Zoeken

Verslag 72e EICMA Milaan

Pagina 2

15 november 2014
Inhoudsopgave
Verslag 72e EICMA Milaan
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

EICMA Aeon Elite 400

EICMA Aprilia RSV4RR

Aprilia RSV4 RR en RF
In de categorie Superbike komen we dan de sterk vernieuwde RSV4 tegen. Die werd door de windtunnel gehaald voor een effectievere stroomlijn en meer aerodynamische spiegels. Gewicht besparen op koplampen deden ze niet, want de RSV4 heeft er maar liefst drie, compleet met LED parkeerlicht. Wel op de 65° V4, die werd namelijk 16 pk sterker en 1,5 kg lichter. Het blok is intern totaal nieuw ontworpen om boven de 200 pk te komen. De koppen kregen titanium kleppen en een betere flow, de nokkenassen kregen een ander profiel. Het blok levert nu 148 kW (201 pk) @ 13.000 tpm en dat wordt voor je in de hand gehouden door een "aPRC" assistentesysteem, met diverse motormappingen, tractiecontrole, launch control, een quickshifter, wheelie-control en race-abs, alsmede de smartphone-connectie voor het PMP platform. Nu nog Gatso-control en Police Confuser en we zijn er. De RSV4RR weegt 180 kg zonder accu, olie, benzine en koelvloeistof.
Naast de RR brengt Aprilia ook nog een RSV4 RF, in gelimiteerde oplage. Deze RF is uitgerust met het "Race Pack", dat onder meer bestaat uit Öhlins vering en lichtgewicht aluminium velgen.

EICMA Aprilia Tuono V4 1100

Aprilia Tuono V4 1100RR en Factory
In de categorie Super Naked mogen we ons verheugen op een bloedmooie en totaal vernieuwde Tuono. Die heeft een nieuw ontworpen top-half, een 15 mm lager zadel en een smaller stuur. De V4 meet nu 1.077 cc en levert 129 kW (175 pk) @ 11.000 tpm. Het koppel nam vooral in het middentoerengebied toe, toch ligt het maximum koppel van Nm bij 9.000 tpm. Ook het rijwielgedeelte werd verbeterd, met een aangepaste geometrie en herziene vering. Uiteraard kreeg de Tuono een uitgebreid aPRC elektronicapakket met diverse motormappingen, tractiecontrole, launch control, een quickshifter, wheelie-control en race-abs. Ook biedt de Tuono een smartphone connectie om gebruik te maken van het Piaggio Multimedia Platform. Naast de RR basisversie, die op Sachs vering staat, komt er ook een Factory-uitvoering die een beter zadel, Öhlins vering en remschijven met aluminium hart heeft.

EICMA Beta RR300

Beta
In het Italiaanse Rignano Sull'Arno maken 118 werknemers 12.000 Beta's per jaar. Het merendeel zijn het trial-fietsjes, maar ze maken ook leuke enduro's. De viertakt range daarvan wordt volgend jaar lichter en wendbaarder. Ook is er een hele range nieuwe motoren die over lichtere motorblokcomponenten en andere nokkenasprofielen beschikken. Het meest interessante voor ons in die reeks is de 350cc-machhine, die werd uitgerust met injectie. Ook leuk is de RR300, een tweetaktmachine die het blok van de competitieracer kreeg.

EICMA BMW S1000XR

BMW S1000XR
BMW presenteerde in Milaan de S1000XR. Een soort motor dat bij mij altijd een ambivalent gevoel oproept: enerzijds kwaadheid omdat het een evolutie van de allroad is, die de echte allroad heeft uitgeroeid, anderzijds vreugde omdat dit de meest praktische, wendbare en snelle motoren op het asfalt zijn, waarmee je zeker in de bergen de sterkste supersport nog je uitlaat laat zien. Ik zal de categorie dan ook voortaan geen allroad meer noemen, maar een Adventure-sport. En dit is een hele fraaie, op basis van de viercilindermotor uit de S1000RR. Deze kreeg een aangepaste motorkarakteristiek, waarbij het maximum vermogen werd teruggebracht tot 118 kW (160 pk) @ 11.000 tpm. Het nieuwe rijwielgedeelte kreeg een aluminium brugframe en een upside-down voorvork met 150 mm veerweg. De achtervering heeft 140 mm veerweg, wat inderdaad betekent dat het een pure asfaltmachine is. De tophalf heeft dubbele koplampen met LED dagrijverlichting. Verder zijn twee rijmodi en tractiecontrole standaard. Dynamic Traction Control, ABS Pro (bochten abs) en Dynamic ESA zijn optioneel.

EICMA BMW F800R

BMW F800R
In de categorie "met beide benen op de grond" (figuurlijk gesproken dan) biedt BMW volgend jaar ook een vernieuwde F800R. Die kreeg een nieuwe vormgeving, nu met symmetrische koplampen. De krachtbron kreeg 3 pk meer en levert nu 66 kW (90 pk) @ 8.000 tpm. De transmissie heeft kortere overbrengingen op de eerste twee versnellingen. Het rijwielgedeelte heeft een upside down voorvork met radiale remklauwen en lichtere wielen. Een 10 mm lager zadel brengt de zithoogte naar 790 mm, actieve ESA vering en tractiecontrole zijn optioneel.

EICMA CF moto

CF Moto
Niks nieuws bij CF-Moto? Of wel? Een persmap hebben ze niet, iemand die iets kan vertellen ook niet. Maar ik kan me niet herinneren deze 150cc-machine eerder te hebben gezien. Hij doet me denken aan een KTM Duke... Bij het fotograferen komt er een Amerikaanse Oostenrijker vragen wat ik ervan vindt. Blijkt de designer te zijn. Werkt bij.... Kiska, het design-huis van de KTM dynastie. Het is het resultaat van een nieuwe samenwerking. Laat maar komen, zou ik zeggen, maar dan met minimaal twee van die 150cc cilinders...

EICMA Ducati 1299 Panigale

Ducati 1299 Panigale
Een bijzondere actie van Ducati, want die boorden de krachtbron van de Panigale op van 112 naar 116 mm, zodat de cilinderinhoud naar een voor het WK-superbike illegale 1285cc groeide. Deze Panigale is dus bedoeld voor de straat en de hobby-circuitrijder. En toch heeft de motor 205 pk @ 10.500 tpm, waarbij de rijder tegen zichzelf wordt beschermd door bochten-ABS, tractiecontrole, wheelie-control en engine brake control. En dan heeft-ie nog een quickshifter. Verder werd de kuip breder, het kontje fraaier en het dashboard kreeg een TFT scherm en een hellingshoekindicator. Een verbeterde geometrie en volledig gefreesde voetsteunen zorgen voor meer controle over de 179 kg wegende (zonder benzine) Panigale. Naast de "standaard"-versie komt er ook een Panigale S: die heeft instelbare tractiecontrole, instelbare wheelie-control en instelbare engine brake control, alsmede semi-actieve "event based" vering van Öhlins. Ook heeft de S een LED koplamp en een carbonfiber voorspatbord.

EICMA Ducati 1199 Panigale R

Ducati Panigale 1199 R
Omdat je met de opgeboorde Panigales niet aan het WK Superbikes mag meedoen komt er ook nog een Panigale R met 1198cc-krachtbron. Die levert 205 pk @ 11.500 tpm, heeft conventionele Öhlins vering en een in vier standen afstelbare swingarmas. Deze motor is 6 kg lichter dan de vorige 1199 Panigale R, mede dankzij een lithium ion startbatterij. De R weegt 172 kg.

EICMA Ducati Multistrada 1200

Ducati Multistrada 1200
Ook de Adventure-sports van Ducati, de Multistrada 1200, is voor 2015 vernieuwd. De vloeistofgekoelde 90° twin-spark L-twin levert nu 160 pk @ 9.500 tpm, bij een koppel van 136 Nm @ 7.500 tpm. Sterk punt is dat de twin vanaf 3.500 tpm al 80 Nm ter beschikking heeft. Dat komt omdat Ducati zowel op de in- als de uitlaatnokkenas een nokkenastiming-versteller heeft geplaatst. Dat zorgt niet alleen voor een breder trekkrachtgebied, maar ook voor 8% brandstofbesparing. Elektronische hulpsystemen als motormappingen, tractiecontrole en wheelie-control zijn bij dit vermogen onontbeerlijk en dus ook aanwezig. Ze werken met een "Internal Measurement Unit", die ook die rol, de hellingshoek en de stuurhoek meet, zodat ook bochten ABS en actieve bochtverlichting mogelijk werd. Cruisecontrole is standaard, net als een multimediasysteem dat gegevens naar een smartphone-app stuurt.
De Multistrada weegt 209 kg en staat op een 48mm voorvork, die net als de Sachs achterschokdemper over 170 mm veerweg beschikt. De motor staat echter op 17 inch wielen, wat de offroad-mogelijkheden (en de daarvoor benodigde bandenkeuze) wel beperkt. De zithoogte is verstelbaar van 825 naar 845 mm, de ruit is 60 mm in hoogte verstelbaar. Naast de gewone versie komt er ook een S-versie, die is uitgerust met semi-actieve Ducati Skyhook Suspension.

EICMA GasGas

GasGas EC-CAMI250F
Ook bij GasGas is het doorgedrongen dat recreatieve offroadrijders wellicht niet alles uit hun machine halen en dus wellicht geïnteresseerd konden zijn in een wat minder hightech en vooral een wat minder dure enduromachine. Zie daar de EC-CAMI250i. Deze 249 cc metende enduro is grotendeels gelijk aan de competitieversies, compleet met zesbak, een elektrische starter en een 7,6 liter tank. Het verschil zit hem bij deze 117 kg wegende enduro in de vering. Die is afkomstig van het Spaanse Ollé vering, wat de motor zo'n 1500 euro goedkoper maakt dan de competitie-250.

GasGas TXT125-200 Randonnee
Randonnee betekent excursie. Deze GasGas is dan ook een soort kruising tussen een trialmotor en een enduro. Hij is bedoeld voor hobby-rijders die niet alleen maar op een trialterrein rondhangen, maar die ook de onverharde paden in bossen opzoeken. Daarom heeft hij een (afneembaar) zadel en een in verhouding gigantische 4 litertank. Ook heeft deze 86 kg wegende versie eenvoudigere vering van het Spaanse Ollé, wat hem ook financieel aantrekkelijker maakt voor de hobbyrijder. GasGas Prototype EC315 GasGas concept staat er op de tank van het zwarte monster. Volgens de standbemanning geeft dat een beeld van de toekomst, waarin ze motoren gaan bouwen met de machinerie die ze van Husqvarna hebben overgenomen. Als ik lieg, lig ik in commissie. Maar het zou kunnen, aangezien de huidige Husqvarna's duidelijk met KTM machines worden gemaakt. Wordt vervolgt...