Zoeken

Kijkje in de keuken van een Seat auto- en een Ducati motordesigner

Racen is racen

1 november 2017

Racen is racen. Als coureur probeer je sneller te zijn dan een ander. Daarvoor probeer je het vermogen van de motor zo optimaal mogelijk te benutten, de wegligging zo optimaal mogelijk af te stellen en maximaal gebruik te maken van het gripniveau dat de banden leveren. Als constructeur probeer je natuurlijk om die verbrandingsmotor zo optimaal mogelijk te laten werken en om de beste rijwielcomponenten te gebruiken, zodat de wegligging optimaal is. Dan is het de kunst om “het voertuig” zo hard mogelijk te laten lopen. Dé man achter de Desmosedici racer: Edoardo LenociDat heeft veel te maken met de luchtweerstand. Oftewel de grootte van het frontale oppervlak en de vorm van de stroomlijn. Dat geldt zowel voor auto’s als motorfietsen. De wetten van de natuurkunde en de aerodynamica gelden immers voor beiden. Maar natuurlijk zijn het heel verschillende voertuigen en dus werken deze wetten voor beide heel anders, met heel andere resultaten. Om daar het optimum in te bereiken, moet je specialisten in dienst hebben. Bij Ducati is dat de 41 jarige Edoardo Lenoci. Hij ontwerpt de stroomlijn van de motor waarmee Dovizioso en Lorenzo in de MotoGP rondrijden en van de Ducati’s waarmee Chaz Davies en Marco Melandri in het WK Superbike aan de start komen. Bij Seat is dat Tony Gallardo, sinds 2009 verantwoordelijk voor het design van de racewagens van het Spaanse merk Seat, dat sponsor is van het Ducati Moto GP team. Tony was samen met ontwerper Daniel García Baños verantwoordelijk voor de laatste Seat Leon Cupra. In Barcelona, in het Ontwerper Daniel Garcia Banos is bij Seat verantwoordelijk voor het ontwerp van de Seat Leon Cupradesigncentrum van Seat, kwamen ze samen om een kijkje in elkaars receptenboek te nemen.

De rijder

Auto’s en motoren zijn verschillend. De een is breed en heeft vier wielen, de ander is smal. Een van de grootste verschillen is echter dat de rijder bij een auto in het voertuig zit, terwijl de motorrijder op de motor zit. Dat heeft veel invloed: “De stroomlijn wordt beïnvloed door de maten en de zithouding van de rijder. De gewichtsverdeling hangt bovendien af van zijn zithouding en zijn bewegingen op de motor”, stelt Tony. “Daar heb je bij een auto geen last van. De rijder zit vastgeriemd in zijn stoel, binnen de stroomlijn.” Ook Edoardo vindt dat dit veel verschil maakt: “De vorm, de grootte en zithouding van de rijder heeft grote invloed op de luchtstroming rond de motor”, vertelt Edoardo. “We maken daarom een 3D-scan van elke rijder en maken een stroomlijn die daar optimaal bij werkt. Elke coureur z'n eigen kuip. En dat gaat verder dan alleen een ander rijnummerVoor verschillende rijders moet je vaak verschillende bovenkuipen maken. Een grotere rijder is trouwens beter voor de stroomlijn. De kromming van de rug is erg bepalend.”

Ontwerpfactoren

Luchtweerstand is belangrijk bij het ontwerp van een racer, maar niet allesbepalend: “Er moet ook genoeg lucht naar de luchtinlaat, de koeling en de remschijven gaan”, aldus Edoardo. “Je moet de warme lucht vervolgens afvoeren op een manier waarop de rijder er geen last van heeft. Voor de luchtweerstand moet de kuip nauw op de rijder aansluiten, maar er moet wel ruimte voor hem zijn om te bewegen. Hij moet in de bochten wel zijn knieën kunnen uitsteken. En als hij bij het remmen rechtop gaat zitten mag de motor ook niet “weaven”. Dan moet je ook nog rekening houden met verschillende circuits en met diverse weersomstandigheden. We hebben verschillende spatborden met verschillende ventilatieopeningen en luchttunneltjes om de remklauwen te koelen. Als het regent gebruiken we andere spatborden, omdat we dan ook stalen remschijven gebruiken. Goede koeling is essentieel voor de remmenDie willen we warm houden.” Ook bij het ontwerp van een “cup-racer” is koeling belangrijk: “Als je naar onze Seat Leon Cupra kijkt, zie je dat de voorbumper een grotere luchtinlaat heeft. In de motorkap is een grote luchtuitlaat gemaakt, zodat er meer lucht door het koelsysteem stroomt”, verklaart Tony. Daarnaast hebben we andere wielen. Het ontwerp daarvan is gericht op een goede koeling van de remschijven en op een goede toegankelijk, zodat je snel wielen kunt wisselen. Verder moet je binnen de reglementen blijven. Maar dat geldt ook voor motorfietsen.” Dat beaamt Edoardo: “Winglets zorgen voornamelijk voor meer deel druk aan de voorkant, zodat je minder last hebt van wheelie’s en je ook harder kunt remmen. Maar die mogen sinds dit jaar niet meer, dus hebben we wat anders moeten verzinnen.”


Dé man achter de racewagens van Seat, al sinds 2009: Tony Gallardo