Zoeken

De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT

Pagina 4

8 juni 2005
Inhoudsopgave
De Nederlandse wildcardrijders van de 75ste Dutch TT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Gert-Jan Kok

Gert-Jan Kok is de huidige klassementsleider in het Open Nederlands Kampioenschap 125cc. Hij is de oudste wildcard coureur in de 125cc en hoopt zijn goede prestaties tijdens het ONK te kunnen voortzetten in zijn WK race. Tijdens de Speed Trophy afgelopen weekend kon hij het tempo van Litjens en Van den Berg goed bij houden, maar moest hij uiteindelijk toch iets toegeven. Toch is Kok momenteel heer en meester in het nationale kampioenschap. Vlak na zijn tweede positie afgelopen weekend spraken we Kok, die met gemengde gevoelens terug keek op de race. Kok is gretig en is zeer gemotiveerd om zich tijdens de TT te bewijzen.

Wat verwacht je van de 75ste Dutch TT? Het is een jongensdroom dat ik rustig over me heen laat komen. Als kleine jongen ging ik kijken en nu mag ik mee doen! Lekker een weekje vrij, kop d"r bij en flink kilometers maken. Vorig jaar mistte ik een heleboel ervaring, wat me uiteindelijk toch de kop heeft gekost. Voor zowel het teams als voor mij was het een nieuwe ervaring. Dan vraag je je af wat je moet doen op welk moment. Achteraf zeg je dat je eerder binnen had moeten komen om banden te wisselen, maar op dat moment is het toch allemaal anders. Maar goed, achteraf reis je voor een dubbeltje de wereld rond...

Wat is het doel van je weekend? Punten halen? Genieten? Ervaring opdoen? Ik wil me in ieder geval kwalificeren. Dat is voor mij het belangrijkste. Beste Nederlander gaat moeilijk worden. Het hangt allemaal een beetje af van het weer, de machine en het gevoel dat je tijdens zo"n weekend hebt. Ik probeer in ieder geval m"n eigen race te rijden als ik me kwalificeer. Wellicht kan ik ergens aansluiting vinden en een beetje knokken met andere deelnemers. Een echte race rijden dus.


Wie verwacht je als winnaar van de 125cc race? Ik geef Mika Kallio de grootste kansen. Het hangt er een beetje van af wat zijn blessure"s zijn na zijn zware val dit weekend. Als hij op tijd fit is kan hij hier winnen. Hij heeft hier regelmatig ONK wedstrijden verreden en kent Assen dus goed. Ook Simoncelli acht ik als grote kanshebber.

Wie is je favoriete 125cc coureur? Simoncelli. Net als ik is het een lange coureur, dat trekt dan automatisch je aandacht. Hij heeft een prachtige stijl en is een echte racer. Het hele seizoen is Simoncelli al mooi bezig.

Heb je voorafgaand aan een race een bepaald ritueel? Nee, eigenlijk niet. Van te voren naar de wc, flinke boodschappen weg brengen en kilo"s verliezen!

Wat is het hoogtepunt in je carriere tot nu toe? Dat was de wildcard voor de TT van vorig jaar. Mee trainen met de grote jongens, dat was toch wel een enorme ervaring. Ik hoop dat het echte hoogtepunt nog moet komen.

 En wat is het dieptepunt in je carriere? Ehhhh, die heb ik eigenlijk niet. Natuurlijk zijn valpartijen nooit leuk, maar ik heb bijvoorbeeld nooit wat gebroken. Ik mag wat dat betreft niet ontevreden zijn. Wat me wel blijft achtervolgen is een valpartij op de Veenslang. Ik kwam ten val en snap tot op de dag van vandaag niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Zoiets blijft je toch wel bij.

 Wat geeft jou de grootste kick van het racen? De hoge snelheden? Het inhalen? Of zijn het andere dingen? Tsja, dat is het racen op zich met alles er omheen. Het samen op het paddock zijn, met z"n allen aan het werk aan de motor. Tijdens het races zijn het toch de bochtensnelheden, het harde remmen voor bochten en het knokken onderling. Hard rijden op het rechte stuk vind ik niks.


Na de TT heb je je WK ervaring uitgebreid, wat zijn je plannen voor de toekomst? Is een volledig seizoen WK je einddoel?

Ik hoop dit jaar Nederlands kampioen te worden en volgend jaar de overstap te kunnen maken naar de 250cc. Ik ben niet echt een viertakt man, dus de SuperSport600 is niks voor mij. Het is jammer dat het aantal deelnemers in de tweetaktklassen terug loopt. Dat zijn, met alle respect voor de viertaktklassen, toch de echte raceklassen. De tweetaktjeugd heeft over het algemeen een hoger niveau dan de viertaktjeugd. Eigenlijk zijn alle MotoGP coureurs afkomstig uit de 125 en 250cc. De technische kennis van viertakt mensen is minder hoog dan die van de tweetakt coureurs. In de tweetakt is deze kennis heel erg belangrijk. Om goed aan te kunnen geven wat er mankeert aan de machine, moet je bij wijze van spreke elk boutje aan de motor kennen. Daarom is het belangrijk om in de 125cc te beginnen en niet direct naar de Superstock600 te gaan.

Gert-Jan"s Factsheet: Volledige naam: Gerhardus Johannes Kok Geboortedatum: 02-07-1986 Lengte: 1.91 meter Gewicht: 65 kilo Woonplaats: Kampen (de verkeerde kant van de IJssel) Begon met racen: 1999 Hobby"s: Motorsport, uitgaan, genieten van het leven Favoriete circuit: Spa, Oschersleben en Almeria Favoriete eten: Italiaans Favoriete drinken: Red Bull, bier, rode wodka Favoriete muziek: Top-40 Gert-Jan"s carriëre in vogelvlucht: 1993: Europees Kampioen BMX fietscross 1999: Brommerraces 2000: Brommerraces 3e algemeen 2001: Aprilia RS125 Junior Cup 3e algemeen 2002: ONK 125cc 22e algemeen 2003: ONK 125cc 6e algemeen 2004: ONK 125cc 8e algemeen 2005: ONK 125cc