Zoeken

Achter de schermen bij MTM HS Kawasaki

Eerste klap

30 augustus 2017

Toch ging de allereerste pole position van het jaar, op het Spaanse circuit Aragon Motorland, niet naar Yamaha, niet naar Honda, maar naar Scott Deroue van het MTM HS Kawasaki Racing Team, die een dag later tevens de zinderend spannende race op naam schreef. Voor eigen publiek op de Drentse heide leek de pole position opnieuw naar de 21-jarige coureur uit Nijkerkerveen te gaan, maar dat was gerekend buiten Borja Sánchez die vanuit de slipstream onder Deroue’s tijd wist te duiken. De twee teamgenoten helpen elkaar in de trainingEen dag later nam Deroue echter zijn sportieve revanche en schreef met een miniem verschil van ééntiende seconde (de top 5 kwam binnen drietiende seconde over de streep) ook zijn thuiswedstrijd op naam. Een indrukwekkende prestatie, zeker als je bedenkt dat Deroue in de paddock nog op krukken liep als gevolg van een ongeluk op z’n werk eerder die week.

Met twee overwinningen uit twee races was Scott tot favoriet voor de eerste Supersport 300 wereldtitel gebombardeerd, maar tijdens het derde raceweekend in Imola bleek al snel dat de Ninja 300 kansloos was tegen de CBR500R en YZF-R3. Deroue zag zijn eerste vrije training in rook opgaan door een onschuldige schuiver, waardoor hij kostbare trainingstijd verloor en bovendien zijn schouder had geblesseerd. Vanaf dat moment liep hij continue achter de feiten aan en slaagde er niet in door te dringen naar Q2, waardoor hij vanaf een kansloze 21e positie van start moest Bijna klaar, maar eh... wat doen die schroefjes daar nog op de grond?  gaan. “Voor aanvang van het seizoen hadden wij een zeer goede wintertraining gedaan en kwamen daardoor de eerste wedstrijd goed beslagen ten ijs. De tweede race had Scott het thuisvoordeel, maar in Italië was meteen duidelijk dat door sommige teams een behoorlijke inhaalslag was gemaakt,” aldus MTM HS Kawasaki teammanager Ludo van der Veken. “De grootste beperking is de beschikbare trainingstijd, op vrijdag hebben we twee vrije trainingen van elk een half uur en op zaterdag de Superpole kwalificatie van een kwartier. Of twee keer een kwartier als je niet rechtstreeks voor Superpole 2 hebt gekwalificeerd. Dat is de enige voorbereiding die je als team voor de race hebt.”

Ook buiten de races om is de trainingstijd aan strikte banden gelegd, elke coureur mag slechts 4 dagen testen gedurende het seizoen. Dat wil zeggen, op officiële circuits, op kartbanen of bijvoorbeeld de Junior Track van het TT-circuit mag onbeperkt worden gereden. Ook is het niet toegestaan om met een straatversie van de motor waarmee wordt geracet op officiële circuits te rijden, om daarmee te voorkomen dat straatversies als veredelde ontwikkelingsfietsen worden gebruikt. Deelname aan een nationale race mag daarentegen weer wel, maar dat kost je wel een trainingsdag. Elke test moet op voorhand worden gemeld en trainen of racen op een circuit mag niet meer als een week later daar het WSS300 evenement plaatsvindt. Het belangrijkste argument om het aantal testdagen in de perken te houden is enerzijds om de raceklasse betaalbaar te houden en te voorkomen dat de grootte van het budget de kansen op de wereldtitel gaat beïnvloeden.

Maar dat is niet het enige argument. “Bij elk nieuw kampioenschap zie je dat de trainingstijd het eerste seizoen beperkt is,” zegt Ludo. “Voor ons is alles nieuw, maar dat geldt ook voor Pirelli die de banden moet leveren. Omdat men geen idee had hoe hard het met de banden zou gaan, heeft men de rijtijd aan de voorzichtige kant ingeschaald. We hopen dat volgend jaar onze trainingstijd wordt vergroot.
De standaard remklauw en rempomp is zo niet voor racen geschikt, dat tegen het eind van de race het hendel bijna tegen de clip-on wordt geknepen. Daarvoor die stelknop links

Telemetrie is wel toegestaan en aangezien meten nog altijd weten is...

Voor de race werd het achterwiel zo ver mogelijk naar voren gezet. De technische keuring na afloop van de race dacht daar heel anders over...
Als de vrije training tot 40 minuten zou worden verlengd en op zondag een warm-up van 10 minuten zou worden toegevoegd, dan praat je al over 30 minuten meer rijtijd – ofwel een extra vrije training. We weten nu in ieder geval dat de banden dat gemakkelijk aankunnen en in het wedstrijdschema moet echt wel ruimte vrij te maken zijn voor die extra trainingstijd.”

Voorafgaand aan de race op de Lausitzring heeft het team hier getraind en hoopt daarmee de achterstand op de snellere Yamaha en Honda te hebben verkleind. “Ons grootste probleem is dat we minder koppel hebben en dus minder sterk zijn in acceleratie. De Honda van Perez is zo sterk, die kan in z’n eentje een snelle tijd neerzetten, maar wij hebben echt een sleepje nodig. Het is leuk dat Dorna nu het maximum toerental heeft gecorrigeerd (zie kader technisch reglement, red.), maar dat bepaald alleen de topsnelheid en dat is niet ons probleem. Qua topsnelheid zitten we wel goed, het is de acceleratie waar we het afleggen,” zegt Scott Deroue, die het hele weekend in de trailer van het team verblijft. Want ook dát is WK Supersport 300: geen luxe RV’s voor de teams en bizar grote hospitality met driesterren Michelin chef-kok, maar gewoon een paar kantinetafels met stoelen, een koffieautomaat, een frigo vol frisdrank en een grote fruitschaal aan de achterkant van de pitbox, die halverwege netjes met schermen in tweeën is gedeeld om een duidelijke scheiding aan te maken tussen dat deel waar aan de motoren wordt gewerkt en wordt getraind (en wat op tv in beeld kan wordt gebracht) en het deel dat als hospitality wordt gebruikt en waar aan het eind van de dag door het team als een grote familie wordt gegeten.