Zoeken

De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT

Pagina 5

8 juni 2005
Inhoudsopgave
De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Hans Smees

Hans Smees is de groepsoudste van de wildcarddeelnemers van dit jaar. De altijd goedlachse Achterhoekse coureur heeft nog niet eerder zo"n lekker seizoen gereden als dit jaar. De eerste race kwam Smees ten val, waarna hij vijf zeges op rij behaalde. Dit weekend was Patrick Lakerveld hem iets te snel af. De 34-jarige coureur uit het Jaap Kingma Racing team nam tijdens het interview de tijd om rijst met Chicken Tonight voor zijn teamleden te koken. De oudste en de meest nuchtere coureur tijdens de komende TT. Hem maak je de pis niet lauw...

Wat verwacht je van de 75ste Dutch TT? Ik verwacht een weekend waarin ik me hoop te kwalificeren, veel schik heb en mogelijk aansluiting kan vinden met WK mannen. Het is in ieder geval een unieke kans en een hele gebeurtenis om eens mee te maken. Het zal veel werk zijn, we moeten veel met pers, sponsoren en geinteresseerden. Het is in ieder geval geweldig om de vrachtwagen van Jaap Kingma tussen de trailers van de andere teams te zien staan!

Wat is het doel van je weekend? Punten halen? Genieten? Ervaring opdoen? Mijn doel is in ieder geval aansluiting te krijgen met de WK-mannen. Normaal heb je de GP mannen, een groot gat en dan een paar Nederlanders. Ik hoop dit gat te kunnen dichten met de Aprilia. Een punt zou mooi zijn, maar dat is eigenlijk niet meer dan hardop dromen. Beste Nederlander wil ik in ieder geval wel worden, net als de rest van het seizoen.

Wie verwacht je als winnaar van de 250cc race? Moeilijke vraag. Ik verwacht dat Pedrosa en Dovisiozo de grootste kanshebbers zijn. Als het regent zal Pedrosa in ieder geval niet winnen. Misschien kan Casey Stoner dan wat laten zien.

Wie is je favoriete 250cc coureur? Ik heb niet echt een favoriete coureur. Vroeger was Kevin Schwantz mijn grote held, tegenwoordig gaat de hele racerij een beetje langs me heen. Ik probeer het zo goed mogelijk te volgen, maar het wil niet echt lukken. Echt lyrisch wordt ik in ieder geval niet van een coureur.  

Heb je voorafgaand aan een race een bepaald ritueel? Niet echt. Als ik na een opwarmronde terug kom op de grid kijk ik even snel naar de bandjes, maar verder niet echt iets bijzonders. Het is heel erg belangrijk vertrouwen in jezelf te hebben.

Wat is het hoogtepunt in je carriere tot nu toe? Dat was toch wel mijn eerste wildcard. Inmiddels is dit mijn vierde wildcard, waarvan drie tijdens de TT en eentje voor een race in Valencia. Toen mocht ik voor het eerst op de Aprilia rijden. Man man man, dat is zo"n sensatie! Elke keer op die motor is weer een nieuw hoogtepunt! Een absoluut hoogtepunt hoop ik tijdens de TT te kunnen bereiken.

 En wat is het dieptepunt in je carriere? Dat is toch het niet kwalificeren van vorig jaar. Tijdens de trainingen van de TT vorig jaar ging mijn krukas in de laatste training kapot. In de eerste vijf ronden wist ik een 2:12 neer te zetten, waarmee ik gekwalificeerd stond, maar in de laatste ronde van de training verscherpte Porto zijn tijd en stond ik er naast. Dat hoop ik echt nooit meer mee te maken. Dat gevoel is 100% kloten. Iedereen leeft naar zo"n race toe, je baalt al van de pech en dan komt dat er nog eens overheen. Dan heb je er even helemaal geen zin meer in.


Wat geeft jou de grootste kick van het racen? De hoge snelheden? Het inhalen? Of zijn het andere dingen? Het racen, de lol, het bezig zijn met je team en de grid girls. Actie"s zoals in Hengelo dit jaar, om voor je thuispubliek Patrick Lakerveld in te halen in de Molenbocht, tsja, daar doe je het voor. Dat is echt genieten.

Na de TT heb je je WK ervaring uitgebreid, wat zijn je plannen voor de toekomst? Is een volledig seizoen WK je einddoel? Allereerst Nederlands Kampioen worden. Daarna hangt het een beetje af van het team. Ik kan wel roepen dat ik EK wil rijden, maar daar zadel ik dan ook de rest van het team mee op. Die moeten hier natuurlijk ook voor in zijn. Maar dit is op moment eigenlijk niet belangrijk. Het leidt alleen de aandacht af van het hoofddoel, dat is het Nederlands Kampioenschap dit jaar.

Hans" Factsheet: Volledige naam: Hendrik Jan Smees Geboortedatum: 03-08-1970 Lengte: 1.77 meter Gewicht: 73 kilo Woonplaats: Harreveld Begon met racen: 1996 Hobby"s: Racen met alles er omheen en uiteraard de vriendin Favoriete circuit: Varsselring (Hengelo Gld, red) Favoriete eten: Zuurkool met spek Favoriete drinken: Bier (na lang nadenken, met name Grolsch) Favoriete muziek: Bands als Motorhead en Motorband Hans" carriëre in vogelvlucht: 1996: Muz-Cup 1997: Muz-Cup Nederlands Kampioen 1998: ONK Supermono 2e algemeen 1999: ONK 250cc 7e algemeen 2000: ONK 250cc 9e algemeen 2001: ONK 250cc 9e algemeen 2002: ONK 250cc 6e algemeen 2003: ONK 250cc 6e algemeen, wildcard Dutch TT 2004: ONK 250cc 2e algemeen, wildcard Dutch TT en GP Valencia 2005: ONK 250cc