Zoeken

Verantwoord onverhard: All en Off road trainingen Motor Houtrust

Pagina 2

26 mei 2008
Inhoudsopgave
Verantwoord onverhard: All en Off road trainingen Motor Houtrust
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Allroad training

BMW F650GS

De motor voor de trainingen: de BMW F650GS

Zoals al gezegd, biedt Motor Houtrust twee soorten trainingen: de Allroad en de Offroad training. De Allroad training is voor diegenen die nog nooit, of pas een enkele keer, kennis hebben gemaakt met het rijden op het onverharde. Maar ook voor diegene die opnieuw kennis maakt met het zand of ander soort ondergrond – zoals ondergetekende – vormt de Allroad training de basis. De basis van Motor Houtrust ligt in Den Haag en dat is nou niet de uitgelezen plek om dit soort trainingen te geven. Er zijn betere plekken in Nederland waar meer onverharde wegen zijn te vinden. De Allroad training wordt dan ook gegeven op de Veluwe. Niet direct om de hoek, maar voor ons heeft het wel het voordeel dat wij aan de nieuwe BMW F650GS kunnen wennen waar wij deze trainingen mee zullen volgen. Aan de F650GS zullen we later op Motorfreaks nog aandacht aanbesteden.

De trainingen worden gegeven door Franklin van der Werff van Motor Houtrust en Hans Hendriks. Laatst genoemde is in het dagelijks leven instructeur, naar wij dachten ervaren genoeg dus. In de buurt van Putten start de cursus met uurtje theorie. Zomaar op de motor springen en wat rondrijden kan natuurlijk ook, maar of je daar nu veel van leert is maar de vraag. Bij de theorie wordt kort op verschillende punten ingegaan. Van tevoren kun je soms denken dat het allemaal logisch of vanzelfsprekend is, maar de achtergrond ervan of er gewoon weer even op gewezen worden kan nooit kwaad.

Allereerst wordt stilgestaan bij de motor. Natuurlijk moet je motor – zoals rijden op het asfalt – in goede conditie zijn. Er wordt ook ingegaan op specifieke ‘afstellingen’ zoals bijvoorbeeld de banden. Afhankelijk van het terrein en de ondergrond kun je toch gemakkelijk een halve bar lucht uit de banden halen. Zodoende creëer je een groter raakvlak met de ondergrond met meer profiel en dus meer grip. Zonder de rubbers op de voetsteunen geef je jezelf meer grip. Door de spiegels en hendels iets los te zetten, is de kans dat ze afbreken / kapot gaan als je onderuit gaat kleiner. Maar ook zaken als altijd boordgereedschap en een telefoon bij je hebben en niet alleen gaan rijden komen aan de orde.

Theorie

Theorieles binnen...

Één van de grote verschillen met op asfalt rijden is het toch wel het remmen. Op de weg is de voorrem het belangrijkste, in het veld is dat de achterrem. Veelal hebben motoren de dag van vandaag – standaard of optioneel – ABS. Bij rijden in het terrein wil je juist je (achter)wiel blokkeren om onder andere vaart te kunnen minderen, dus als ABS op de motor zit en het is uit te schakelen: doen! Laat je het aanstaan dan voelt het aan alsof je meer controle hebt, maar je remweg wordt met ABS in het onverharde wel langer. We kennen allemaal de beelden van de Parijs-Dakar, waar de motorrijders staand of zittend met hoge snelheden (of juist langzaam) over het beeldscherm voorbij komen. Nu geeft de theorieles niet een antwoord op wat beter is. Het ligt maar net aan de situatie en waar je ook jezelf prettig bij voelt. Staand heb je in ieder geval een beter overzicht, fungeren je benen als ‘schokdempers’ en heb je ook vaak net even wat meer controle. Maar het is iets wat we in de loop van de dag zelf zullen ervaren.

Theorie

... En buiten tijdens de oefeningen

Het is natuurlijk logisch dat je ook bij het Allroad rijden een helm op hebt, maar als je vaker gaat rijden is een enduro- of crosshelm toch niet geheel onverstandig. Deze zijn wat luchtiger en bieden meer bescherming bij bijvoorbeeld takken van bomen en struiken. Een goede crossbril is tevens aan te raden. We horen het allemaal te weten, maar de verkeersregels worden ook nog even aangehaald: wie heeft wanneer voorrang bijvoorbeeld als je onverhard rijdt of wanneer je met paarden/ruiters te maken krijgt. Aansluitend daarop wordt gelijk stilgestaan bij het sociale aspect. Zeker bij het Allroad rijden heb veel ‘kans’ om wandelaars, fietsers en ruiters tegen te komen. Hoe kun je daar het beste mee omgaan, om de – in hun ogen – overlast te beperken en daarmee voor jezelf te voorkomen dat de zand- en bospaden worden afgesloten.

Het theoriegedeelte wordt afgesloten met misschien wel de belangrijkste les: niks moet! Het gaat erom dat je plezier hebt en zonder kleerscheuren de dag afsluit. Ervaring op het onverharde opdoen, de lol van het Allroad rijden inzien en wat er ook allemaal met je motor mogelijk is, zijn de speerpunten. Tijd om de theorie dan ook in praktijk te brengen onder de leiding van de ervaren instructeurs: dat blijft per slot van rekening de beste leerschool!

Remproef

Eerst zittend...