Zoeken

Ducati Clubrace per R1200S: the sequel

2: Trainingsdagen

6 augustus 2008
Inhoudsopgave
Ducati Clubrace per R1200S: the sequel
2: Trainingsdagen
3: De 29e Ducati Clubrace
4: De race

Trainingsdagen

clubrace08_IMG_5639.jpgZorgzaam voert Stefan (monteur van Houtrust) de nodige modificaties door, De R1200S was er klaar voor, klaar voor de strijd, klaar om kuip aan cilinderdeksel te knokken om de laatste meters voor de bocht. De deuren gaan open en ze rolt naar buiten, Dat ziet er goed uit, Brembo HPK pomp, nieuwste supercorsa’s, Laser hotcam systeem, een Rapidbike-3 en het geheime wapen Hyperflo Racefuel. Dit speciaal gestookte 120 octaan mengsel moet er voor zorgen dat de laatste Pk’s uit R1200S geperst worden om net dat beetje extra topsnelheid te geven.
 
Het afgelopen jaar waren de remmen een van de grootste problemen waarmee we geconfronteerd werden. Drie rondjes Assen en je had het gevoel alsof je met de keukensponsjes van je moeder aan het remmen was. Tuurlijk is het standaard ABS systeem prima voor op straat maar op het circuit is het “pain in the ass”. Naast de extra kilo’s van de ABS unit voel je ook niet wat er bij je voorwielen gebeurt tijdens het remmen en je weet zeker dat dit geen garantie biedt voor de toekomst. Kortom, voor deze editie van de clubrace wordt het hele ABS unit verwijderd. Remklauwen, raceblokken en remschijven van z'n grote broer, de K1200R, erop en knallen is het devies.
 
clubrace08_IMG_5550.jpg

De eerste sessie op Zandvoort brengt al direct 2m03s op de klokken wat al twee seconden sneller is dan een jaar terug, het gevoel van remmen, de banden en het blok is top, smeuïg banen de 125 beukende paarden zich een weg naar het asfalt, vroeg en hard op het gas de bocht uit en later dan laat remmen, ronde na ronde lijkt het niet op te kunnen maar meer dan een 2m02s op de klok zit er niet in. Toch meer dan tevreden.

clubrace08_IMG_5615.jpg21 Mei, twee dagen voor het race weekend nog snel trainen op Assen, de 2007 veringafstelling gebruikt maar nu met Diablo Supercorsa’s, 120-octaan rocketfuel en GP-style remmen, dat geeft de burger moed. Direct ben ik snel en kan ik pushen wat in de eerste sessie al rondjes 1’56.0 betekent, de fiets voelt als een HP2 (als ik dat vergelijk zou kunnen maken), topsnelheid is nog steeds een probleem maar de 120 octaan perste bij hoge toerentallen veel  eenvoudiger het vermogen eruit, aan de vloedgolf van pk’s komt geen einde aan maar toch ontbreekt er wat, oja,…de DB-killers.

Het fijne TT-circuit staat bekend om geluidsgezeik, het heeft elke lokale krant en tv zender al wel gehaald en zo ook voor mij is het sein daar. In sessie no.2 een zwarte vlag en dat is slecht voor je concentratie kunnen we melden. Snel wat modificaties aan de demper en de baan weer op. Het resultaat? Een 1.55.2 op de klokken wat ruim twee seconden sneller is dan de kwalificatietijd van vorig jaar.