Zoeken

Mahindra ontvouwt plannen BSA

Historisch appeal

14 november 2016

In het Britse kantoor van Mahindra in hartje Londen hield de 51-jarige Rajesh Jejurikar, President en CEO van de Mahindra Group’s Farm Equipment and Two Wheeler divisie,  via telelink een persconferentie. Jejurikar stelde dat met de acquisitie van BSA zijn bedrijf een positie wil gaan verwerven in het premium segment van de motormarkt in ontwikkelde landen, aangevoerd door de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Italië, Duitsland en Frankrijk, later gevolgd door Japan en Australië. Ashish Joshi, Classic Legends Manager“We geloven dat het met de juiste investering mogelijk is om het aura en commerciële succes van een iconisch merk als BSA weer een nieuw leven in te blazen,” zei hij. “We hebben de intentie om tot op zeker niveau moderne dingen in de motoren te verwerken, zonder dat dit inbreuk doet aan het historische appeal van de BSA naam.”

Classic Legends manager Ashish Joshi heeft de leiding over het project en heeft uitgebreide ervaring in het omgaan met andere historische Britse merken. Na vijftien jaar voor Royal Enfield te hebben gewerkt en daar uit te groeien tot de Europese Sales & Marketing Director in Londen, switchte hij naar Triumph waar hij de nieuwe Marketing Director voor de nieuw opgerichte Indiase operatie werd. Naast het opzetten van een assemblagelijn in het 40 km ten zuiden van New Delhi gelegen Haryana voor 9 bestaande modellen was Joshi ook verantwoordelijk voor een compleet nieuwe fabriek buiten Bangalore, waar twee versies van een speciaal ontwikkelde 250cc eencilinder moesten worden geproduceerd – en project waar het Triumph management in september 2013 de stekker uittrok. In april dat jaar had Joshi echter al voor Mahindra getekend, waar hij sinds die tijd heeft gewerkt aan de strategische groei in de premium Rajesh Jejurikar, President en CEO Mahindrasector, wat in de aankoop van BSA heeft geresulteerd. “Ik heb nog maar voor twee bedrijven gewerkt en beide hebben een historische naam,” zegt hij. “Ik rijd elke dag motor en in begrijp de ethos van de creatie van een modern product dat een beroemde naam als BSA draagt, en het belang om aan de verwachtingen te voldoen die worden gewekt.

 Jejurikar stelde dat hoewel Mahindra het legendarische Italiaanse automotive ontwerphuis Pininfarina in bezit heeft, er de voorkeur aan wordt gegeven om de eerste modellen die de naam BSA mogen dragen bij voorkeur in het Verenigd Koninkrijk zouden moeten worden ontwikkeld, indien mogelijk door de mensen die al hebben gewerkt aan BSA producten van weleer – voor zover ze nog in staat zijn om een bijdrage aan dit avontuur te leveren. Mahindra heeft misschien een iets te optimistische intentie om deze nieuwe modellen tegen het eind van 2019 op de markt te gaan zetten. Jejurikar verklaarde ook dat Mahindra vurig hoopt dat de nieuwe motoren eveneens in Groot Brittannië worden geproduceerd, maar sloot niet uit dat de productie zal worden gedaan in de Peugeot Scooters fabriek in Frankrijk op een uur van de Zwitserse grens, die eveneens sinds eind vorig jaar in eigendom van Mahindra is. Ook is er nog geen beslissing genomen wat voor soort motoren we van het herboren BSA mogen verwachten, hoewel Ashish Joshi verklaart dat het wel de intentie van Mahindra is om trouw te blijven aan de traditionele BSA model-ethos en een motor met grote cilinderinhoud te ontwerpen voor ontwikkelde markten waar de BSA’s exclusief op de markt zullen worden gebracht – in ieder geval in het begin.

“Classic Legends is een lifestyle bedrijf en we willen BSA lanceren als een klassiek merk met klassiek gestylde motoren,” zegt Joshi. “Vanwege onze geschiedenis geloof ik dat India het enige andere land in de wereld is buiten het Verenigd Koninkrijk dat het concept van een Britse klassieke motorfiets waarschijnlijk begrijpt – omdat we ermee zijn opgegroeid. Ikzelf heb leren rijden op een Royal Enfield en er zijn honderdduizenden mensen – miljoenen zelfs – in India die net zijn als ik. Mahindra heeft gigantische bronnen wat engineering betreft, die in staat zijn om op elk vlak een succesvolle en authentieke creatie te kunnen ontwikkelen. Een klassieke Britse motorfiets is naar eer en geweten ontworpen, waarbij elke bout en moer er om een reden zit, dus onze nieuwe BSA motoren moeten puur en authentiek zijn en de verwachtingen die het badge op de tank wekt waarmaken. De glorieuze Gold Star is wat ik beschouw als een samenvatting van hoe we willen dat BSA eruit komt te zien. We kijken naar een eencilinder tussen de 500 en 750cc, waar volgens ons momenteel een gat in de markt is voor retro-klassieke motoren. Japanse bedrijven willen twee- of viercilinders verkopen, waar het in Europa allemaal twins en driecilinders zijn – daarentegen zouden wij een unieke eencilinder kunnen bouwen met gedegen performance en een klassiek uiterlijk. We zijn een ontwikkelingsteam aan het samenstellen om dit allemaal te evalueren – en nu dat het allemaal openbaar is, hebben we de intentie snel te gaan schakelen. We zijn allemaal erg verheugd deel uit te maken van BSA’s geschiedenis. We kunnen alleen beloven dat we ons best zullen doen om goede bewaarders van het merk te zijn, door trouw te blijven aan haar beroemde traditie en unieke positie in de praal van motorrijden.