Zoeken

Verslag Mertens Racing School

Meestertraining

24 januari 2017
Circuittrainingen zijn er in veel, heel veel soorten en maten. Sommige daarvan ken je al, andere misschien nog niet. Nee, ongetwijfeld zelfs. Want net als circuitdagen worden ook trainingen wereldwijd aangeboden op uiteenlopende niveaus. Wij togen naar België voor de Stephane Mertens School.

Circuittrainingen zijn er in veel, heel veel soorten en maten. Sommige daarvan ken je al, andere misschien nog niet. Nee, ongetwijfeld zelfs. Want net als circuitdagen worden ook trainingen wereldwijd aangeboden op uiteenlopende niveaus. Van beginnerscursussen van een halve dag op een kleine baan tot masterclasses op de meest waanzinnige internationale GP-circuits van een keur van oude helden. Die kunnen dan wel redelijk in de papieren lopen, En dan zijn er nog die in plaats van school gaan spijbelen. Snap jij dat?maar hé, dan heb je ook wat.

Een wat verrassender optie daarin is de Mertens School. Opvallend omdat dit niet plaatsvindt op een internationaal hoogstaand circuit, maar op het bescheiden Mettet. Oprichter Stéphane Mertens is weliswaar voormalig Superbikecoureur, maar het circuit is niet te vergelijken met legendarische plekken als Spa, Nürburgring, Assen, Magny-Cours of noem maar op.Maar dat is volgens Mertens nou juist een pluspunt: de rondetijden liggen gemiddeld tussen één en anderhalve minuut en dat is perfect om iets goed te leren. Absolute snelheid is niet belangrijk, techniek is het toverwoord. En hoe vaker je iets kunt oefenen, hoe beter je het leert. Vandaar Mettet.

Bovendien, zo weten we, is het een heerlijk technisch en uitdagend baantje waar je heus ook wel met een dikke machine op rond kunt komen. Geloof je het niet, dan zijn er genoeg coureurs, Mertens zelf inbegrepen, die het je wel even voordoen.

Dat is niet nodig, we geloven het direct. Ook uit eigen ervaring overigens. En omdat we dit circuit zo leuk vinden en het bovendien op een heel toepasselijke afstand van de thuisbasis ligt komen we er graag. Zoals in dit geval voor het circuitgedeelte van een supernakedtest. De koffers mogen in het paddock blijven, startnummers worden opgeplakt en de vering wordt voor zover mogelijk op de meest sportieve setting gezet. Veel meer is er in dit geval aan voorbereiding niet te doen, met de elektronische vering die beide motoren hebben zijn we beperkt tot de instelmogelijkheden die de computers ons geven. Maar daar gaat dit verhaal niet over. 

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Ed Smits, Marc Bossiroy Photographe