Zoeken

Reportage: fabrieksbezoek Furygan

Mr. Jacques

13 juni 2014
Inhoudsopgave
Reportage: fabrieksbezoek Furygan
Mr. Jacques
Complex proces
Motion Lab
Reis door de tijd

Furygan

Eigenzinnig, zo laat zich het Franse motorkledingmerk Furygan nog het best omschrijven. Waar andere merken zich vooral op de grote meute richten vaart Furygan al meer dan veertig jaar haar eigen koers en mag het als pionier op het gebied van beschermende motorkleding worden gezien. Eind jaren ’60 vFuryganan de vorige eeuw, toen Furygan werd opgericht, had nog nooit iemand van protectie gehoord. Motorrijden werd bij voorkeur met een lange leren jas en leren muts gedaan, en daar bleef het ook wel een beetje bij. Dát kon stukken beter en zo is Furygan als pionier de geschiedenisboeken ingegaan. Grote namen als Giacomo Agostini, maar ook hedendaagse coryfeeën als 11-voudig Isle of Man TT winnaar Michael Dunlop, BSB kampioen en huidig WK Superbike coureur Alex Lowes en leider in het Moto2 kampioenschap Esteve ‘Tito’ Rabat werden of worden door het Franse kledingmerk aangekleed.

Het eigenzinnige van Furygan komt volledig voor rekening van oprichter Mr. Jacques, die het bedrijf in 1969 begon nadat hij uit onvrede uit het familiebedrijf Segura was gestapt. Segura was een kledingbedrijf dat drie jaar eerder door drie broers was opgericht en zich op beschermende kleding en handschoenen voor arbeiders had gericht. Mr. Jacques gaf leiding aan het bedrijf, maar kon nogal een heethoofd zijn en droeg na een hevige familieruzie het bedrijf over aan zijn broers, op voorwaarde dat ze nooit meer contact met hem op zouden nemen. Mr. Jacques bezwoer dat hij Segura zou vernietigen en begon een nieuw bedrijf dat zich richtte op beschermende motorkleding. Het bedrijf werd Furygant gedoopt, waarbij Fury voor de woede staat waardoor Mr. Jacques gedreven werd en gant het Franse woord voor handschoen is. Na enkele jaren viel de t er af, waardoor het merk Furygan ontstond.

Furygan Furygan Furygan 
Als geen ander weet Furygan telkens weer spraakmakende advertenties te maken

Het verhaal doet direct denken aan de vete tussen de gebroeders Adolf en Rudolf Dassler aan het eind van de tweede wereldoorlog, wat leidde tot de oprichting van Adidas en Puma. Een vete die pas in 2009 werd bijgelegd. Toch lopen de verhalen niet helemaal parallel; niet alleen lFuryganegde Mr. Jacques de ruzie met zijn familie nooit meer bij, bovendien dolf Segura het onderspit waar Adidas en Puma tot twee giganten zijn uitgegroeid. Het logo van Furygan is symbolisch voor de vete tussen Mr. Jacques en zijn twee broers. De panter was het logo van de militaire divisie waar Mr. Jacques als piloot werkzaam was, en de aangeschoten panter van Furygan moest als boodschap van Mr. Jacques aan zijn broers worden gezien: jullie hebben mij diep in mijn ziel geraakt, maar zelfs aangeschoten zal ik jullie verslaan.

Na ruim dertig jaar nam zoon David het bedrijf over van Mr. Jacques, die sinds de ruzie met z’n broers niet meer met z’n familienaam wenste te worden aangesproken. Met de komst van David waaide er een frisse wind door het bedrijf: Furygan ging zich naast leder toeleggen op de productie van textiel, terwijl ook het afzetgebied flink werd vergroot. Frankrijk is nog steeds de grootste afzetmarkt, op de voet gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, maar sinds het merk het afgelopen jaar door Jopa naar Nederland is gehaald is ons kleine kikkerlandje het derde afzetgebied. Via het netwerk van Jopa wordt ook Scandinavië bereikt, terwijl het merk het tegenwoordig ook erg goed in Rusland doet. Onder David werd ook het eigen Motion Lab testlaboratorium geïntroduceerd en werd een samenwerking met 3DO aangegaan, dat verantwoordelijk is voor alle protectoren waar Furygan kleding van is voorzien. Daarnaast is Furygan ook de scootermarkt opgegaan, door trendy kleding te ontwikkelen die er niet als motorkleding uitziet, maar wel protectie van motorkleding biedt.

Furygan