Zoeken

Erik's Column: schade import

27 november 2017
Roep mijn naam bij elke willekeurige motorzaak en je zal een mening horen. TIP: laat tijdens het gesprek met de verkoper mijn naam eens vallen en wacht de reactie af. Bij de ene zal je meteen de zaak uit gezet worden terwijl een ander bedrijf vol lof zal zijn. Als je dat als motorkeurmeester bereikt hebt weet je dat je geslaagd bent.

Die dealers die mij wel een warm hart toe dragen vertellen mij ook nog wel eens over misstanden in de branche. Soms in vertrouwen, wat ik niet zal beschamen, of openlijk in de hoop dat ik er iets aan kan doen. Zo kwam mij laatst iets ter oren wat ik jullie niet wil onthouden. Echter is mij wel verzocht om geen namen te noemen in het verhaal. 

De tip die ik krijg gaat over buitenlandse schade motoren die geïmporteerd worden met het oogmerk om ze hier op te lappen en voor goed geld te verkopen. In het verleden heb ik hier wel eens vaker aandacht aan geschonken maar nu blijkt dat het een groeiende tak van sport is voor de minder frisse handelaren in de branche. 

In dit geval gaat het om een Harley met een geschat schadebedrag van 16.000 Dollar. Per definitie lijkt het te gaan om Harley’s waar in de Verenigde Staten schade mee is gereden. Het spul wordt via veilingen verkocht en komt dan via Litouwen, Georgië, of andere ex-oostblok landen Europa binnen. Waarom niet rechtstreeks naar Nederland? Omdat het in de eerder genoemde landen makkelijker en goedkoper is om spullen te importeren. Bovendien gaat het RDW geen moeilijke vragen stellen en is het makkelijker om naderhand een kenteken op het voertuig te krijgen. Zodoende worden er ook nog belastingen ontweken die anders wel betaald hadden moeten worden. 

Het vermoeden is dat er nog meer achter deze schimmige praktijken zit maar daar wil ik hier verder niet op in gaan. 


U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Factsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.