Zoeken

Verslag 72e EICMA Milaan

High and Low

15 november 2014
Inhoudsopgave
Verslag 72e EICMA Milaan
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

EICMA

Tekst & fotografie: Peter Aansorgh

Een opmerkelijke uitspraak van Valentino Rossi bij de presentatie van de Yamaha R1: "Dankzij de moderne computertechniek rijdt deze motor enorm gemakkelijk. Zonder computers zou er niet mee te rijden zijn." Uit ervaring met acceleratiemetingen weet ik dat de acceleratie van 0-100 km/uur niet of nauwelijks toeneemt als het vermogen boven de 70 pk uitkomt. De tijd wordt bepaald door de neiging een wheelie te maken: je speelt met gas en koppeling om het voorwiel aan de grond te houden. Boven de 120 pk blijf je tot boven de 100 km/uur met die neiging vechten. Bij de moderne motoren doen tractiecontrole en wheelie-control dat. DEICMAie schroeven het vermogen zover terug dat je niet slipt en niet achterover slaat. Effectief heb je bij legaal straatgebruik dus nooit het volle vermogen beschikbaar en is alles boven de, laten we zeggen, 150 pk een vorm van zinloos geweld. Toch zien we dat er op de Eicma weer talloze Superbikes met meer dan 200 pk worden voorgesteld. Waarom? Enerzijds omdat we als mannen blijkbaar nog altijd met onze pik denken. We willen het heetste wijf, de bruutste auto, de snelste motor en vooral meer pk's dan de buurman. Of we er wat mee kunnen is vers twee. Marketingmensen weten dat. Anderzijds worden de regels van het WK Superbike aangescherpt. Een 180 pk motor tot 250 pk tunen is er volgend jaar niet meer bij. En dus moet het basismodel al optimaal zijn. Nieuwe Superbikes zijn dus noodzaak. Daar staat een nieuwe trend tegenover: mensen die geen zin hebben op een motor te klimmen die ze bang maakt. Zij willen een motor die er leuk en vaak nostalgisch uit ziet, die ze kunnen individualiseren, die betaalbaar is en die ze goed in de hand hebben, zodat ze kunnen genieten van het motorgeluid, het landschap en van een beheersbare, maar nog net spannende acceleratie. Het is het succes van de naked bikes als de nu vernieuwde Moto Guzzi V7 en (hopelijk) van de nieuwe Ducati Scrambler. Maar er was veel meer te zien op de Eicma. We lopen het alfabet er op na.

EICMA