Zoeken

De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT

Pagina 6

8 juni 2005
Inhoudsopgave
De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Randy Gevers

Randy Gevers is net terug in het paddock, nadat hij tijdens een kwalificatie in de Eemshaven hard ten val kwam. Gevers brak hierbij zijn sleutelbeen en vierde zijn rentree in Oschersleben met een podiumplaats. Met veel passie vertelt de Brabander over de techniek van zijn Aprilia en geeft hij een uitleg bij zijn motor, het is duidelijk, deze jongen leeft voor zijn hobby. Met pretogen vertelt hij over zijn eerste winst in de 250cc, zoals vele motorrijders hun mooiste verhalen keer op keer in geur en kleur kunnen prediken. Het is gezellig bij Randy, maar we hebben een lijstje af te werken...

Wat verwacht je van de 75ste Dutch TT? Dit wordt mijn vierde TT al en ik zie deze met zeer veel vertrouwen tegemoet. De vorige keren in de 250cc wist ik mij niet te kwalificeren. Vorig jaar reed ik voor het eerst op de Aprilia, daar moest ik enorm aan wennen. Tijdens de kwalificatie vorig jaar had ik ook nog eens de pech dat de ontsteking van de motor kapot ging. Vanaf dat moment ben ik bij de top tien geeindigd bij diverse EK races, won ik voor het eerst een race in september vorig jaar en heb ik enorm veel ervaring opgedaan. Dit jaar loopt de machine goed en ik ben veel gegroeid. Daarom zie ik dit jaar met alle vertrouwen tegemoet.

Wat is het doel van je weekend? Punten halen? Genieten? Ervaring opdoen? Ik wil me in ieder geval kwalificeren. Als ik er zaterdag bij sta, dan is mijn doel eigenlijk al behaald. Mocht ik in actie komen tijdens de race, dan hoop ik in ieder geval niet laatste te worden. Lekker mee rijden en beste Nederlander worden lijkt me geweldig! Met een beetje geluk nog even op TV komen, zou geweldig zijn.

Wie verwacht je als winnaar van de 250cc race? Ik verwacht Lorenzo vooraan. Het is een sterke rijder, sowieso zijn de coureurs die over zijn gekomen uit de 125 erg lekker bezig. De jeugd is op komst! Porto presteert dit jaar een stuk minder dan vorig seizoen. Dovisiozo en Lorenzo zijn beide lekker agressieve coureurs, dat heb je in Assen echt nodig.

Wie is je favoriete 250cc coureur? Dani Pedrosa. Het is een jong talent met een heel nette stijl. Hij maakt bijna geen fouten en is toch erg snel, ik kan uit ervaring vertellen dat dat heel moeilijk is. Lorenzo is ook een prachtige coureur. Een harde werker, maar hij maakt nog teveel foutjes

Heb je voorafgaand aan een race een bepaald ritueel? Ik trek vijftien minuten voor de race mijn pak aan en ga even rustig zitten. Ik buk vervolgens even voor de motor, doe wat strek oefeningen en zorg er voor dat m"n pak lekker om me heen zit. Even de kneepads goed doen en vervolgens neem ik plaats op de motor.

Wat is het hoogtepunt in je carriere tot nu toe? De overwinning in de ONK race vorig jaar vlak voor het Superbike weekend. We reden op de grote baan en ik had een prima kwalificatie. Met de tijden die ik toen reed had ik me makkelijk kunnen kwalificeren tijdens de TT. Mijn start was, zoals altijd, erg slecht, ik ging als op een na laatste de Haarbocht in en moest vol in de achtervolging. Bij de eerste doorkomst reed ik in de achtervolgende groep, die achter Henk van de Lagemaat, Hans Smees, Patrick Lakerveld en Emile Litjens aan zat. Ik reed enorm agressief en een paar ronden voor het einde liep ik op de Veenslang naar Lakerveld toe, passeerde hem aan de binnenkant van de oude Ruskenhoek, via de curbstones. Vervolgens kwam ik aan de binnenkant van Emile Litjens uit en pakte hem in de Stekkenwal. Eigenlijk pakte ik in een bocht twee man. Zo wist ik door te stoten naar de leiding en won ik de race met zo"n drie seconden voorsprong.

En wat is het dieptepunt in je carriere? Dat was mijn val in de Eemshaven, ruim een maand geleden. Ik ging voor de titel, maar deze val heeft dat voor me verpest. Mijn sleutelbeen had zwaar te lijden onder deze val en brak. Dankzij goede hulp van sportdokter Van den Hoogeband, kon ik vorig jaar mijn rentree vieren in het Duitse Oschersleben waar ik derde werd.


Wat geeft jou de grootste kick van het racen? De hoge snelheden? Het inhalen? Of zijn het andere dingen? De techniek en voor het rijden de snelheid. Ik hou er van om samen met mijn monteurs de data te checken. Na afloop van een training analyseer ik mijn ronden en probeer ik overal iets te winnen. Ik kan precies zien wat ik waar moet doen om nog iets sneller te gaan. Zonder laptop kan ik niet racen. Dit is waarschijnlijk iets wat ik van mijn voormalig teamgenoot Henk van de Lagemaat heb overgenomen, die had dit geleerd in het Wereldkampioenschap. In de GP"s gaat het allemaal nog een stapje verder, maar het is heel leuk om zo bezig te gaan met je afstelling.

Na de TT heb je je WK ervaring uitgebreid, wat zijn je plannen voor de toekomst? Is een volledig seizoen WK je einddoel? Het WK is inderdaad mijn einddoel. Of dat nou in de GP"s is of in de Superbike, dat maakt me op zich niet uit. Superbike is waarschijnlijk makkelijker te bereiken, maar tweetakt vind ik op dit moment het leukst om in te rijden. Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit viertakt gereden. Om bij Molenaar in het WK aan de bak te komen, kost dat enorm veel geld en steun van je omgeving. Dat is heel moeilijk om voor elkaar te krijgen. Voor het zo ver is wil ik eerst eens Nederlands Kampioen worden.

Randy"s Factsheet: Volledige naam: Randy Johannes Martinus Gevers Geboortedatum: 03-01-1981 Lengte: 1.88 meter Gewicht: 72 kilo Woonplaats: Berlicum NB. Begon met racen: 1 mei 1998 te Nijmegen Hobby"s: Karten, sporten en motorracen Favoriete circuit: Mugello Favoriete eten: Pasta"s Favoriete drinken: Cola Favoriete muziek: Top-40 Randy"s carriëre in vogelvlucht: 1998: Brommerraces 3e algemeen in de Automaten 2 1999: Brommerraces 13e algemeen in de Honda NSR-Expi klasse 2000: Brommerraces 2e algemeen in de Honda NSR-Expi klasse 2001: ONK 125cc 12e algemeen 2002: ONK 125cc 3e algemeen, 31ste tijdens Dutch TT 2003: ONK 250cc 9e algemeen, wildcard Dutch TT 2004: ONK 250cc 3e algemeen, wildcard Dutch TT