Zoeken

Erik's Column: MS-31-RT

27 december 2010

Heren, en dan spreek ik even de mannen van een landelijk opererende franchise organisatie aan (nee daar bedoel ik niet AH mee), dit kan echt niet. Ik heb al meerdere malen columns gewijd aan minder goed functionerende, en dan omschrijf ik het nog mild, collega’s zonder daar ooit maar een reactie van jullie op te krijgen. Op zich verbaast mij dat nog steeds maar ‘t zal wel iets met de mentaliteit binnen de organisatie te maken hebben.

Wat me ook bevreemd is dat de goede vestigingen/bedrijven, die meegezogen worden in de negatieve tendens die neergezet wordt door de slechtere broeders, hier niet tegen optreden. Ondanks dat het een franchise is zijn jullie immers allen, hoe je het ook went of keert, met elkaar verbonden al is het alleen maar bij naam. Ik zal geen naam noemen want de oplettende lezer weet wel over wie ik het heb. Mocht ik ook na deze column weer verstoken blijven van enige reactie dan hoop ik toch van harte dat er intern iets van een discussie/debat op gang komt.

De motor die ik dit keer als bewijs aandraag is een ST1100 en is verkocht door de vestiging Leeuwarden. Op kenteken gekomen in 1994 en heeft er ten tijde van de keurig 49.746 km. op staan, welke bij verkoop rond de 38.000 km was. Nu hoor ik critici al roepen dat er meer dan 10.000 km tussen zit maar dat komt omdat de huidige eigenaar zelfstandig beveiliger is en geen auto heeft dus dan gaat het hard. Bovendien doet de km-stand er niet toe in dit geval. 100_0011c.JPGDeze ST1100 hoort namelijk niet meer op de openbare weg te komen. Dat de km-stand überhaupt niet klopt zal een vaste lezer van deze column niet meer verbazen. Dat de motor qua onderhoud de nodige steekjes laat vallen daar hoor je mij nu niet over, het is nog veel erger.

Het verhaal begint te rollen wanneer Ron naar een dichtbij gelegen vestiging gaat van datzelfde bedrijf. Ron woont namelijk in Zeeland en is niet van plan om weer helemaal terug naar Friesland te rijden als het bij hem in de buurt ook verholpen kan worden. De naam is het bindmiddel weet u nog. Daar maakt men een opmerking dat het wel eens niet goed zou kunnen zitten met de Honda maar men wil geen collega zwart maken.

Dan maar die Van Lent een uitspraak laten doen. De aanleiding, het zadel waar een rijk belegde dubbele boterham onder geschoven kan worden zonder het zadel te moeten verwijderen, is slechts het gevolg. Met de kuipdelen eraf kan ik precies zien waar de inpact is geweest, namelijk rechts achter. De rechter framebuis is anderhalf keer zo dik geworden als de linker, die nog intact is, in de poging om het frame weer recht te krijgen.

Dat er nog meer framebuizen krom staan is niet verwonderlijk. Dat blijkt ook uit de proefrit waarbij ik links tegen het stuur duwend moet rijden om te voorkomen dat ik rechts in de sloot beland. Bij gebruik van de voorrem schiet de Pan European spontaan naar links en is een tegenstuur actie weer vereist. Een levensgevaarlijke motor verkopen om er een paar klote centen aan te verdienen, dit kan ECHT NIET en moet dan ook een halt worden toegeroepen.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.