Zoeken

Mystiek van de Ulster Grand Prix

Gemiddelden

31 augustus 2017

Naar eigen zeggen is het de snelste race ter wereld en ze zullen er niet ver naast zitten. Nou hebben we het wel over Britten natuurlijk, maar het zou best eens kunnen. Met zulke wegen als hier is het eigenlijk best goed mogelijk. Maar met zulke wegen als hier begrijp je ook direct de populariteit van het Road Racing. Zet willekeurig drie of vier wegen af en je hebt een ‘circuit’.En als je weet dat de TT van Man hier ook onder valt, Dit soort beelden zeggen toch meer dan genoeg?is er niet snel iets te kort of te lang. Wat dat betreft valt het bij de Ulster met z’n 7,4 mijl nog heel mild gesteld. Is wel leuker voor het publiek, want de races duren zo vier tot zeven ronden en dus komen de mannen en vrouwen (jawel!) vaker voorbij. De titel ‘snelste race ter wereld’ is afgeleid uit het feit dat pal na wie als eerste over de finish komt, er heel grote waarde gehecht wordt aan de gemiddelde rondesnelheid en die ligt dus zelfs hóger dan op Man… althans, dat wordt beweerd en met een record van 134,089 mijl per uur voordat 2017 begint klopt dat ook, hoewel het verschil (Michael Dunlop reed 2016 133,982 mijl per uur) met Man wel verdomd klein is. Wel weer typisch Brits, om zoiets op te hangen aan een gegeven dat niet eens in de normale laptiming terug te vinden is. Rondetijden, snelheid, positie, allemaal direct terug te vinden in de live-statistieken, maar gemiddelde rondesnelheid staat niet in beeld. Maar het hoort erbij, net als de krant bij fish n chips.

Nou hebben we al eens geprobeerd het gevoel van Roadracing bij te brengen, maar het blijft lastig. Het beste is nog altijd zelf de route te rijden, wat we bij aankomst dan ook zo snel mogelijk, nee dat klinkt niet goed, als eerste doen. Daarna zullen we ons weleens gaan melden in de persruimte. Al rijdend is al snel duidelijk dat dit opnieuw niet voor mietjes is, net zoals op Man. Misschien nog wel wat erger, want ergens in de route ligt ook nog een blinde bult: erachter stort de weg zich met een ruime 10 procent in de diepte.Volgens de kenners vergelijkbaar met Bray Hill en de Corkscrew. Hoe dan ook op normaal tempo al aardig, Nee hoor, prima plekkie om te kijken! Ik sta toch veilig achter een hek?laat staan op een superbike met het gas vol open. Komt nog eens bij dat er halverwege nog een extra dipje zit, dus is het moeilijker het voorwiel op de weg te houden dan het te liften… spektakel in elk geval gegarandeerd.

Het waanzinnige is dat als je weet hoe de weg loopt en wat je allemaal tegenkomt bij normale snelheid, je een ideaal inzicht geeft in de snelheid van de coureurs als je hun onboard beelden terugziet. Je zult minstens een paar keer controleren of het filmpje niet per ongeluk is versneld. En zodra je een indruk hebt van de snelheid, kun je erbij optellen wat er nog meer bij komt kijken: veel bomen hebben niet meer bescherming dan de dikte van één strobaal… en dat zijn nog de mazzelaars. Een rijtje strategisch geplaatste strobalen bij een inrit verstopt de sierstenen die er liggen. En we zijn in het Verenigd koninkrijk: dat betekent veel hegjes, soms een erfafzetting van prikkeldraad (het houdt koeien tegen dus het is goed) en heel erg veel slootjes en greppels. Niet de ideale omstandigheden, maar probeer eens wat het gemiddelde is op een baan als Assen, dan heb je een indruk (we hebben het voor je opgezocht: in 2007 haalde Valentino Rossi een gemiddelde van 168,3…kilometers per uur).


Torenhoog favoriet, Michael Dunlop. Deed het leuk maar zal z'n dag niet gehad hebben, hij won net niet.