelijker te managen. Als je in het begin een fout maakt wordt je kampioenschap een klim bergop, waardoor je meer risico moet nemen. Hoe dan ook, het klopt dat ik dankzij de hulp van het hele team veel heb geleerd van afgelopen jaar om met de meest kritische situaties om te gaan, waardoor ik veel waardevolle punten heb gescoord.


Je bent pas 23 jaar oud, maar je hebt al veel ervaring. Voel je je oud?

Oud is niet het juiste woord. Ik voel me nog steeds een jongen en geen volwassen vent. Ik ben nog steeds aan het leren en heb nog veel te doen in mijn carriere, in mijn leven. We zijn allemaal mensen en misschien zal ik meer fouten maken of dezelfde fouten herhalen, maar het klopt dat ik naar-na-jaar meer ervaring krijg. Niet alleen op de baan, maar ook daarbuiten in de paddock - leren hoe met druk om te gaan gedurende het raceweekend, hoe alledaagse dingen thuis te organiseren, de trainingstijd om tijdig fit en klaar voor de races te zijn. Ik voel dat ik ben gegroeid in deze opzichten.



Waar kun je nog verbeteren?

Dit jaar niet meer veel, want het is een geweldig jaar geweest. Je hebt altijd zwakke punten die je mag verbeteren, maar als ik mezelf een cijfer zou moeten geven dan zou ik zeggen een 9.5. De halve punt heb ik verspeeld in Le Mans. Ik maakte een fout waar ik ‘m had moeten vermijden. Een andere fout was te pushen waar ik dat niet had moeten doen, zoals in Silverstone, zelfs nu ik ‘m wist op te vangen en als vierde eindigde. Dit jaar is echt goed geweest.


Wat betekent druk voor Marc Marquez?

Het is moeilijk uit te leggen, maar het is iets dat je onzeker maakt, dat je aan het twijfelen brengt, je gespannen maakt. Het is iet dat je mentaal en fysiek sloopt, en je aan het eind van het weekend helemaal heeft gesloopt. Omdat deze spanning zoveel energie van je vergt, moet je er mee leren omgaan. Ik ben gezegend een grote familie te hebben in de paddock, mijn team dat me helpt afstand te nemen en niet alleen aan racen te denken, en dit helpt me om relaxt te blijven.


Hoe voelt het om de titel te winnen met nog drie wedstrijden te gaan, in een zo uitdagend seizoen?

Het is een vreemd gevoel, omdat ik het niet verwachtte. We dachten dat we naar Valencia zouden gaan met het doel de titelkansen open te houden. Als je iemand die de MotoGP dit jaar niet heeft gevolgd zegt dat we wonnen met nog drie wedstrijden te gaan zou die persoon denken dat het een gemakkelijk kampioenschap was, maar het is het tegenovergestelde geweest. Dit jaar was zwaar, met momenten waar ik mezelf niet als kampioen zag, maar we hebben elke race punten gescoord en zijn constant geweest waar onze tegenstanders fouten hebben gemaakt. Ik weet dat er een reden is dat fouten worden gemaakt: als een rijder in staat is een strak tempo te rijden en anderen onder druk zet, dat vergroot de kans dat anderen een fout zullen maken.

Hoe belangrijk zijn de nieuwe regels geweest dit jaar?

Ze zijn cruciaal geweest, maar ondanks het eindresultaat moet ik zeggen dat we aan het begin van het seizoen grote problemen hadden. In het begin liepen we achter en de wintertesten waren gecompliceerd. Ik had verschillende meetings met Honda waarin ik beloofde om behoudender te rijden en ik focuste zoveel mogelijk op het halen van zoveel mogelijk punten de eerste wedstrijden, maar zij moesten me helpen in het tweede deel van het seizoen. Ik vroeg ze iedereen te laten zien hoe Honda in staat is te reageren op uitdagingen, omdat we zover van topniveau af stonden. En echt, beetje bij beetje hebben we het gat met de anderen gedicht, waardoor we de afgelopen drie wedstrijden een zeer competitieve RC213V hadden.

Na een uitdagend pre-seizoen, had je ooit het idee dat de wereldtitel mogelijk zou zijn dit jaar?

Het is erg belangrijk om vertrouwen te hebben en er in te geloven. Ik herinner me gedurende de wintertest dat veel mensen zeiden dat de titel winnen dit jaar nagenoeg onmogelijk was omdat we het moeilijker hadden dan verwacht. Ik voelde me vanaf dat moment extra gemotiveerd omdat ik geloof dat niets onmogelijk is en je altijd moet blijven werken.Het is waar dat het een moeilijk moment was, maar zoals ik altijd zeg, Honda is Honda - een geweldige fabriek die zeer in staat is om te reageren en mijn team is… mijn team!



Welke dag was het zwaarst?

Gedurende de Qatar test, tegen het eind van de laatste dag - en toen maakten we op het allerlaatste moment de eerste stap. Gedurende het seizoen was het moeilijkste moment in Le Mans. Ik had twee wedstrijden gewonnen (Argentinië en Austin), maar worstelde in Jerez en crashte in Le Mans. Met Lorenzo weer aan de leiding in het kampioenschap en Mugello en Catalunya op de kalender, dacht ik “het wordt niet gemakkelijk!” Het verloop van die twee wedstrijden deed ons voor het eerst geloven dat de wereldtitel toch mogelijk zou kunnen zijn.


Je won in 2014 de titel in Motegi, waar je broer z’n eerste overwinning heeft behaald en nu ben je daar opnieuw tot wereldkampioen gekroond. Waarom is Motegi zou speciaal voor jou?

In alle eerlijkheid, geen idee! Mischien vanwege de speciale helmen die we voor daar prepareren (lacht); misschien brengen ze me geluk, want het is niet een van mijn favoriete circuits en desondanks heb ik er enkele verbazingwekkende momenten gehad en onvergetelijke gevoelens ervaren. Motegi is geen circuit waar ik veel overwinningen heb behaald, noch is het een baan waar ik me comfortabel voel, maar het is wel een van de circuits waar ik de beste herinneren in mijn carriere van bewaar.


Als je een race zou mogen kiezen uit de afgelopen negen jaar, welke zou dat dan zijn?

De race die ik niet kan vergeten is Valencia 2013, toen ik voor het eerst voor de MotoGP titel aan het vechten was en ik thuis was, maar er is een andere race die ik van de kantlijn heb ervaren alsof ik zelf aan het rijden was. Dat was opnieuw in Valencia, maar ditmaal in 2014 toen mijn broer er de Moto3 wereldtitel won Ik weet niet waarom, maar het staat allemaal in mijn geheugen gegrift, alle inhaalacties.


Tot slot: omschrijf een perfecte zondag als er geen Grand Prix is.

Ik hou ervan om op de bank te hangen (lacht) en naar het Spaans kampioenschap te kijken, of de MXGP, net wat er is, en ’s middags misschien voetbal te kijken, zeker een wedstrijd met Barcelona. We zijn altijd onderweg, de wereld rond, dus wanneer je dan thuis bent wil je gewoon rusten en de accu opladen.