Zoeken

Eriks column: MN-BS-52

28 juni 2010

Stefan heeft onlangs een BMW R1200GS bij HP motoren te Eemnes gekocht en wil binnen de garantietermijn nog even een keuring op de motor los laten. Alle boekjes zijn nog bij de motor aanwezig. Het onderhoudsboekje is keurig door een officiële BMW dealer afgestempeld. De laatste beurt heeft hij gehad op 18-06-2009 bij 48.025 km. Over de kleur is echter onenigheid. De aangegeven kleurcode is 947, wat staat voor Ocean Blue, echter is de motor op dit moment grijs.

Gealarmeerd door dit feit ga ik verder zoeken en kom tot de ontdekking dat de complete voorkant van de motor is vervangen. Zelfs het voorste framedeel, waar het framenummer op staat, is vervangen. Echter is dit niet op de juiste manier gegaan. Het frame is namelijk afkomstig van een donor GS waarbij voor het gemak maar even het deel waar het framenummer in staat is overgezet, lees “afgeslepen en aangelast”. Technisch gezien gaat het hier dus om een motor welke is omgekat. Een belletje naar de betreffende BMW dealer waarbij de motor in onderhoud is geweest leert ons dat de motor daar Total loss is afgevoerd en dat het laatste onderhoud inderdaad op die bewuste datum is uitgevoerd alleen dan wel bij een stand van 80.347 km. Er komt dus ook nog een gevalletje fraude bij.

Stefan gaat terug en krijgt zijn geld terug met de mededeling dat zij, HP motoren, er niets vanaf wisten. Stefan vind het verhaal echter dun en houdt daarom de website van ze in de gaten waar prompt na twee dagen de 1200GS weer wordt aangeboden en nog wel onder Bovag garantie. Nu zijn ze dus wel zeker op de hoogte van wat er allemaal mis is met deze motorfiets! Inmiddels is de R1200GS al weer verkocht en ben ik het spoor ervan kwijt geraakt. Mochten zij de nieuwe eigenaar hiervan niet op de hoogte hebben gesteld dan valt dit ook nog onder de categorie oplichting. Ik start een onderzoek naar de opkoper van het wrak maar loop al snel overal tegen een muur aan. Het blijkt dat verzekeraars deze informatie voor zichzelf houden. Als ik ze hierop aanspreek dat zij willens en wetens een handel in Total loss voertuigen en de daarbij gepaard gaande diefstal van voertuigen in leven houden krijg ik steevast te horen dat zij zoveel mogelijk voor het wrak willen hebben.

Op mijn vraag wat zij ervan vinden dat het gestolen voertuig vergoed moet worden krijg ik als antwoord “dan hopen we dat die van de tegenpartij is”. En als het er nu een van jullie zelf is?  “Dan hebben we pech”. Einde discussie. Wanneer ik mijn tussenpersoon vraag naar eventuele consequenties van het rijden met een omgekat en ex Total Loss voertuig is hij daar heel duidelijk in. Een verzekeraar zal niet staan te springen om een voertuig voor de tweede maal te gaan uitkeren. Een onderzoek zal plaats vinden op het voertuig en als daaruit blijkt dat deze is omgekat dan zal het schadebedrag op de eigenaar van dat voertuig verhaald gaan worden. Het is  aan de eigenaar om aan te tonen dat hij te goede trouw het voertuig heeft gekocht, en dat kan wel eens een lastige klus gaan worden.

Daar ik het niet zo snel opgeef heb ik de Bovag via e-mail om een verklaring gevraagd. Via e-mail heb ik ook het KLPD op de hoogte gesteld en zij zijn zeker geïnteresseerd.


Reactie BOVAG:

Allereerst wil ik weten wie deze motor van de verzekering gekocht heeft.
HP motoren heeft de motorfiets niet van de verzekering gekocht. De motorfiets is door een particulier total loss gereden. Hierna is de motorfiets via de verzekeringsmaatschappij doorverkocht aan een ‘schadebedrijf’. Hierna is de motorfiets verkocht aan een particulier. Deze particulier heeft de motorfiets bij HP motoren ingeruild op een andere motorfiets.

Tevens wil ik weten of dit onder de noemer omkatten valt.
Onderzoek aan de motor of bewijs (bijvoorbeeld jouw keuringsrapport) moet uitwijzen of de motor daadwerkelijk ‘omgekat is’. De identiteit is waarschijnlijk niet veranderd. Als het inderdaad zo is dat het framenummer is omgezet, dan had de motor waarschijnlijk opnieuw gekeurd moeten worden bij de RDW. Wij gaan er vooralsnog vanuit dat HP motoren in dezen te goeder trouw heeft gehandeld. Ook al is achteraf vastgesteld dat er in het traject tussen verkoop door verzekeraar en inruil door HP vreemde dingen gebeurd moeten zijn met de motorfiets. Met andere woorden de mogelijke malversaties moeten hebben plaatsgevonden voordat HP motoren de motor inruilde.

HP motoren verklaart aan ons bij de eerste verkoop niet geweten te hebben dat de motorfiets een onjuiste kilometerstand had en ooit total loss is geweest.
Bij de tweede verkoop heeft HP motoren de motorfiets inclusief alle nieuwe informatie doorverkocht aan een particulier. Wij hebben contact opgenomen met deze particulier en hij verklaart door HP op de hoogte te zijn gebracht van de incorrecte kilometerstand en van het feit dat de motorfiets ooit total loss is geweest.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.