Zoeken

BMW New Heritage: nieuw segment voor BMW

Aparte divisie

3 augustus 2016
Inhoudsopgave
BMW New Heritage: nieuw segment voor BMW
Aparte divisie
Focus op het verleden

BMW New Heritage
De oude fabriekshallen zijn het epicentrum van BMW Classic

De beslissing van BMW een aparte divisie voor klassieke modellen op te richten is het directe gevolg van de populariteit van de R nineT, die in de tweeënhalf jaar dat de fiets nu op de markt is zich spectaculair succesvol heeft bewezen. Sinds de start van productie in december 2013 tot juni dit jaar zijn er maar liefst 23.000 units aan de man gebracht. Dat hadden er zelfs meer kunnen zijn, als BMW zich niet had laten verrassen door de populariteit van de fiets. Voordat het bedrijf op de enorme vraag in kon spelen door de productie op de voeren was er een enorme back-order lijst ontstaan en was de wachtlijst van de retro-klassieker tot 4 maanden gegroeid. In de rangorde van het modelgamma is het model iBMW R nineT Roadster, R nineT Scrambler
Het huidige Heritage platform R nineT Roadster (r) en R nineT Scrambler (l) wordt met 3 modellen uitgebreid
BMW R5
BMW investeert veel in Heritage. Dit hommage aan de R5 was dit jaar dé blikvanger van het Concorso d'Eleganza aan het Comomeer
BMW Lac Rose
Tijdens het hippe Wheels & Waves festival in Biaritz werd deze Lac Rose onthuld. Een van de drie nieuwe Heritage modellen is afgeleid van dit conceptmodel.
nmiddels het vierde meest populaire model en is geen eendagsvlieg, in het tweede jaar van productie zijn er bijna 10.000 units verkocht. Na de initiële vraag in het eerste jaar is de vraag naar de R nineT dus niet afgenomen, en de komst van de nieuwe Scrambler variant in de showroom van de dealer eind september lijkt voor extra momentum aan het familiesucces van dit model te gaan zorgen.

Met de launch van nog meer modellen op basis van de R nineT wil BMW haar aanwezigheid in de retromarkt gaan uitbreiden. Naar verwachting zullen op de Intermot in Keulen op 5 oktober drie nieuwe modellen worden gepresenteerd als next-step varianten op het bestaande R nineT lucht/oliegekoelde boxermotor platform. Waaronder een simpeler instapmodel dat een klantenplatform vertegenwoordigd en in Duitsland rond de 10.000 euro zal gaan kosten, waar de huidige R nineT Roadster (sinds de lancering van de R nineT Scrambler gaat de R nineT als R nineT Roadster door het leven) in Duitsland voor 14.900 over de toonbank gaat en de R nineT Scrambler 13.000 euro kost. Daarnaast zal er naar verluidt een productieversie komen van de Lac Rose Enduro Custom die dit jaar in juni tijdens het Wheels & Waves festival in het Franse Biaritz werd onthuld als eerbetoon aan een van BMW’s meest historische modellen. Het derde New Heritage model zou een van tophalf voorziene Caféracer versie van de R nineT moeten zijn.

Om de aanwezigheid in dit segment te maximaliseren heeft BMW nu een New Heritage afdeling binnen BMW Motorrad opgericht, die als specifieke taak heeft dingen te ontwikkelen om de inmiddels 90-jarige rijke geschiedenis van het merk ten volle te benutten. Daarnaast is de historische dochteronderneming, BMW Group Classic (www.bmwclassic.com) opgericht samen met de automobieldivisie van het bedrijf, naar een nieuw 13.000 m2 hoofdkantoor verhuisd in het district Milbertshofen van BMW’s thuishaven München, wat oorspronkelijk het allereerste bedrijfspand van BMW was. BMW’s archief en verzameling voertuigen, de werkplaats en het Customer Center zijn nu samen met de onderdelen service voor klassieke auto’s en motoren samen gehuisvest in een scala aan gebouwen inclusief het originele poorthuis vBMW Celebrating 90In 2013 stond het BMW museum in het teken van 90 jaar BMW Motorradan de fabriek, inmiddels een beschermd nationaal monument en de toegangspoort tot de geschiedenis van het bedrijf. In de voormalige productiehallen van de motorblokken is nu een ruime collectie historische voertuigen die eigendom zijn van het bedrijf getoond, inclusief de mijlpalen van haar motorgeschiedenis.

BMW – dat voor Bayerische Motoren Werke staat – vierde haar 90ste verjaardag als motorfabrikant in 2013, het avontuur begon in 1923 met de productie van de R32. De oorsprong van BMW gaat echter nog verder terug, in 1916 werd het bedrijf opgericht als producent van vliegtuigmotoren als gevolg van een fusie tussen drie andere soortgelijke bedrijven. Het zou echter nog 2 jaar duren voordat de eerste vliegtuigmotoren te koop waren. Een van de gebouwen van het nieuwe hoofdkantoor van het huidige BMW Group Classic werd gebruikt om die motoren van 1918 tot eind 1920 te produceren. Het pand is nabij de fabriek waar momenteel meer dan 900 auto’s en tot 1.400 motorbokken per dag worden geproduceerd, evenals BMW’s opvallende ‘viercilinder’ hoofdkantoor, het BMW Welt bezoekerscentrum en het BMW Museum, waarmee het een ideaal nieuw thuis is voor de Historic Vehicle dochteronderneming.

BMW New Heritage