Zoeken

Interview Giovanni Castiglioni

Verleden en toekomst

22 augustus 2013
Inhoudsopgave
Interview Giovanni Castiglioni
Over F's en B's
Verleden en toekomst

Giovanni Castiglioni
...Dus ik zeg tegen 'm, 'Brad', zeg ik, 'dat vinden ze hier heel normaal, dat je daar mosterd op doet'

-Als we even teruggaan in de tijd, hoe groot was de invloed van Harley-Davidson op MV? Qua stabiliteit en groei?

De Harley periode was niet zo best omdat toen ze instapten, ze een grootse visie hadden van meerdere segmenten onder één koepel, zoals Volkswagen ook heeft, maar toen sloeg de crisis toe en moesten ze zich weer als de donder richten op hun core business. Dus wat de plannen hier betreft... Begrijp me goed, de President bij Harley-Davidson is een goede vriend en zal dat ook blijven, maar toen het bedrijf hier zat was het echt een rommeltje. Als ze hadden doorgezet hadden ze hier naast ons gezeten en hadden we deze product range ook gehad, maar ze hebben gewoon de kans niet gehad het bedrijf echt te veranderen, behalve dan er veel geld in te pompen. Dat hebben ze wel gedaan, ik kan niet anders zeggen. Ze hebben een heleboel geld in MV gestoken en daar moeten we ook heel blij mee zijn, daar hebben we onder meer het driecilinderproject van kunnen opstarten zodat we nu zijn waar we zijn daarmee. Ze hebben goed geïnvesteerd, maar uiteindelijk hebben ze besloten terug te gaan naar hun core business. Dat is gewoon een zakelijk besluit, meer niet.

-Ze hebben wel geld geïnvesteerd, maar hadden geen tijd voor meer?

Ja. Zes maanden na de overname waren ze nog steeds aan het plannen, toen was de hele directie inmiddels al veranderd, al het management en wij zagen hier niemand. Ze moesten nodig concentreren op hun eigen probleem en niet op ons. Wij waren een klein probleem. Dus besloten ze het bedrijf weer te verkopen. Wij hadden interesse, we namen een klein risico en namen MV weer over. Een positief risico, ik denk dat Harley een prachtkans had gehad. Als we nu een netwerk hadden gehad als dat van Harley, dan zouden we driemaal zo veel verkopen. We hebben een heel hoog technisch niveau. Zij ook wel, maar ze maken totaal andere motoren dus we hadden een heleboel kunnen integreren. Maar het is nu eenmaal zo gelopen. Voor mij is het positief uitgedraaid.

Giovanni Castiglioni

-Nog even terug naar de F3. Begonnen als een 800, verkleind naar 675, was dat ook voor deelname aan het Wk Supersport?

Nee, niet echt. We hebben geen raceplannen gehad tot vorig jaar. Maar nu vinden we het erg leuk. Als je weet dat de motor die nu meerijdt in het WK Supersport zo goed als standaard is... die motor hebben we in december uit de voorraad gehaald en de eerste race was in februari. De motor die toen reed was vrijwel standaard. Nu zijn we inmiddels wat verder maar onze concurrenten hebben tien, vijftien jaar ontwikkeling onder de riem. Ze kennen alle circuits, de rijders kennen de circuits, de motoren hebben er al gereden dus er is data... op het moment dat we een race finishen weten we ongeveer evenveel als de andere teams op het moment dat ze de pits uitrijden voor de eerste vrije training. Rijden, aanpassen, tweaken... maar het is allemaal best, de motor is erg competitief. Het is een potentiele winnaar. Dit jaar hopen we alle circuits te leren, dan de motor verder door te ontwikkelen en dan denk ik dat we volgend jaar in de top vijf kunnen meerijden. Dus we zijn dik tevreden. Dus nee, we hebben de motor niet gemaakt voor racen maar nu het zo goed gaat zijn we er wel heel erg blij mee. We hebben na vijf races ons eerste podium gescoord wat we totaal niet verwacht hadden, maar we zijn er erg, heel erg blij mee.

-Je technische directeur Brian was er erg positief over en verwoordde het anders. Die had er het volste vertrouwen in en was zogezegd niet verbaasd dat het zo goed ging. Het is absoluut een mogelijke winnaar.

Ja, het is een heel competitieve motor. Ons volgende doel is een winnende motor te maken en dan zullen we eens gaan denken aan de 1000cc. Het WK superbike is dan het volgende doel.

-De F4 is al wel in de Stock 1000 geweest.

En het Italiaans kampioenschap. En we hebben gewonnen ook. Maar dit is de eerste keer dat we aan een wereldkampioenschap meedoen. Stock 1000 was goed, ook dat was een erg competitieve machine. Ik denk dat we het goed doen, we hebben veel potentie in huis en we kunnen daar zeker een goede racemachine uit ontwikkelen. Maar alles op zijn tijd, niet nu.

Giovanni Castiglioni

-Hoe zit het met Cagiva?

Op het moment is dat een slapend merk. Ik denk dat het met de markt van tegenwoordig erg moeilijk is succesvol te zijn met voldoende groei en een sterk merk te hebben zoals we met MV hebben. Cagiva is een fantastisch merk maar het zou geen goed idee zijn om dat op dit moment nieuw leven in te willen blazen. We hebben MV en zijn daar erg tevreden mee, we willen ons concentreren op MV en dat laten groeien. In de toekomst, wie weet. Maar nu zeker niet. Dat zou niet goed zijn voor het bedrijf, we hebben nog genoeg te doen.

-Hoeveel mensen werken hier eigenlijk?

Zo’n tweehonderddertig. Tweehonderd hier en dertig in San Marino bij CRC, ons designcentrum. Dat bevond zich voorheen in Rimini omdat dat dichtbij Bologna ligt, in de tijd dat Ducati ook nog van ons was. Bovendien kwam Massimo Tamburini, onze designer, uit Rimini, dus dat was logisch. Toen is het verhuisd naar San Marino omdat Tamburini daar woonde. En nu, ook al werken we alweer jaren niet meer samen, hebben we gewoon besloten het daar te laten. Ik denk dat het perfect is daar. Het is een soort oase, het is prachtig om daar te wonen en werken, ze doen hun ding met design en dat gaat prima, ze hebben niks te maken met de productie. Ik ga daar eens per week, soms twee weken, naartoe, we hebben daar Paolo Bianchi als General Manager en dat gaat vlekkeloos. Prachtkerel, die zou je ook een keer moeten ontmoeten. En die werkt alweer zo’n vijftien, twintig jaar voor ons.

-Hoe lang staat deze fabriek hier eigenlijk al?

Lang. Echt heel lang. Het bedrijf is nu zo’n veertig jaar eigendom van de familie, daarvoor werden hier vliegtuigen gebouwd. Het was ooit Harley-Davidson Aermacchi, toen kocht mijn vader het van Harley-Davidson, toen was het Cagiva HD, daarna Cagiva, daarna MV. We hebben nog een tijd een andere fabriek gehad, maar sinds 2008 gebeurt alles hier. Het is fijn hier.

-Dat absoluut. Zo kwam ik ook op de vraag waarom je niet iets zou doen met watersporten of boten? Je hebt de ideale omstandigheden hier.

We hebben ooit een concept jetski gemaakt, weet je dat nog? Zo’n vijf jaar geleden, erg cool ding. Twee liter v8, echt erg gaaf! Maar ja, dat was slechts een concept. Het kan een idee zijn, maar dan moet je zoiets doen met een partner die al in die branche zit. En ik denk ook niet dat de gemeente het erg op prijs zou stellen als we de hele dag met jetski’s het meer onveilig zouden maken. Zeker niet omdat het verboden is voor motoren op dit meer, haha! Alleen heel kleine buitenboordmotoren zijn nog toegestaan, voor de volgboten van de roeiers. Ik denk niet dat er om gelachen wordt als we daar met een paar honderd pk tegenin gaan.

-Goed, totaal andere vraag. Stel, je had geen MV. Welk merk zou dan je voorkeur hebben?

Als fabriek of om op te rijden?

-Om te rijden.

Harley-Davidson. Ik hou wel van een beetje contrast, haha! Ik vind het een prachtig merk. Het is echt totaal het tegenovergestelde van wat we hier doen. Als je het hebt over ons en de concurrentie die dezelfde soort motoren maakt denk ik dat er een groot verschil is tussen ons en de anderen omdat onze belangrijkste drijfveer de passie voor motoren is, motoren met een ziel. Andere motoren zijn gewoon leuke motoren. Er wordt wel eens gezegd dat MV vergelijkbaar is met Ferrari, maar ik denk dat het meer lijkt op Bugatti. We proberen elk detail tot in de puntjes perfect te krijgen. Dus als ik een ander merk zou moeten kiezen... ik heb twee Harleys. Oude, uit de vijftiger en zestiger jaren. Dus als ik echt moet kiezen zou ik voor Harley gaan. En relaxen. Hahaha!

-Als we het even mogen hebben over het vertrek van Massimo Bordi, heeft dat nog te maken met het aantrekken van een nieuwe Vice President?

Nee. De nieuwe VP was hier toch wel ingestapt. Hij is een heel ervaren, heel belangrijke financieel directeur in Italië, hij heeft een tijd leiding gegeven aan een grote bank en sterk staan op financieel vlak is erg belangrijk voor ons. Helaas draait een bedrijf niet alleen op passie, motoren en design, dus we moesten de financiële afdeling ook verstevigen. Hij is ook erg gepassioneerd over motoren, wat voor ons ook best belangrijk is, anders was iemand van zijn kaliber nooit naar een bedrijf als MV overgestapt. De reden dat Bordi niet meer bij ons werkt is wegens verschillende visies op industrieel vlak en over productontwikkeling in de toekomst. Dit heb je soms gewoon. We hebben een goede periode samen gehad.

-Dat was toch best lang?

Nee, slechts twee en een half jaar. Daarvoor zat hij bij een Tractorfabrikant. Dáárvoor, in de jaren tachtig, werkte hij bij Ducati. Maar hier dus pas twee en een half jaar.

-Als we internationaal kijken, naar markten als Azië, India, Indonesië, Zuid-Amerika, hoe is daar jullie visie op?

We zijn al tijden vertegenwoordigd in Brazilië, we waren naast BMW –we produceren in dezelfde fabriek- de eerste die in Brazilië motoren ging bouwen. We hebben verleden jaar ‘bike of the year’ gewonnen in de categorie sport, in de categorie naked en we groeien nog steeds. In andere Zuid-Amerikaanse landen zijn we wel aanwezig, maar slechts in kleine mate. Ook in India en China, in beide landen zijn we wel aanwezig maar op kleine schaal. We vinden het heel belangrijke landen voor ons bedrijf, maar als je echt grote volumes wilt wegzetten moet je andere producten hebben. een veel kleinere motor bijvoorbeeld, lokaal geproduceerd. Zoals Bajaj met KTM samen doen. Misschien is daar in de toekomst iets te doen met Cagiva.

-Als we afgaan op de enorme groei van rijkdom in China is dat dé markt voor exclusieve Europese producten.

Dat is nog een andere denkfout die veel gemaakt wordt. Men vergelijkt motoren en luxegoederen als horloges, auto’s, vliegtuigen. Dat is een compleet ander beestje. Rusland, China, de nieuwe generatie rijken, willen de Ferrari, ze willen het vliegtuig, de boot, maar niet de motor. De motor wordt niet gezien als iets voor de rijken, het is uiteindelijk “maar” twintigduizend euro. Snap je? Het zal wel iets zijn voor de volgende generatie, voor de kinderen, die ergens in het buitenland wonen. Maar voor de mentaliteit van nu is de motor nog altijd een goedkoop vervoermiddel waar ‘gewone mensen’ zich mee van en naar hun werk begeven. Een luxe motorfiets is cool maar dan is er nog geen draagvlak voor grote volumes. Het is niet te vergelijken met auto’s. Natuurlijk, we verkopen wel wat. We hebben pasgeleden een uniek speciaal exemplaar gemaakt voor een Chinese ondernemer, dat was een Brutale van vijfenveertigduizend euro en we zijn blij dat we dat kunnen. En we verkopen ook gewone MV’s. Maar het idee over auto’s en motoren is echt totaal verschillend.

-En iets als de F4CC, die was toch iets van...

Honderdduizend euro. In die landen moet je echt iets speciaals hebben, twintigduizend is nog lang niet genoeg. We maken maatwerk, we maken motoren op bestelling voor speciale klanten, formule 1 coureurs, acteurs, daar is een markt voor ja.

-het lijkt erop dat door de crisis de markt wat uitkristalliseert. Hetzij je koopt een dure motor met alles er op en er aan, hetzij je koopt een supergoedkoop en zuinig ding. Maar daar tussenin zit een groot gat.

In ons geval hebben we juist een flinke groei gezien in onze kleine motor, de 675. Maar ook in dat segment zijn we nog altijd een premium merk. We zijn nog steeds zo tweeduizend euro duurder dan vergelijkbare Japanse motoren, soms zelfs meer. We stappen wel in andere markten, maar we zijn nog steeds een luxemerk. We zullen nooit een medium of goedkope MV op de markt zetten. Zelfs als we een ééncilinder zouden maken zou het nog steeds de duurste in zijn klasse zijn, haha!

-Maar goed, desondanks heb je met de 675 Brutale een heel competitieve fiets. Ik dacht dat het in de buurt zou komen van een Z800 of GSR, maar zelfs als de Brutale nog eens duizend euro duurder zou zijn, heb je nog steeds de keus tussen een Japanse motor... of een MV. Met de bijbehorende spirit, historie, enzovoort.

We onderscheiden ons van de rest omdat we in een andere business zitten. Ons product is anders, we hoeven niet te wedijveren. Soms komt één van onze commerciële jongens met iets als “ja, maar Yamaha heeft nu een 800cc driecilinder en die is wel tweeduizend euro goedkoper dan die van ons!” Dan zeg ik “Maak die van ons dan nog maar duizend euro duurder”. Maak het meer, dan verkopen we meer. Echt.

Giovanni Castiglioni
En ja hoor, ook op een Imac draait de site vlekkeloos. Wéér een installatie geslaagd!

Helaas is ook voor de directeur van MV, Motorfreaks op bezoek of niet, tijd echt geld en moet er weer gewerkt worden. Er kan nog snel even geposeerd worden in het imposante kantoor achter het bureau, het bureau dat zelf waarschijnlijk al meer heeft meegemaakt dan Giovanni zelf kan evenaren -Ago’s, Hailwoods en Reads en niet in de laatste plaats Claudio zelf- maar dan is de koek écht op en schudden we elkaar de hand. Tot een volgende keer, hetzij hier, hetzij in Milaan, hetzij bij een volgende modelpresentatie.