Zoeken

Verantwoord onverhard: All en Off road trainingen Motor Houtrust

Pagina 4

26 mei 2008
Inhoudsopgave
Verantwoord onverhard: All en Off road trainingen Motor Houtrust
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Offroad

Offroad

Ook voor de Off road training stond een F650GS tot onze beschikking, nu met noppenbanden

De Allroad training smaakte naar meer en laat Motor Houtrust daar nu ook eens in voorzien. Als vervolg op – en voor de mensen met al enige Allroad ervaring – wordt ook een Offroad training aangeboden. Aangezien deze training een stap verder gaat wordt – in tegenstelling tot de basiscursus – aangeraden om de training te volgen met noppenbanden. Deze kunnen voor een speciaal tarief bij Motor Houtrust voor deze dag onder je motor worden gelegd. In het verleden werd deze training gegeven op een oefenterrein in de buurt van Lelystad, maar wij konden als eersten de training volgen op een nieuwe locatie. Een locatie waar men in de toekomst vaker gebruik van zal maken. En man o man, wat een locatie hadden ze ervoor gevonden! Een zandgroeve in het zuiden van Limburg. Totaal niet naast de deur, maar eerste aanblik deed de lange rit er naar toe meteen vergeten. Een diep gat met waterpartijen, hoogteverschillen, verschillende ondergronden en diverse kleuren zand gaven een tintelend gevoel in de handen om gelijk met de motor op verkenning te gaan. Bijna on-Nederlands gewoon.

De locatieDe locatie
Een foto zegt misschien meer dan duizend woorden, maar hoe adembenemd en schitterend de zandgroeve is komt zelfs niet tot uiting op de foto's. De zandgroeve beslaat een oppervlakte van 1km2 en is 60 meter diep!

Toch werd ons geduld nog even op de proef gesteld, want het blijft een training dus is het wachten op de anderen en eerst een korte uitleg over de opzet van de dag, voordat de motoren konden worden gestart. De uitleg is korter dan bij de Allroad training aangezien de basis al behandeld is bij de eerste cursus. Wel wordt er nog kort op ingegaan, maar eerder als opfrisser. De indeling is wel vergelijkbaar. Het eerste gedeelte van de dag bestaat voornamelijk uit verschillende oefeningen doorlopen en ’s middags de verschillende aspecten samenvoegen in ritten door de groeve heen.

Zandgroeve

Samen met Hans naar de 'bodem' van de groeve

Net als bij de Allroad training wordt deze training gegeven door ervaren instructeurs. Als speciale gasttrainer is Arjan Brouwer uitgenodigd. Inderdaad dé Arjan Brouwer, bekend van onder andere de Parijs-Dakar rally. Ervaren genoeg na wij dachten. Met betrekking tot ervaring wordt de groep ingedeeld in kleinere groepjes. De kleinere groepjes verspreiden zich door de groeve heen om de oefeningen te gaan doen. Één van de oefeningen is weer het oppakken van je motor, maar nu op een helling. Aangrenzend aan de groeve is een crossterrein. Daar wordt ervaring opgedaan met het nemen van bochten, door een waterpartij rijden en het nemen van heuveltjes. 

Achter Hans aan

1 grote zandbak om naar hartelust in te kunnen 'spelen'

Helemaal onder in de zandgroeve wordt geoefend op achtjes draaien. Niet zoals bij de rijlessen op een harde ondergrond, maar in staande positie door mul zand. En dat blijkt dan toch weer lastiger dan je verwacht. Extra trainingen, op wat dan vlak dan ook – blijken dan toch wel nuttig te zijn, want ondanks dat het al een paar jaar geleden is dat we van Motorfreaks een

trialtraining

hebben gevolgd blijkt dat het toen “geleerde” nu weer snel naar boven komt en de oefening ook relatief eenvoudig wordt opgepakt. Beneden in de zandgroeve vindt ook het nemen van een bocht op hogere snelheid plaats, met de bedoeling om uiteindelijk ‘driftend’ de bocht uit te komen. Doordat de groeve een behoorlijke oppervlakte beslaat en overal wel interessante plekken zijn om te rijden, is er genoeg ruimte om in verschillende groepjes te rijden en te oefenen.

Water

Water brengt de nodige verkoeling en blijft leuk om mee te spelen!

Het is goed te merken dat het niet iets is wat we dagelijks doen. Na een paar uur zijn er al spieren te voelen waarvan we niet meer van wisten dat we ze hadden. Even de mogelijkheid krijgen om bij te komen is dan zeer welkom, net zoals de mogelijkheid om wat water te drinken. Het is één van de eerste echt warme dagen van het jaar en met de toch wel zware inspanningen is het zweten geblazen. Tussen de oefeningen door is genoeg gelegenheid om even bij te komen en bij te tanken, terwijl de vorige oefeningen worden geëvalueerd en de volgende alvast worden doorgesproken.

Na de lunch – die zeer goed te noemen was – wordt er voornamelijk gezamenlijk rond gereden om de verschillende oefeningen in praktijk te brengen. Met het warme weer zal de organisatie wel hebben gedacht, laten we maar even afkoelen in de waterpartij. Ondanks dat de ‘plas’ behoorlijk diep is – dieper dan verwacht – duurt het niet lang voordat zo’n beetje iedereen natte voeten aan het halen is. Als afsluiter wordt een vriendschappelijk ‘wedstrijdje’ georganiseerd. Boven in de zandgroeve wordt gestart in drietallen, om de hele groeve door te rijden inclusief over het oude crossterrein en weer terug naar het startpunt. Aangezien echt de hele groeve wordt doorkruist, en dus ook zo’n beetje elke oefening van de dag weer terugkomt, heb je echt de mogelijkheid om alles te combineren én - altijd interessant - je te meten met de anderen. Tenminste, als je dat wilt, want de stelling van ‘niks moet, behalve plezier hebben’ voert natuurlijk altijd nog de boventoon. En dat hebben we gehad! Het is dan ook erg jammer dat er nóg een ding is wat wel moet, en dat is de dag afsluiten.

On-Nederlands

Je zou bijna niet geloven dat dit soort plekken in Nederland zijn