Zoeken

Presentatie Triumph Bobber Black, Speedmaster en Visitor Experience Centre

Bike One - Better in Black

10 oktober 2017

Met opperhoofd 1 en 2 spelend in Barcelona met Milwaukee steel was het aan mij om in een 2-motorig turbopropvliegtuig te stappen en het Kanaal over te steken. Beleving 2.0 en dit was pas het begin. Reden van dit bliksembezoek aan het Britse Rijk? Triumph had twee rijdende verrassingen in petto en het Factory Visitor Experience Centre was klaar om bezocht te worden. UNog vragen?itbreiding van de Bonneville Bobber (vanaf nu noemen we hem Bobber) family en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Persoonlijk was ik al fan van de Bobber. Een machine met een uitgesproken mening. Rijdend op een Bobber laat je gelijk zien dat je ballen hebt. Ten eerste omdat je er in je eentje op zit en hem of haar dus helemaal voor jezelf hebt gekocht en ten tweede omdat er een fraai High Torque 1.200cc motorblok tussen je benen hangt. Maar het kan allemaal nog een fraaier volgens Triumph.

Als eerste primeur mochten we de Bobber Black ontmoeten. Zo op het eerste gezicht een ‘normale’ Bobber in Black maar tijdens zijn entree op het podium maakte hij nog meer indruk. Darker, meaner and stronger zeggen ze bij Triumph en dat klopt! Darker in de betekenis dat alles is blacked out en alles is dan ook bijna zwart gemaakt aan de Bobber. Meaner als in een brutalere look en dat komt door zijn dikkere 47mm Showa voorvork,  16” voorwiel met vet Avon rubber eromheen, dikke Brembo’s en zijn volledige LED koplamp.




Stronger moeten we maar opvatten als sterker in het geheel. Net als de Bobber heeft de Bobber Black de 1.200cc parallel twin met 77 pk en 106 Nm maar omdat die sterker is dan die van de Bonneville T120 krijgen de Bobber’s de toevoeging HT van High Torque met zich mee.

Wel een nieuwigheidje op de Black is de cruise control. Eenvoudig te bedienen met slechts 1 button en dat is een accessoire die ik wel graag op meerdere motoren zou willen zien. Verder heeft de Black net als de standaard Bobber een verstelbaar instrumentarium en verstelbaar mono zadel. De Bobber Black is dus niet een verbeterde versie van de Bobber, hij is een aanvulling en je moet hem zien als de bad boy in the Bobber block. De Bobber kreeg kritiek over zijn voorrem en je zou hem niet agressief genoeg kunnen rijden. Zit wat in. Vroeger werden Bobbers gebouwd om iedereen te imponeren maar dat deden ze back in the days zelfs zonder voorrem dus eigenlijk hadden ze die kritiek niet zo serieus hoeven te nemen bij Triumph. Heden ten dage kunnen en mogen we natuurlijk geen concessies meer doen als het gaat om veiligheid maar ik vond de standaard Bobber gewoon goed remmen. Het was ook niet echt een racer in mijn ogen en dat wil je met de Bobber Black wel. Zijn verschijning maakt iets in je los wat niet veel modern classics hebben. Helaas mochten we in Hinckley alleen toekijken hoe de Black het podium opreed, zelf rijden was er nog niet bij en ik ben wel lichtelijk jaloers op degene die straks het genoegen wel hebben. We kunnen hier natuurlijk alle specs langs laten komen maar beelden zeggen meer dan woorden bij de Bobber Black, let’s go on to bike number two!