Zoeken

Veilig snel rijden met TrackTraining

4: De laatste rondjes

15 december 2008
Inhoudsopgave
Veilig snel rijden met TrackTraining
2: Terug naar de schoolbank
3: Verzitten
4: De laatste rondjes

De laatste rondjes

TrackTrainingDe allerlaatste sessie is zoals gezegd een sessie om al het geleerde van de dag nogmaals in de praktijk te brengen. Geen nieuwe oefening dus en voor degene die te moe zijn om verantwoord  hun rondjes af te leggen – het is per slot van rekening behoorlijk intensief en de hoge temperatuur laat ons ook behoorlijk zweten - of gewoon vier sessies genoeg vinden voor de eerste keer, is het ook geen verplicht nummertje. Wij besluiten deze laatste sessie gewoon te rijden. Tijdens het eerste rondje achter de voorrijder valt het verzitten op zijn plaats. Was ik de vorige sessie nog geforceerd bezig, na een paar bochten gaat het ‘vanzelf’. Ik hoef niet meer na te denken (tenminste een heel stuk minder) en mijn voeten, benen en armen gaan automatisch de goede richting op. Dit wordt de sessie van de dag! Voor mij dan tenminste.

TrackTrainingOké.. de snelheid is voor mijn gevoel nog niet optimaal maar ik neem me nog steeds voor om mijn aandacht bij de techniek te houden. Er wordt immers geen kampioenschap vergeven tijdens deze sessie en tijdens dit soort dagen. Het gaat om wat te leren en de snelheid komt vanzelf als je het hebt geleerd. En daarnaast… ik blijf in ‘mijn groepje’. Regelmatig hoor ik de R6 van Arco vlak achter mij, maar met een instelling van ‘Als ze er voorbij willen, moeten ze het maar proberen en zelf doen. Ik rijd mijn eigen lijnen en snelheid’ rijd ik de rondjes. Blijkbaar is mijn snelheid voldoende voor ze, want pas nadat de vlag gevallen is zie ik ze weer. En dát was dan weer mijn eigen persoonlijke overwinningsronde! De man met de vlag, waar we het circuit af moesten, was waarschijnlijk ook een beetje vermoeid aan het einde van de dag. Nadat instructeur Vincent en ik hem waren gepasseerd, dirigeerde hij de rest naar de pits. Een gepaste afsluiting van een uitermate leerzame en plezierige dag. Dat Arco 10 meter bij zijn voordeur vandaan nog besloot om met zijn achterband een schroef van de straat te halen – met als gevolg eeen lekke band – mocht de pret niet drukken.

Circuitfotografie.nl
Nu is de eigen beleving en het ‘geleerde’ van zo’n circuitdag niet iets wat je snel vergeet, maar het is altijd fijn als je ook nog een tastbare herinnering hebt. Track Training maakt gebruik van Circuitfotografie.nl om de deelnemers op de gevoelige plaat vast te leggen. Niet alleen handig zodat wij de beleving van deze dag in beeld kunnen uitdrukken – zelf hadden we voor die dag geen fotograaf tot onze beschikking - maar iedereen heeft zo de mogelijkheid om foto’s te bestellen om zo terug te kunnen kijken naar de training. Mathieu (van Circuitfoto-grafie) staat vaker langs de baan om foto’s te maken en weet dus de juiste plekken waar je moet staan voor de mooiste foto’s. En aangezien er verschillende sessies worden gereden, is er ook de mogelijkheid om vanaf verschillende plekken foto’s te nemen, zodat je vanuit alle hoeken gefotografeerd wordt. We zijn Circuitfotografie (Mathieu en zijn vader) dan ook dankbaar dat zij niet alleen voor iedereen foto’s hebben gemaakt, maar ook voor ons om beeldmateriaal bij dit artikel te kunnen toevoegen.
Terugkijkend op de dag kunnen we stellen dat we ons reuze hebben vermaakt – en wij niet alleen zoals we van de andere deelnemers hoorden -  en, niet geheel onbelangrijk, nog heel veel hebben geleerd Track Training heeft als slogan: Veilig Snel Rijden. Volgens een eigen opleidingsmethodiek wordt er geleerd om zo veilig mogelijk snel te kunnen rijden. Niet alleen voor op het circuit, maar tevens voor op de openbare weg. De opleidingsmethodiek kent 3 levels, van absolute beginner tot en met gevorderde. Sluit je level 3 goed af, dan krijg je ook een diploma. Wij – als groentjes – hebben deelgenomen aan level 1. Ondanks dat we over enige ervaring beschikte, is level 1 zeker een aanrader wanneer je voor het eerst op het circuit gaat rijden en zeker ook voor op de openbare weg. Er wordt begonnen bij de basis en telkens komt er een stapje bij. Zo heb je de mogelijkheid om je volledig op de oefening te concentreren en je eigen te maken. Ongemerkt gaat het dan ook al snel steeds harder. Voor elke sessie is er een theorieles om daarna direct de theorie in de praktijk te brengen. Na afloop van elke sessie spreek je in je eigen groepje na met de andere deelnemers en krijg je van de voor- en achterrijder feedback. Alles verloopt in een ontspannen sfeer. Tijdens de sessie rijden verschillende instructeurs om de groepen heen om eventueel extra begeleiding te geven.

Niet alleen hebben wij de TrackTraining als een zeer gezellige en leuke dag ervaren, we hebben ook zeker gemerkt dat het ‘geleerde’ op de openbare weg erg nuttig is. Het is eigenlijk wel zeker dat we - hetzij voor Motorfreaks danwel voor ons zelf - de volgende levels zullen gaan volgen. 

Meer informatie over TrackTraining is te vinden op www.tracktraining.nl

TrackTraining