Zoeken

Voorwoord: braakschade

4 januari 2010

pasfoto_ed.jpgHet is de grootste nachtmerrie van elke motorrijder. 's Morgens opstaan en tot de ontdekking komen dat je motorfiets is gestolen. Of er een poging is gedaan en je zit opgescheept met een partij braakschade.

Naast het feit dat iemand het niet kon laten om met z'n handen van andermans spullen af te blijven, en je daardoor het gevoel hebt in je privacy te zijn aangetast, heeft een diefstalschade vaak ook nog een financieel staartje. Want hoe verzekeraars ook middels agressieve reclames ons willen doen geloven dat wij ons nergens druk over hoeven te maken, de dagelijkse praktijk is dat verzekeraars er alles aan zullen doen om middels de welbekende kleine lettertjes een claim te kunnen afwijzen.

Dat verzekeringsmaatschappijen daarin erg ver kunnen gaan, dat is mij de afgelopen weken geheel duidelijk geworden. Nu gaat mijn verhaal ditmaal niet over diefstal van mijn geliefde tweewieler, maar het ingebouwde navigatiesysteem in mijn auto. Nu zul je denken, wat heeft dat met motoren te maken, maar dat zal straks duidelijk worden.

Mijn auto, die ik net drie maanden geleden tweedehands had aangeschaft, was namelijk uitgerust met Pioneer HD1 navigatiesysteem. Een systeem dat erg gewild is onder het dievengilde, zo was mij drie weken geleden pijnlijk duidelijk geworden. Gelukkig dacht ik met mijn KNMV allrisk verzekering goed verzekerd te zijn, maar dat bleek al snel anders.

Volgens de algemene polisvoorwaarden van de KNMV worden accessoires alléén volledig vergoed als er sprake is van 'af fabriek' montage. Voor accessoires die 'af importeur' zijn gemonteerd moet een aanvullende verzekering worden afgesloten. En dáár zit 'm precies de kneep. Want hoe kun je als consument weten of iets 'af fabriek' is gemonteerd, of 'af importeur'?

Een verzekeraar zal claimen dat je er vanuit kunt gaan dat als er een ander merknaam of merklogo op de accessoire staat, het geen origineel onderdeel is en dus achteraf is gemonteerd. Maar wat als de importeur het (beeld)schermlogo heeft vervangen door een eigen exemplaar? Daarbij, volgens de redenatie van vreemdmerk logo's zouden volledig geintegreerde 'af-fabriek' systemen, waarbij op het dashboard een vreemdmerklogo is aangebracht, buiten de standaard verzekering vallen.

Tot zover mijn relaas, nu de vertaalslag naar motorfietsen. Steeds meer importeurs kiezen er namelijk voor om bepaalde modellen in een speciale uitvoering op de markt te zetten. Recente voorbeelden zijn bijvoorbeeld de GSX-R600/750 25th anniversary modellen van Suzuki of de S1000RR Carbon Edition, beide 'af importeur' modellen, terwijl Suzuki's GSX-R1000 25th anniversary weer een 'af fabriek' model is. Probeer dáár als consument maar eens wijs uit te worden.

Al met al genoeg materie om eens diep in te gaan duiken en te onderzoeken hoe goed of hoe slecht de huidige verzekeringsmaatschappijen anno 2010 eigenlijk zijn. Tot die tijd adviseren wij om bij aanschaf uitdrukkelijk te informeren of iets 'af fabriek' of 'af importeur' is, en de nieuwprijzen van de onderdelen in de afleverbon mee te laten nemen. En informeer bij je verzekeraar in hoeverre gemonteerde accessoires wel of niet verzekerd zijn. Beter op voorhand goed geregeld dan achteraf de deksel op de neus krijgen.

Op een voorspoedig en motorrijk 2010,

Ed Smits
Hoofdredacteur