Zoeken

Report: Kawasaki Ninja 650 goes Ulster Grand Prix

Ninja straatvechter

19 september 2017

Terwijl ik de Ninja 650 over de heuvelachtige omgeving van Noord-Ierland jaag begin ik steeds beter te begrijpen wat bij Kawasaki de achterliggende gedachte bij deze zesenhalf Twin is geweest, die na bijna tien jaar als ER-6 door het leven te zijn gegaan sinds dit jaar officieel deel van de Ninja familie uitmaakt. Sterker, ik zou haast zweren dat deze streek het test- en ontwikkelingsgebied van deze tweecilinder Supersport is geweest. Voor wie er nog nooit is geweest: Je hebt een 'saaie' zwarte Ninja.... en dan heb je ditde wegen zijn smal, gaan nooit langer dan een paar honderd meter rechtuit, hebben ongekend veel hoogteverschillen en geven je daardoor het gevoel alsof je in een oneindig lange versie van de Python op de Efteling bent beland. Tel daar de van hoge heggen voorziene bermen bij op en je begrijpt waarom elke bocht weer een nieuw avontuur is. De maximumsnelheid is hier 60 mijl per uur en je zult van goeden huize moeten komen om dát te halen, laat staan er nog overheen te gaan. Dit is de omgeving waarin de Ninja 650 excelleert en zich als zalm in de wilde wateren van de Rocky Mountains voelt. Alles meer dan dit is in deze omgeving overkill, tenzij je verdomd goede wheelie controle hebt, want als zelfs deze Ninja maar al te graag bij de zogenaamde ‘hidden dips’ met het voorwiel het contact met moeder aarde verliest…

Hoe langer we door dit walhalla voor de motorrijders aan het rijden zijn (echt, wie nog nooit in Ierland is geweest. Boek een ferry, gewoon doen), hoe meer ik begrijp waarom hier Road Racing nog steeds een ongekende populariteit geniet. Waar in het Europese vasteland bijna alle stratencircuits onder het mom van veiligheid het veld al hebben geruimd, is er hier echt niemand die zich daar druk om maakt. Het is echter niet alleen de mentaliteit, maar vooral ook het wegennet dat hier voor Road Racing lijkt te zijn gemaakt. Sluit twee wegen af en je hebt een circuit. Willekeurig welke, zolang ze maar op elkaar aansluiten. D’r zijn maar weinig plekken op deze aardkloot waar dat zo gemakkelijk gaat en waar het eindresultaat Nou daar gaat 'ie hoor... onze 'Crazy Ivan'méér dan uitdagend is. Niet voor niets dat de roots van de beste coureurs der aarde in deze omgeving ligt: Jonathan Rea in de kustplaats Larne, Michael Dunlop in Ballymoney en Eugene Laverty in het aan Lough Neagh gelegen Toome, om maar eens een paar namen te noemen. Wie hier opgroeit krijgt het vanzelf met de paplepel ingegoten.

Het gemak waarmee de Ninja 650 door de Ierse omgeving te jagen is, of misschien meer nog het gevoel dat de middenklasse ‘Supersport’ zich hier in zijn habitat bevindt doet vermoeden dat hier de basis voor de nieuwe Lightweight of Supertwin raceklasse is gelegd. Met het verdwijnen van de tweetakt raceklassen moest men op zoek naar alternatieven gaan en met 250cc ééncilinder Moto3 machines als vervanging van de 125cc (in Road Race termen,
Zie je die goudkleurige aluminium folie? Zo groot is de airbox dus. Display zou de standaard Ninja niet misstaan

Ook qua vering zijn er 'no limits' en dus heeft het team het beste van het Britse Maxton in huis gehaald

Als je de wegen hier kent snap je dat een stuurdemper geen overbodige luxe is. Uitlaat willen we ook wel op 'onze' Ninja
de Ultra Lightweight raceklasse) vulde de 650 Twin het gat van de 250cc. Met dat verschil dat de 250cc tweetakt een échte racer en de 650 Twin een straatlegale motor is, en daarmee een stuk dichter bij de 600cc Supersport en 1000cc Superbike machines staat.

Nu hoor ik je al denken, die nieuwe Lightweight annex Supertwin raceklasse, is dat geen verkapte Kawasaki Cup? Omdat Kawasaki als enige een zesenhalf tweecilinder Supersport model in z’n line-up heeft? Met het overgrote deel van het startveld door Kawasaki gevuld was dat ook mijn idee, tot ik op de vooravond van de Ulster Grand Prix – met 134,210 mijl per uur (216 km/u, gemiddelde snelheid over het 11,910 km lange circuit officieel 'de snelste race ter wereld') met Adam Nowell, monteur van tweevoudig Isle of Man Lightweight TT-winnaar Ivan Lintin in gesprek raak en het me duidelijk wordt dat van alle raceklassen de Supertwins het dichtst bij een prototype raceklasse staat en de reden dat het grote gros met Kawasaki rijdt is dat van de Kawasaki 650 de sterkste racer te maken is. De enige machine die is opgewassen tegen de Kawasaki 650 is de Paton 650, hoewel die machine eveneens het blok van de Kawa als aandrijving heeft.