Zoeken

Honda European Training Center Erlensee

Sleuteloverdracht

15 december 2009
Inhoudsopgave
Honda European Training Center Erlensee
Sleuteloverdracht
De praktijk
Een foto zegt meer dan...

Honda Academy 

Bij de officiële opening van de Honda Academy waren diverse prominte gasten aanwezig, waaronder architekt van het gebouw Rupert Riedel, president van Honda Europe Shigeru Takagi, VDIK president Volker Lange en de burgermeester van Erlensee Stefan Erb, die de genodigde pers en uitgenodigde VIP’s toespraken, waarna de symbolische sleuteloverdracht plaatsvond.

Honda Academy Rupert RiedelRupert Riedel, Architekt:
Het voorjaar nog was de Honda Academy niet meer dan een visioen in onze hoofden. Vandaag zijn we hier in het nieuwe opleidingscentrum en zijn blij dat die visioen realiteit is geworden.

Het idee voor een nieuw scholingscentrum ontstond in 2005, voor ons als architekten met het inschrijven op een ontwerpwedstrijd. Nadat die in ons voordeel was beslecht werd het concept op basis van nieuwe eisen doorontwikkeld. Een aantal varianten werd voorgesteld en bediscussieerd, tot begin 2008 het definitieve ontwerp werd goedgekeurd.

Parallel hiermee liep de zoektocht naar een geschikte locatie. Goed vijftig grondstukken in het Rhein-Main gebied passeeerden de revue, voordat Erlensee als geschikte locatie werd gekozen. Bijzonder aan deze locatie is de synergie tussen de verschillende productgroepen optimaal te benutten. Naast het eigenlijke gebouw moest op het grondgebied ruimte zijn om alle productgroepen te kunnen testen, van dynamisch oppervlak voor auto’s en motoren tot off-road terrein voor landbouwmachines en grasvlakten voor het power-equipment. Voor de cursisten moest het mogelijk zijn alle producten onder praktijkomstandigheden te kunnen testen, om daarmee de techniek en haar bijzonderheden beter te kunnen begrijpen.

Op 23 maart ging de eerste spade de grond in, de eerste stalen balken werden eind april gemonteerd terwijl de totale bouwtijd 8 maanden in beslag heeft genomen. Met dank aan het ambitieuze bouwteam en de efficiënte bouwwijze van de betrokken aannemers. Van deze kant wil ik mijn dank uitspreken aan de talrijke arbeiders, zonder wie dit gebouw niet tot stand was gekomen.

Honda Academy Shigeru TakagiShigeru Takagi, President Honda Motor Europe:
Wij willen vandaag hier in Erlensee de opening van Honda Academy vieren. In de eerste plaats wil ik het hebben over de rol van de Honda Academy, aangezien de taak van deze indrukwekkende inrichting stevig is verbonden met onze fundamentele overtuigingen.

De drijvende kracht achter de wereldwijde groei, die Honda sinds zijn oprichting meer dan 60 jaar geleden heeft doorgemaakt, is de filosofie die onze oprichters ons hebben nagelaten. Die Honda-filosofie diens onze medewerkers als basis voor hun dagelijkse handelen en zakelijke beslissingen. Deze nieuwe Honda Academy bouwt natuurlijk voort op diezelfde filosofie.

Kern van deze filosofie zijn twee basisregels. De eerste regel luidt: “Respecteer het individu.” Bij Honda respecteren wij de verschillen tussen individuen en zien onszelf als gelijkwaardige partners. Dat geldt niet alleen voor onze medewerkers, maar ook in relatie met onze klanten. Elke klant heeft zijn of haar individuele behoeften en verlangens.

Onze bedrijfsoprichter Soichiro Honda werkte als tiener in een garage, en zei daar later over: : “Ik heb geleerd dat het niet toereikend was om alleen maar auto’s te repareren. Ik besefte dat er ook sprake moest zijn van een psychologische factor.” Klanten die naar onze garages gaan hebben vaak meerdere problemen. Soichiro was ervan overtuigd dat we naast de reparatie van de auto ons ook aandacht moesten schenken aan de bezorgdheid en woede van de klant.

Onze tweede basisregel is tevens onze primaire doelstelling, het betreft de drie vreugden: de vreugde van kopen, de vreugde van verkopen en de vreugde van het creëren. De vreugde van het kopen beschrijft de voldoeding die een klant voelt als hij ons product koopt, de vreugde van verkopen beschrijft onze trots bij het verkopen een relatie met onze klant op te bouwen en daarmee het vertrouwen in Honda te laten groeien en de vreugde van het creëren ervaren wij wanneer een ieder zijn taken met zijn beste vaardigheden vervult, zodat de kwaliteit van onze producten en dienstverlening de verwachtingen van onze klanten overstijgt.

Precies dat willen we met deze Academy bereiken. Men moet niet alleen iets over onze nieuwste producten en technologieën te weten komen, maar tevens de zorgen van elke klant te respecteren en een goede, op vertrouwen gebaseerde band opbouwen. De opgave van de Academy is elke Honda medewerker te helpen begrijpen hoe men beter met elke individuele klant kan omgaan. De Academy is een plek waar je leert met trots aan de uitvoering van de drie vreugden te werken.

Honda Academy Volker LangeVolker Lange, president van het verbond van Internationale Motorvoertuig Fabrikanten:
Als voorzitter van het verbond van Internationale Motorvoertuig Fabrikanten heb ik allereerst voor de invoering en aansluitend de opschaling van de milieubonus gevochten, en met succes. De milieupremie is de meest effectieve maatregel van het tweede stimulanspakket van onze regering geweest, en heeft voorkomen dat de automotive industrie op ongecontroleerde wijze naar de afgrond is gegleden. De milieupremie heeft voor de zekerheid van arbeidsplaatsen in de gehele automobielbranche gezorgd en met de uitwisseling oud tegen nieuw de klimaatbescherming naar voren gebracht. Het grote aandeel privé-klanten heeft er toe bijgedragen dat de verkoop van kleinere, emissiearme voertuigen sterk is toegenomen.

Honda Duitsland is er in geslaagd om tussen november 2008 en november 2009 actief zijn voordelen te benutten en daarmee zijn verkoopvolume met 17,5% te laten groeien. Hiermee zijn veel klanten, die voor het eerst met Honda in aanraking zijn gekomen, voor de individuele mobiliteit van Honda enthousiast geworden. Individuele mobiliteit vraagt echter ook om een individuele en permanente ondersteuning van de klanten en hun voertuigen. Daarbij is het voor de handel en de werkplaatsen belangrijk om klantentevredenheid na te streven. Laat ik duidelijk zijn: alleen deze tevredenheid schept klantenbinding, klantenbinding garandeert omzet en arbeidsplaatsen en dát is vandaag de dag belangrijker dan ooit.

Ik wil op dit punt, zeer geëerde President Takagi, uw opmerkingen aangrijpen en op Honda’s fundamentele ondernemingspolitiek – de drie vreugden – terugkomen en u, President Takagi citeren: “De vreugde van kopen, de vreugde van verkopen en de vreugde van creëren.” Voor mij treffen mijn woorden tot klantentevredenheid en –binding als uw tweede basisregel voor de Honda Academy “Om een betere service te creëren” op dat punt en daarmee is Honda precies op de goede weg bezig.

Honda is al lange tijd op de goede weg bezig. Het was de eerste Japanse autofabrikant in Duitsland en richtte al in 1961 de Honda Trading Company op in Hamburg. Dit was na de Verenigde Staten de tweede buitenlandse vertegenwoordiging en het was in Hamburg dat het Europese succesverhaal zijn oorsprong had.

De omvang van de internationale oriëntatie van de derde grootste autofabrikant ter wereld is nu vergelijkbaar met Toyota en Volkswagen. Honda is ’s werelds grootste fabrikant van motorfietsen en, samen met Toyota, een pionier in het aanbieden van hybride voertuigen. Aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijftechnieken zoals hybride en brandstofcel wordt consequent doorgewerkt. Daarbij richt Honda zich niet alleen op individuele mobiliteit, maar is het bedrijf dit jaar samen met het Duitse Vaillant begonnen met de ontwikkeling van gecombineerde warmte- en elektriciteitscentrales voor eensgezinswoningen.

Honda stelt vandaag nieuwe grenzen. Om in tijd van economische crisis en aanhoudende daling van de markt strikt de maximale klantentevredenheid na te streven en daarbij de Honda Academy voor nog betere uitvoering realiteit te laten worden verdient bewondering en respect.

Ik mag als voorzitter van de VDIK, waarvan Honda Duitsland al sinds 1973 lid is, mijn bijzondere gelukwensen uitbrengen aan dit gebouw en de daarmee verbonden investering. Het is een eenduidig en positief signaal voor deze regio, de deelstaat Hessen en tegenover de standplaats Duitsland als grootste en moeilijkste automarkt in Europa. Ik wens Honda en de Honda Academy hier in Erlensee een succesvolle toekomst en hoop dat ook andere internationale producenten het positieve voorbeeld van Honda Europe zullen volgen.

Honda Academy