Zoeken

Erik's Column: MJ-93-LH

27 december 2011

Het was moeilijk kiezen dit keer welk kenteken ik boven deze column zou gaan zetten. Maar vooruit jullie krijgen er twee voor de prijs van een. De eerste gaat over een, in de ogen van velen, onverslijtbaar geachte motor. Namelijk een BMW R1100S. Deze grijs geïmporteerde BMW lijkt nog in de bloei van zijn leven te zijn gezien de kilometerstand van 26.894 km. De verkoper, een particulier, beweert dat er recent nog door een motorzaak onderhoud is uitgevoerd. Bewijs daarvoor kan helaas niet overlegd worden.

Dat het onderhoud niet goed is gedaan mag al geen wonder meer zijn in deze column. Remblokken rondom zijn onder de helft. Remvloeistof voor is nodig aan vervanging toe terwijl het potje voor de achterrem leeg is, scheelt weer een paar gram gewicht. Her en der ontbreken nog wat spanbandjes rond rubbers en is de motorolie zich via beide koppakkingen een weg naar buiten aan het banen. 138111cDe katalysator is operatief verwijderd uit het uitlaatsysteem. En zijn er drie van de vier ophangogen voor het subframe weer aan het hoofdframe gelast. Deze motor heeft dus een gruwelijk ongeval gehad waarbij god mag weten wat er allemaal vervangen is. Twijfels rondom de echtheid van de kilometerstand zijn er dan ook volop.

Een dag later is het tijd voor een GTR1000. Hoewel deze dame op leeftijd is mag ze toch geacht worden om zonder al teveel problemen meer dan een ton te kunnen afleggen. De MJ-93-LH zit daar nog onder dus heb ik nog wel hoopvolle verwachtingen van haar. Aangeboden via een motorzaak mag je aannemen dat het onderhoud in orde is, toch? Voorremvloeistof kan niet gecontroleerd worden daar er een schroefje van het dekseltje half is uitgeboord waardoor schroeven onmogelijk wordt. Achter moet het in ieder geval vervangen worden. Uit diverse pakkingen van het motorblok doet de olie zijn best om zijn vrijheid te herclaimen.

De lijst met kleine gebreken is lang. Kuipdelen van deze Kawasaki zijn duidelijk toe aan een nieuw gerecycled leven. Of een uitlaat een duur onderdeel is van de motor daar staan we op het punt van om te ontdekken. Dit loodgieterwerk staat namelijk op het punt om er spontaan vanaf te vallen. Tijdens de proefrit is de cardan in zijn tweede versnelling hoorbaar. Het vertrouwen in de versnellingsbak wordt net zo op de proef gesteld als die in de euro. Het geratel ervan is net zo hoopgevend als de Griekse en Italiaanse staatsschuld bij elkaar. Bovendien kijk ik tijdens het rijden regelmatig links en rechts achter me om te controleren of de koffers er nog aan hangen, sloten zijn namelijk kapot en de ophanging is niet meer je van het.

Dit zijn zomaar twee voorbeelden van motoren die, als het aan de klant en dealer hadden gelegen, goed onderhouden hadden moeten zijn. Nu ga ik hier niet pleiten voor een APK, verre van dat want ik denk dat dat niet veel zoden aan de dijk gaat zetten. Maar wel een bewustwording in de relatie tussen eigenaar en dealer. Heeft een dealer er namelijk wel baat bij dat jouw motor op en top onderhouden blijft? De eerste paar jaar wel maar daarna wil hij het liefst weer een motor aan je verkopen. Nu ga ik niet beweren dat elke dealer zo in elkaar zit maar hoe gaat jouw dealer met jouw motor om en weet je wel zeker dat wat er in rekening is gebracht ook is gebeurd?

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.