Zoeken

De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT

Pagina 8

8 juni 2005
Inhoudsopgave
De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Mike Velthuijzen

Mike is met een van zijn monteurs aan zijn een-armige bandiet aan het sleutelen als wij hem op komen zoeken. Hij verteld dat het een zware opgave wordt zijn Honda met opvallende kleuren aan de start te krijgen. Zijn machine met enkelvoudige ophanging, vandaar zijn bijnaam, stamt uit 1996. Bijna tien jaar oud! De meeste coureurs in de 250cc waren nog niet eens begonnen toen deze fiets snel was! Het is al knap dat hij in het ONK nog mee kan komen, laat staan als hij zich weet te kwalificeren tijdens de TT.

Wat verwacht je van de 75ste Dutch TT? Ik kom naar de TT om me te kwalificeren. Daar moet ik serieus voor aan de bak, aangezien ik de oudste motor uit het ONK heb. Eigenlijk is het onmogelijk om me met dit materiaal te kwalificeren en zou het een godswonder zijn mocht dat lukken. Het is in ieder geval een mooie belevenis. Voor mijzelf, maar ook voor m"n monteurs.

Wat is het doel van je weekend? Punten halen? Genieten? Ervaring opdoen? Kwalificeren. Dat is het enige doel dat ik heb. Als alle Nederlanders zich zouden kwalificeren is dat enorm goed voor de Nederlandse motorsport. De WK mannen hebben een 25 kilometer hogere top op de rechte stukken, dus dat wordt een zware kluif. Mocht ik van start gaan tijdens de race, dan bestaat deze voor mij uit 18 ereronden.

Wie verwacht je als winnaar van de 250cc race? Dat is echt onvoorspelbaar. Met de nieuwe lichting uit de 125cc zijn er enorm veel kanshebbers. Ik waag me niet aan een voorspelling.

Wie is je favoriete 250cc coureur? Vroeger was dat de Japanner Daijiro Katoh. Tegenwoordig heb ik niet echt een favoriete coureur.

Heb je voorafgaand aan een race een bepaald ritueel? Nee, absoluut niet. De motor moet perfect zijn, dat is voor mij het belangrijkste. Daarom loop ik voorafgaand aan de race ook veel om de motor heen. Ik wil zelf controleren of alles in orde is, temeer omdat ik zelf een liefhebber ben van de techniek van de motoren.

Wat is het hoogtepunt in je carriere tot nu toe? Mijn derde plek tijdens de afgelopen ONK wedstrijd in Oschersleben. Altijd ging er wel iets verkeerd waardoor ik geen podiumplek kon behalen. Er hangt een enorme spanning om je eerste podiumplaats, nu heb ik deze drempel voor het eerst kunnen overwinnen. Ik hoop dat er nog velen zullen volgen.

En wat is het dieptepunt in je carriere? De val in Anderstorp tijdens het EK vorig jaar. Bij deze zware valpartij brak mijn motor in twee delen en schreef ik de complete fiets af. Racen bestaat uit meer diepte- dan hoogtepunten.


Wat geeft jou de grootste kick van het racen? De hoge snelheden? Het inhalen? Of zijn het andere dingen? De techniek, het motorische deel van de racerij. Dat geeft mij een kick. Ik heb een eigen bedrijfje en maak onderdelen voor de motorracerij. Ik race dus met mijn eigen spul, dat probeer ik te verbeteren en te testen. Dat vind ik erg leuk om te doen. Op de motor die ik in Zweden heb afgeschreven kon ik enorm veel data uitlezen. Dat was ook gaaf om te doen.

Na de TT heb je je WK ervaring uitgebreid, wat zijn je plannen voor de toekomst? Is een volledig seizoen WK je einddoel? In de toekomst wil ik meer EK"s en wedstrijden in het buitenland rijden. WK is niet te realiseren. Zeg nooit nooit, maar daar richt ik mij in ieder geval niet op. Wat ik wel meer wil doen is races winnen.

Mike"s Factsheet: Volledige naam: Mike Velthuijzen Geboortedatum: 2-12-1982 Lengte: 1.85 meter Gewicht: 65 kilo Woonplaats: Hilversum Begon met racen: 1996 Hobby"s: Wegrace, boksen, sleutelen aan motoren Favoriete circuit: Schleiz Favoriete eten: Spare Ribs Favoriete drinken: Cola Favoriete muziek: Michael Jackson Mike"s carriëre in vogelvlucht: 1996 - 1998: Minibike 1998, 5e in het ONK 1999: ONK 125cc 2000: ONK 125cc 2001: ONK 125cc 2002: ONK 250cc 2003: ONK 250cc 8e algemeen 2004: ONK 250cc 11e algemeen 2005: ONK 250cc