Zoeken

Verslag EICMA 2017

Veel nieuws

14 november 2017

We hebben wat afgelopen op de beurs. Ongeveer 15 km per dag! En we hebben veel nieuws gezien. Waarbij er toch een aantal trends te bespeuren zijn. Ten eerste heeft elk zichzelf respecterend merk tegenwoordig een kleuren TFT dashboard met connectiviteitsfuncties. Dan zijn er vele merken die met scramblers en met leuke lichte motoren komen. De Kawasaki Ninja 400, de Honda CB300R en hele sloten Chinese motoren die helaas niet allemaal in Nederland te koop zijn. Kleintjes worden groot. En volwassenMaar de kwaliteit lijkt beter te worden en daar moet de gevestigde orde voor vrezen, want goede kwaliteit tegen de helft van de prijs moet een doemscenario voor ze zijn. Over doemscenario’s gesproken: het is opvallend dat elektrische motoren bijna zonder uitzondering van nieuwe en Chinese merken komen. De grote merken lijken er – behalve BMW - weinig belangstelling voor te hebben. Ik ook niet, want zolang onze elektriciteit uit kolen en gas heb je op benzine gewoon een lagere CO2-uitstoot, dus heeft elektrisch rijden geen zin. Verder was het een beetje een beurs van tegenstellingen. Merken met weinig nieuws. Suzuki kwam niet met een nieuwe Bandit, met een echte toermotor of met vernieuwde customs. Suzuki-fans moeten het doen met de SV650X, een SV met een kuipje en een ander zadel. Wat mij betreft “fake news”, net als andere kleurtjes, Most Beautiful of Show. Die Panigale V4 welteverstaaneen extra fietsbel of de toevoeging van tractiecontrole. Nuttig, maar naar mijn smaak niet genoeg om een motor echt als een nieuweling te betitelen.

Jongeheer

Er was wel degelijk veel echt nieuws. Neem BMW, met een nieuwe K1600, een leuke C400X scooter en nieuwe BMW F750 en F850 modellen. Neem Honda, met drie nieuwe CB’s - waaronder een CB1000R 'Neo Sports Café', een vernieuwde Africa Twin en een nieuwe GoldWing. Neem Yamaha, met nieuwe Tracers 900, een luxe adventure versie van de XTZ 1200 Super Ténéré, een nieuwe MT-07 en MT-09SP, een nieuwe X-Max 300 en natuurlijk de Niken, de unieke motorfiets met twee voorwielen, die toch echt gaat komen. Neem Kawasaki, dat naast een nieuwe Ninja 400, een prachtige Z900RS en RS Café ook een geweldig fraaie HP SX leverde. Een toer-sportmotor met een supercharger en 200 pk. Volkomen nutteloos, maar wel indrukwekkend. Net als de tot "Most Beautiful Bike of Show" verkozen Ducati Panigale V4 met 214 pk, 226 pk zelfs als je de uiteraard niet straatlegale Akrapovic race uitlaat monteert. Schitterende techniek, waarvan je het kwijl uit de mond loopt. Maar, zoals een collega zeer plastisch vergeleek: het is zoiets als een jongeheer van 60 cm. Ziet er van een afstand verdomd indrukwekkend uit, maar eigenlijk kun je er niks meer mee. Dat kun je dan weer wel met de Scrambler 1100, de 959 Panigale Corse en de Multistrada 1260. Ook daar vraag ik me overigens af wat voor nut het heeft om nog groter te gaan en nog meer vermogen te hebben. Als het zo doorgaat hebben we over tien jaar een MultiStrada 2200 V4. Wat dat betreft heeft Honda het met de nieuwe Africa Twin Adventure Sports beter bekeken, die blijft 1000cc en dan kun je de motor ook lichter en handelbaarder houden. 

Teleurstellingen

Enige teleurstellingen waren er ook. Triumph bracht (alweer) twee nieuwe Tigers, maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe ST of een moderne, lichte A2 motor? KTM kwam met de lang verwachte 790 Duke, maar de 790 Adventure R blijft een Proto, net als de Yamaha Ténéré 700 en de werkelijk schitterende Moto Guzzi V85 allroad, die overigens voor 2019 gepland staat. En eigenlijk had ik ook een nieuwe Transalp of een CRF450 Rallye verwacht, om nog eens wat te noemen. Of die Kawasaki met 400cc en een verbruik van 1 op 30, maar dan wel met 100 pk dankzij superchargertechniek. Of motoren met remenergieterugwinning. Laten we het er maar op houden dat er behoorlijk wat in het vat zit. Een mens moet wat te wensen houden en voor 2018 is er zat te zien. Ook bij de minder grote merken: